Fulltime werkende mama… niet voor mij!

Tot ik hoogzwanger was, was voor mij fulltime werken heel gewoon. Meestal werkte ik zonder problemen een uur of vijftig per week. Soms nog wel wat meer. En nee dat was helemaal niet zo zwaar: ik had nauwelijks reistijd van en naar het werk dus de uren vielen wel mee. Bovendien vond (én vind…) ik mijn werk leuk. En ook toen ik zo veel werkte, ging ik regelmatig en lang weekend weg. Kwestie van op de andere dagen af en toe een avondje overwerken en die uren dan op vrijdag opnemen. 
Nadat Zonnekind geboren werd, werkte ik nog drie volle dagen en één driekwart dag: op deze dag kwam oppasoma. 
Omdat oppasoma er niet jonger op wordt, besloot ik ongeveer een jaar geleden om haar minder vaak tot helemaal niet te laten komen. Dat kon ook best. Ik kan immers ieder middagdutje een uurtje of twee werken en ook op alle avonden. Dat was vaak niet eens nodig want zo druk heb ik het niet gehad, het eerste halve jaar.
Maar nu dus wel.
Er zijn moeders die fulltime werken. Ik heb daar heel veel respect voor. Waarschijnlijk hebben deze moeders minimaal een schoonmaakster of anders een echtgenoot die één en ander doet in het huishouden, want hoe ze dat anders zouden doen, zou ik niet weten. 
De afgelopen week probeerde ik het ook: fulltime werken. Ook werkte ik vier avonden. Eén avond gaf ik training in de klimhal en was er een oppas. De andere twee avonden werkte ik thuis: één keer achter de laptop en de andere keer kwamen de mensen met wie ik moest overleggen, bij me thuis. 
Eén avond moest ik om 7 uur ergens in een stad zijn die ongeveer drie kwartier van mijn woonplaats af ligt. Kind ophalen, koken etcetera ging hem dus niet worden en om die reden ging Zonnekind van donderdagochtend tot vrijdagavond naar oppasoma en -opa. Uit logeren. Wat een feest!
Ik vond daar niet zo veel aan… Ik houd er niet van om alleen wakker te worden….
Wat ik me afvraag, fulltime moeders, is bijvoorbeeld: wanneer doe je je kind in bad als je iedere dag van 8 tot half 6 niet thuis bent? Ik bedoel: dan haal je tussen half 6 en 6 je kind op van de opvang om vervolgens nog te koken en samen te eten. Tegen die tijd is het 7 uur geweest en toch echt al kinderbedtijd. 
Wanneer douche je zelf? Of ja… dat zal wel een stuk makkelijker zijn als er ook een pappa is… Dan kan dat gewoon ’s morgens misschien? Ik douchete soms pas om middernacht. Dat was overigens vooral omdat ik ’s morgens de tijd wil nemen om gezellig samen met Zonnekind wakker te worden: te kletsen en te zingen en samen ontbijten. 
Boodschappen deed ik voordat ik die avond-afspraak op locatie had. Het huishouden? Tja als er niemand thuis is, valt er ook niet zo veel op te ruimen… Ik zette een keertje aan het begin van de avond een wasje aan en hing het op voor het slapengaan. De vaatwasser uitruimen past nog wel in het ochtendritueel. En na het eten even snel stofzuigen lukte ook nog wel. Meer niet. 
Mijn conclusie? Prima hoor, één of twee van zulke weken. Maar ik kijk er al naar uit dat ik ná volgende week even een weekje geen deadline heb!
Overigens, over wasjes draaien gesproken… die éne wasmachine bleek toch gewoon niet goed te zijn. Omgewisseld en sindsdien komt mijn was er schoon en gecentrifugeerd uit…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, huishouden, singlemum, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Fulltime werkende mama… niet voor mij!

  1. Hier een full time werkende moeder (nouja, afgelopen 3 maanden even niet vanwege een aanrijding) en een full time werkende vader. Met een dochter van 12, dat scheelt een hoop natuurlijk, want ze doucht zelf 🙂 Daarnaast nog 5 maanden geklust aan onze woning. En nu vraag ik me af hoe we dat allemaal gedaan hebben. Dus ik heb net als jij respect voor de mensen die alles zo keurig geregeld hebben. Want zodra ik straks weer aan de slag ben, vraag ik me af hoe we een en ander gaan doen. We hebben geen schoonmaakster. We zijn wel wat makkelijker geworden in het negeren van zooi. En de woonkamer houden we zo opgeruimd mogelijk. Dat scheelt al weer.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Wow. RESPECT!!!

    Like

  3. Hier een tijd fulltime gewerkt maar vond het te zwaar (toen ik nog werkte). Bij ons geen er een heel vroeg de deur uit en kwam vroeg thuis. Ik deed dus de avondroutine en mijn vriend ging later naar zijn werk en kwam laat thuis en deed de ochtendroutine.
    Het was wel te doen maar er hoeft maar iets mis te gaan (ziek kind) en alles dondert in elkaar.
    Dat was ook zo toen ik 4 dagen gingen werken trouwens. Als kinderen klein zijn is er nu eenmaal veel geregel. En ik moet eerlijk zeggen dat het niet altijd lukte om gezellig met elkaar te ontbijten, ik sloop om half 7 in de ochtend het huis uit, als kind nog sliep en zag hem pas om 5 uur als ik hem ophaalde bij de oppas. Afschuwelijk vond ik dat.
    Ik zou nu andere keuzes maken maar ja, dat is achteraf geklets.

    Like

  4. Ik heb juist groot respect voor alleenstaande ouders zoals jij! Wij hebben er voor gekozen dat ik thuis bleef met en voor de kinderen (2 en 4). En daar heb ik geen seconde spijt van, ik weet niet of ik het wel zou trekken om fulltime te werken, het huis en erf bij te houden, en al het andere wat er bij komt kijken om een gezin draaiende te houden. Ik vind het zonder (betaald) te werken al flink aanpoten! Dus ook groot respect voor full time werkende moeders!

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Ik denk dat de truuk is om gewoon te accepteren dat je huis een zooitje is. En alleen maar soort van schoon… 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.