Oktober: extra uitgaven, besparingen en andere budget dingen

In oktober wist ik toch weer op mijn vaste lasten te besparen.

  • Ik zegde een mobiel telefoonabonnement op dat ik eigenlijk dubbel had (tja…. daar kom je dan na een jaar achter…). Kwestie van één zakelijk abonnement en één privé abonnement en twee adminstraties, waardoor dit soort dingen niet opvallen.. Jammer van het geld…!
  • Ik gaf mijn meterstand door aan de waterleverancier. Waaruit bleek dat ik bijna 400 euro te veel betaalde in de afgelopen twee jaar (vorig jaar gaf ik het niet door en hadden ze mijn gebruik ingeschat). Dat is toch een leuk zakcentje terug! Ook betaal ik voortaan nog maar de helft dan wat ik eerder betaalde.. Dat zijn fijne, structurele besparingen!
  • Zette ik mijn contract met de kinderopvang om van 52 weken naar 48 weken. Zonnekind zal nog maar een jaar naartoe gaan. Die vier weken vakantie? Die nemen we echt wel op… Ook dit is een kwestie van “had ik nu maar eerder….”, net zoals het mobiele telefoonabonnement… Maar goed. Beter laat dan nooit, moet ik maar denken. En nu ik sinds februari vele budget-bewuster bezig ben, hoop ik dat ik dit soort stomme dingen niet meer doe…
Ik gaf aan de andere kant wel ook weer (te) veel uit….
  • De verjaardag van Zonnekind. Kadootjes, traktaties, taart, lekkers, balonnen, slingers, the works… Niet begroot, dus van het “leuke dingen potje” (ook wel “F YOU MONEY potje,,,)
  • Toch weer een weekje naar Frankrijk om te klimmen. Dit soort vakanties kosten eigenlijk niet zo veel meer dan thuis blijven. Ik rekende voor 5 dagen, 36 euro af met de camping en verreed voor ongeveer € 100 LPG in deze week. 
  • De wasmachine ging kapot. De nieuwe kostte net zoveel als dat ik terugkrijg van de waterleverancier. Nu hopen dat ‘ie het gaat doen…. 
  • Ik kocht toch wat kleren. Voor het eerst sinds ik startte met budgetteren. Het voornemen om een jaar geen kleding te kopen was misschien ook wel erg ambitieus…: passende schoenen voor je kind is natuurlijk geen overbodige luxe…  Ook voor deze uitgaven, voor ons beide, gebruikte ik het f-you potje… Waarvan de bodem gelukkig nog niet bereikt is mede dankzij mijn te hoge betalingen aan de waterleverancier, de afgelopen twee jaar…
Zo langzamerhand komt 2015 eraan. In dat jaar zal ik niet langer een vast salaris hebben (voor zover ik dat ooit had… ) uit de BV, maar weer als eenmanszaak mijn geld verdienen. Volgens mijn accountant zou me dat een belastingvoordeel van ongeveer 5.000 euro kunnen opleveren dat ik nu kwijt ben aan loonbelasting. 
Kijk, die 5.000 euro, dat is een leuke storting in de hypotheekschuld, toch?!
Ondertussen is diezelfde accountant nog bezig met een financiële planning. De eerste voorstellen die hij deed waren eigenlijk met name fiscale adviezen. Heel leuk en aardig, maar voor mij niet voldoende. Ik heb hem inmiddels een lijst met vragen gesteld (onder andere gesouffleerd door Kreupelgeld, waarvoor dank!). Wordt vervolgd, dus!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

2 reacties op Oktober: extra uitgaven, besparingen en andere budget dingen

  1. nadasurf zegt:

    Water 400 euro te veel betalen in 2 jaar dat betalen wij in 3 jaar nog niet eens totaal met zijn 6-en.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Daarom krijg ik het ook terug, Nada!

    Like

Reacties zijn gesloten.