De grote tijd bespaar lijst

Sinds ik rondwaar in consuminderland zie ik regelmatig lijstjes voorbij komen met tips voor het besparen van geld. Ik heb zelf ook zo’n lijstje

Ik bedacht er vandaag nog één. Een lijst die voor mij misschien wel veel relevanter is dan geld besparen: tijd besparen. Zodat je tijd over houdt voor de leuke dingen in het leven.

Zo doe ik dat (en aanvullingen zijn welkom!)…:

Persoonlijke verzorging

  • Ik douche niet iedere dag. Bespaart tijd, geld en milieu.
  • Zorgen dat je niet te high maintenance wordt qua uiterlijk. Ik denk dan bijvoorbeeld terug aan mijn recente kappersbezoek, dat uren duurde, maar ook het eventueel dagelijks opfluffen van haren en beschilderen van gezichten. Ja ik draag (soms) make-up. Maar ik doe er maar drie minuten over om mijn haar te kammen, wat crème op mijn gezicht te smeren en wat oogmake-up erop te gooien. Klááár! (Ik maak me alleen op als ik een zakelijke afspraak heb, niet als ik de hele dag op kantoor ben met of zonder personeel).
Poetsen

  • Onthoud de uitdrukking “soort van schoon” en besluit dat “soort van schoon” voor jou genoeg is! Dat scheelt je veel tijd!
  • Ruimtes die je niet of amper gebruikt, hoeven niet persé heel opgeruimd of schoon te zijn voor mij. Ik stofzuig de bovenverdieping slechts eens in de twee à drie weken. Dat kan onder andere doordat de mensen in ons huis er alleen maar slapen. En de poezen er niet mogen komen. Onze badkamer is beneden: “boven” bestaat uit een overloop met wasrek en twee slaapkamers.
  • Ik verschoon niet iedere week de bedden. Eerder eens per drie weken. Tja, ik vind mezelf niet stinken en mijn bed ook niet…! Zonnekind krijgt wel iedere week een schoon lakentje over het hoofdeinde van haar matras heen. 
  • Ik maak mijn bed nooit op en dat van Zonnekind ook niet. Ik kom er nooit behalve om te slapen dus ik heb geen last van dat onopgemaakte bed. 
  • Ik heb geen prullaria die ik zou moeten afstoffen. 
  • Ik loop iedere vrijdag 10 minuten met twee vochtige doekjes rond in de huiskamer en daarna is het soort van schoon genoeg. Met twee doekjes veeg je veel sneller een tafel af!
  • Ja er ligt stof onder mijn bed en op mijn nachtkastje ook. Gelukkig ben ik niet allergisch. 
  • Een ontbijtbordje dat alleen maar gebruikt is om een boterham op te leggen en te besmeren, is niet vies. Er liggen alleen maar kruimels op. Die klop je eraf en dan kan het bordje terug. Bespaart tijd, geld en milieu.
  • Een beker kun je echt best de hele dag gebruiken! Desnoods spoel je t even om. Scheelt afwas.
  • Een vaatwasser is wel echt heel fijn.
  • Tijdens het koken kun je tussendoor al opruimen zodat de keuken soort van opgeruimd is als je het eten opschept. En ook effe snel de vloer vegen als die bezem plus blik in de keuken staan. 
  • Zet je stofzuiger bij voorkeur op een plek waar je hem zó kan pakken om even de ergste plaatsen schoon te maken. Mijn stofzuiger heb ik binnen een paar seconden aan de slag om de drie vierkante meter rondom de eetplek van Zonnekind even schoon te zuigen.
  • Met een bezem kan dat ook.
  • Poets jij tijdens het tandenpoetsen ook altijd even een stukje van je badkamer? Ik wel. Soort van. Soms.
  • Opruimtruuk: alles wat naar boven moet leg ik op de trap. En als ik dan een keertje naar boven ga, neem ik het meteen mee.
  • Twee keer per dag heel even opruimen voelt niet alsof je überhaupt iets doet, maar het ziet er wel meteen een stuk toonbaarder uit.
  • Woon in een niet te groot huis!
  • De poes poept in de tuin. Mijn tuin. Die is groot genoeg, ik heb daar geen last van. (Sinds Otje er is heb ik weer een kattenbak in huis. Yeggghhh!!)
Kleding

  • Ik strijk niet. Ik zoek mijn kleding daarop uit. T-shirts etcetera “ontkreuken” in het eerste kwartiertje dat je ze draagt tot een voor mij zéér acceptabel niveau. Oppasoma strijkt voor mij, als ze er zo eens in de 1 – 2 maanden is. Dus eens in de 1 – 2 maanden kan ik weer opnieuw besluiten om die twee overhemden aan te doen die ongestreken echt niet kunnen.
  • Ik hecht niet aan opgevouwen onderbroeken. En ook niet aan netjes opgevouwen lakens. Wel aan opgevouwen kleding overigens. 
  • Als je iets één dag aan hebt gehad is het niet per definitie vies. Ook lang niet altijd na twee dagen. Dat geldt ook voor handdoeken. Wel uithangen!
  • Ik was alleen maar als de trommel vol is. Dat is dus één was per één tot twee weken voor mezelf en Zonnekind, die overigens wél iedere dag schone kleren nodig heeft in verband met de nodige plas- eet- of andere ongelukjes. 
  • Als een shirtje toch al vies is, maakt die éne klodder yoghurt ook niet meer uit. Dan dus geen slabbetje. Scheelt was. Dit geldt overigens niet voor alle etenswaren in verband met de hardnekkigheid van sommige vlekken. Daar kom je dan dus weer proefondervindelijk achter!

