Hoe een nieuwe wasmachine je aan je verstandelijke vermogens kan laten twijfelen

Oh oh wasmachineperikelen, wat voel ik me dan een heerlijke huismuts…!

Ik heb dus een nieuwe. Ecozuinig en zo. Met een koolborstelloze aandrijving of zoiets. En wasmiddeldoseeradvies.
Allemaal primaprima, het enige dat ik eigenlijk echt belangrijk vond was dat ‘ie niet te duur was, goed centrifugeert (ik heb immers geen wasdroger) en dat hij zuinig was in het gebruik. Dat ‘ie ook stil is, is mooi meegenomen. Over dat wasmiddeldoseeradvies moet ik alleen een beetje lachen…

Dus deed ik mijn eerste wasje erin. om een uur of 2 in de middag. Zonder de gebruiksaanwijzing te lezen natuurlijk want dat doe ik immers nooit. Hoe moeilijk kan het zijn: draaien aan de knop en hoppa.
En ondertussen, terwijl de wasmachine haar ding begon te doen, drukte ik nog even vrolijk op wat knopjes: temperatuurinstelknopje, centrifugeerstandknopje, etcetera etcetera.

De wasmachine bleef vrolijk spinnen en ja, inderdaad, de motor is erg stil…

Dus dacht ik om een uur of vijf: die was zal wel klaar zijn, laat ik ‘m maar eens gaan ophangen….

Niet dus… Nog lang niet klaar. Op pauze?? Huh….??

Dus hopla pauzeknop eraf en tijd om het eten te koken. En te eten. Etcetera.

Uurtje later…. blijkt ‘ie weer op pauze te staan (Van de weeromstuit wordt zo’n wasmachine, als hij niet doet wat ik zeg, opeens een man in plaats van een vrouw. Ja zo werkt dat in mijn hoofd… en nee ik heb géén hekel aan mannen…)

Lang verhaal kort: de wasmachine leek in een soort eeuwigdurende loop te zitten waardoor het programma bleef hangen of zo… weet ik veel…
Aangezien de was inmiddels echt wel schoon was draaide ik de knop maar gewoon door naar het centrifugeerprogramma… maar ook dat leek niet te werken….

Ondertussen las ik de gebruiksaanwijzing. Waarin staat dat de machine het programma automatisch verlengt of verkort naarmate de was zwaarder of minder zwaar is. Interesting… maar zó zwaar was het wasje niet en zó lang hoeft het nu ook weer niet….

Je zou toch zeggen dat het bedienen van een wasmachine niet zo ingewikkeld zou moeten zijn??

Uiteindelijk, om 10 uur, haalde ik een aanvaardbaar gecentrifugeerde was uit de machine… Ze (ja het is weer een meisje…) doet het dus wèl??!

Morgen nog maar eens een wasje proberen… maar dan zonder gezellig tussendoor op knopjes te drukken…

<>

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, huishouden. Bookmark de permalink .

13 reacties op Hoe een nieuwe wasmachine je aan je verstandelijke vermogens kan laten twijfelen

  1. izerina zegt:

    Soms is een gebruiksaanwijzing geschreven door iemand met een heel andere denkwijze. Kom er dan maar eens achter.

    Like

  2. Lot zegt:

    Tegenwoordig echt wel nodig om eerst te lezen. Door de computergestuurde proramma's is volgorde van instellen best belangrijk.

    Like

  3. Tja, je zegt tegen de printer toch ook niet, “print 10 pagina's” en als hij bezig is, “print ze wel in kleur”.
    Die van mij heeft een knopje stoppen. Dat zou in jouw geval een handige optie zijn geweest.

    Even de handleiding lezen en veel plezier ervan.

    Like

  4. Mammalien zegt:

    Zelfdenkende apparaten moet je per definitie niet vertrouwen! 🙂

    Like

  5. Jannie zegt:

    Heb je de beveiliging er wel afgehaald? Zit op de meeste machines om tijdens transport te beschermen. Ik zou nog even de gebruiksaanwijzing pakken

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    haha ja die transportschroeven zijn eruit…

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Daar heb je een punt. Er staat overigens NIETS in de handleiding. Alleen wat over onderhoud en waarvoor de knoppen zijn. En wat de deur is… dat dan wel weer…. 🙂

    Like

  8. Herkenbaar! Ik lees ook bij voorkeur de gebruiksaanwijzing niet. Ik vind die vaak onbegrijpelijk en ik ben te ongeduldig.

    http://www.huisvlijt.com

    Like

  9. nadasurf zegt:

    Koop ze nooit meer nieuw, bepaalde zeer beproefde machines van Miele zijn nagenoeg onverwoestbaar wassen wij jaren lang voor enkele tientjes 🙂 zijn stil en wassen erg schoon, zuinig jazeker je kan ze hotfill aansluiten en zo heb je de zuinigste wasmachine in huis .

    Like

  10. nadasurf zegt:

    Staat vast op shuffle repeat programma 🙂

    Like

  11. Jolanda zegt:

    Niets in de handleiding?? Nou ja, dan moet ie het bijna vanzelf doen toch? Wel handig dat ze je even uitleggen wat de deur is, haha! Ik hoop dat de machine zijn raadselen inmiddels onthuld heeft 😉

    Like

  12. ik koop altijd machines met niet al te veel mogelijk heden en liefst met manuele bediening (draaiknoppen of drukknoppen) zonder lcd schermen enz in het geval van mijn wasmachine zijn er maar 8 programma's waarvan 7 ingestelde en 1 manuele (hier kies je alles zowel toerental , tijd , temperatuur enz … en dat is nu net het programma dat mijn voorkeur geeft 🙂

    Like

  13. nadasurf zegt:

    maar dat geeft niet garantie dat je juist die degelijke machine heb gekocht 😦

    Like

Reacties zijn gesloten.