Saai verhaal deel twee: over de BV-ik en de persoon-ik

Er wordt een robbertje heen en weer gemaild tussen mij en mijn accountant….
Want… hoe zit dat nou met die schuld die ik opgebouwd heb bij mijn BV…?

Tja. Eigenlijk weet ik het nog steeds niet precies. De vriendelijke relatie tussen mij en mijn accountant is dan ook al behoorlijk bekoeld…

Als ik tussen de regels door lees en mijn eigen logische verstand gebruik, heb ik in de afgelopen twee jaar de grote hypotheekaflossingen kunnen doen door geld te onttrekken van de BV. Dat geld had stof staan vangen op de rekening van de BV, of op welke spaarrekening dan ook en ik vond dit een betere besteding… (en ja ik wist best dat het eigenlijk niet mijn privé geld was…)
Wat ik niet wist of vergeten was (en dat is best dom…) was dat ik blijkbaar twee pensioenregelingen had. Eéntje via een pensioenverzekering. Deze wordt binnenkort premievrij, wat betekent dat ik netto meer geld over houd en geen extra pensioen meer opbouw via deze verzekering.
De andere is een reservering die in mijn BV zit (offuh… zou moeten zitten….). Het is geld dat ik in 2007, toen ik de BV begon, als privégeld inbracht en wat eigenlijk een reservering voor mijn pensioen zou moeten zijn. Oh ja, was dat éne ingewikkelde verhaal… beetje vergeten…. (dom)….

Via een omweg is het geld dat ik gebruikte om mijn hypotheek af te lossen, eigenlijk gewoon nog steeds mijn geld dus. Geld waarop ik recht heb als ik met pensioen ga…
Wanneer ik mijn doel bereik, namelijk vóór pensioenleeftijd hypotheekvrij zijn, heb ik dus eigenlijk een deel van mijn toekomstig pensioen nu al omgezet in een daling van hypotheekschuld, met het besparen van de rente als leuke extra. Eigenlijk heb ik dat geld dus gewoon heel nuttig besteed…

Fiscaal is het echter een ander verhaal. Wanneer ik meer geld uit de BV haal dan wat er op mijn loonbriefje staat, zou ik daarover belasting moeten betalen.
Vooralsnog is er besloten om van het onttrokken geld een lening te maken, geen belasting betalen dus. Dat betekent dat ik rente zou moeten betalen aan de BV en dat het geld terugbetaald zou moeten worden. Ik als directeur-eigenaar en enige aandeelhouder van de BV doe er niet zo moeilijk over wannéér dat geld zou moeten worden terugbetaald… En wie weet wordt er alsnog wel winst uitgekeerd, volgend jaar of zo…

Overigens heb ik nu officieel twéé hypotheekverstrekkers en nog net zoveel hypotheekschuld, waarover ik ook nog rente betaal. Ik moet dus rente betalen aan de BV… Ik heb dus ook recht op HRA over het volledige bedrag dat ik geleend heb van deze twee hypotheekverstrekkers (de bank enerzijds en de BV anderzijds).

De grootste verandering in het nieuwe jaar die ik echt moet gaan voelen, wordt dat ik niet langer meer als BV verder ga maar als eenmanszaak. Eén van de grote verschillen tussen deze beide rechtsvormen is, dat het geld dat ik verdien weer gewoon van mij is en niet van een virtueel iets als de BV. Ik betaal inkomstenbelasting over het geld dat ik verdien. En het is niet meer zo dat ik in loondienst ben van de BV-ik en dus loonbelasting betaal.
Met startersaftrek kan het fiscaal voordeel oplopen tot meer dan 5.000 euro bij mijn omzet, volgens mijn accountant… Toch jammer dat hij dat advies niet twee jaar eerder gaf…!

De BV blijft voorlopig slapend bestaan. Volgens mijn accountant is dat handig en kan ik er sowieso niet vanaf zo lang ik schulden zou hebben bij de BV. Ik vind dat onbegrijpelijk. Zeker wanneer je bedenkt dat een BV ieder jaar een (dure) accountantscontrole nodig heeft: kassa voor deze meneer die zegt dat de BV moet blijven bestaan….

Lang verhaal kort: er zou behoorlijk wat kapitaal in de BV moeten zitten. Een deel ervan zit er al in. Een ander deel zou ik moeten storten…

Of ik dat ook echt ga doen…? Mwah… Mijn accountant lijkt redelijk verstand te hebben in het geven van zakelijk advies. Maar ik ben toch echt ook een mens van vlees en bloed. Als ik met dat geld een huis kan kopen, doe ik het meteen. Zo lang de BV gezond is gaat de baas van de BV, die ik toevallig erg goed ken, géén schuld opeisen bij me…. Lekker puh!!

Voordat ik straks iets echt heel stoms doe, heb ik echter besloten om een andere financieel adviseur / accountant te spreken om eens te zien of ik een betere klik kan krijgen dan dat ik met deze man heb… Iemand die ook snapt hoe banken kijken naar inkomen en schulden en ZZP-ers die een nieuw huis willen kopen en daarvoor financiering nodig hebben….

Wordt vervolgd dus!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, huizenverkoop, hypotheek, werk, wonen. Bookmark de permalink .

3 reacties op Saai verhaal deel twee: over de BV-ik en de persoon-ik

  1. Kreupelgeld zegt:

    Kijk dat van die startersaftrek nog even goed na. Je start namelijk vanuit een positie waarin je ondernemer bent, geen idee of je dan ook recht hebt op startersaftrek.

    Een bv aanhouden hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. In jouw geval is het jaarlijks oprenten van een pensioenverplichting, het verwerken van rentebetalingen en evt. aflossingen op jouw hypotheek. Alle winst (ontvangen rente op hypotheek minus kosten) kunnen weer terug als dividend naar privé. Kijk een keer mee met de accountant en doe het de jaren daarna zelf. Overigens vind ik een accountant hiervoor ook wel overkill, je huurt ook geen kunstschilder in om je keukenraam te verven. Al zou dat wel veel leuker kunnen zijn.

    Zorg wel dat je de hypotheek “oversluit” naar je BV. Belangrijk omdat je dan niet de annuitaire verplichting krijgt om af te lossen. Je wil vast aflossen, maar misschien eerst op het hypotheekdeel bij de bank?

    Omdat de hypotheek uit jouw bv komt, kun je geweldige voorwaarden bedingen.
    Geen boeterente bij voortijdige aflossingen
    Tot 100% aflossen per jaar is toegestaan
    Rentepauze als het even wat minder gaat (later wél betalen, maar in tijden dat het minder gaat even niet)
    Rente kan altijd aangepast worden (zowel omhoog als omlaag). Hoge rente is interessant als je voor 52% kan verrekenen, lage rente juist andersom.

    Je bank zal wel eerste hypotheekrecht hebben, een hoge rente van bijv. 6% is dan te rechtvaardigen. Of juist 2% omdat je de andere hypotheek wilt oversluiten (en zo min mogelijk verplichtingen wil). Een echte hypotheek op maat dus :-).

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Fijn dat je nog meeleest, Kreupelgeld! 🙂

    Like

  3. Kreupelgeld zegt:

    Jaah, je blog verstoppen onder een andere naam heeft niet geholpen….

    Like

Reacties zijn gesloten.