Koken

  • Boodschappen… tja dat kost veel tijd… Zonnekind gaat immers altijd mee dus dat is meteen een hele onderneming. Eens in de week dan maar! En eens in de twee weken het groentepakket samen ophalen….
  • Ja ik heb altijd een diepvriespizza in mijn diepvries. En ook een paar porties maaltijdsoep.
  • Op de meeste zaterdagen (niet altijd) kook ik twee verschillende maaltijden voor twee tot drie dagen per maaltijd. Dat is genoeg voor vier tot zes dagen, en eventueel één restjesdag. En het kost nauwelijks meer tijd dan wanneer ik één maaltijd kook! Er staan alleen wat meer pannen op het vuur. 
  • Ik kook niet met massa’s pakjes en zakjes, maar maak een uitzondering voor diepvries-bio-erwtjes en boontjes. En vissticks. En vega-balletjes. Altijd makkelijk. Ook heb ik (zelf) gekookte rijst in de diepvries. Dat is dus al mooi een maaltijd voor als ik geen zin en tijd heb…! 
  • Veel ontdooide maaltijden dus, niets mis mee en lekker snel klaar!
Vrije tijd
  • Ja ik ben actief op meerdere social media, Ik blog. Ik kijk tv. Kost tijd. Ik doe echter zelden langer dan een half uur over een blog schrijven (over deze blog wel, pff wat een lijst!)
  • Het is verboden om vóór 8 uur ’s avonds langer dan 2 minuten achter elkaar het internet af te surfen. Behalve op het werk. Dan mag dat. In plaats van lunchpauze…. Ik ben dat beeldschermgedrag nog verder aan het minderen omdat ik het geen goed voorbeeld vind voor mijn meisje. Als zij er bij is, staar ik niet langer naar beeldschermen. Ik lees nu dus een boek terwijl zij naar Kindertijd kijkt, ’s avonds voor het slapen gaan. Of ik kijk gezellig met haar mee. 
  • Als ik geen laptop op mijn schoot heb, ’s avonds, brei of haak ik en kijk ik tv. Twee hobby’s in één klap!
Werk
  • Ik werk standaard twee tot drie avonden per week, 3 tot 4 uur per avond. Soms werk ik een week lang iedere avond. Dat laatste is niet persé leuk maar wel nodig soms. Door ’s avonds te werken, hoef ik overdag maar drie dagen op kantoor te zijn. Ik ben dus vier dagen per week vrij terwijl ik toch 30-40 uur werk.
    Overigens heb ik wel echt geluk dat Zonnekind gewoon erg goed is in slapen…! (net zoals haar moeder…)
  • Ik ben eigen baas. Ik hóef dus niets. Opdrachtgevers zijn soms echter veel erger dan de ergste baas dus dit is een beperkt voordeel. Toch neem ik af en toe de ruimte qua tijd, vooral ’s morgens. Meestal ben ik wel soort van op tijd.. En zo niet? kwestie van de telefoon doorschakelen naar een antwoord-dienst die zegt dat mevrouw nog even in bespreking is, mag ze u over een half uurtje terugbellen? Kost me nog geen 50 euro per maand (zakelijke kosten) en levert me véél rust op.
  • Working in tha cloud, baby!
  • Af en toe dan toch maar even een kantooruurtje andere dingen doen. Bijvoorbeeld naar de dierenarts. Dat uurtje haal ik dan ’s avonds wel weer in.. Maar ik denk dat werknemers dat ook doen? 
Wat een lijst hé? 
En verder? Die tuin, tja die grote tuin…!
Die is gewoon altijd soort van prima. Ahem…

Eigenlijk is de tijd hebben ook gewoon een kwestie van je niet druk maken….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, huishouden. Bookmark de permalink .

2 reacties op De grote tijd bespaar lijst

  1. Rubystar zegt:

    En dit zijn nou dingen die ik en graag lees en goed kan begrijpen. Goed stuk, ga dit vanavond eens op het gemak nalezen, want wat voor jouw normaal is kan voor mij en anderen juist tips zijn 😉

    Like

  2. Ik douche wel elke dag. Dat vind ik fijn, en ik loop hard. Dus dan is douchen wel zo fris. Maar verder ben ik heel onderhoudsarm : )

    http://www.huisvlijt.com

    Like

Reacties zijn gesloten.