Een saai financieel verhaal

Kleine waarschuwing vooraf:dit is een beetje een “klok en klepel verhaal”. Maar ach het hoort bij mijn zoektocht om vrij en prettig te kunnen leven, bijvoorbeeld door de hypotheek versneld af te lossen. Dus schrijf ik het toch maar op en wie weet wordt het de komende weken / maanden allemaal nog wat duidelijker…

Maar….

… sprak ik dus met mijn fiscaal adviseur…

… ontdekte ik dat ik helemaal geen lagere hypotheekschuld heb dan twee jaar geleden. Wat een bittere pil is dat… Ondanks alle duizenden euro’s die ik afloste. Ik loste immers tot januari van dit jaar niet af van mijn netto salaris maar van geld dat “over” was in mijn BV. Dus niet ik loste af maar de BV. Waardoor ik nu een schuld heb bij de BV in plaats van bij de bank… Want geld van de BV is niet mijn geld zo lang het geen officiële winstuitkering is met de daarbij horende belastingafdracht…

… staat mijn huis nog gewoon onder water…. fijn…. welkom terug in de club… blub….

… ga ik nu met mezelf onderhandelen over rentepercentages over de hypotheekschuld die ik bij mezelf opgebouwd heb… wat verder helemaal niet raar voelt hoor.. .helemáal niet… echt niet…. ahem….

… zit ik blijkbaar al jaren vast aan een zogenaamde Stamrechtverplichting. Dat is een zak met geld die (op dit moment) niet bestaat. Maar die wel heeft gezorgd voor veel fiscaal voordeel in de afgelopen jaren en waarover ik ooit, mocht er wél geld in zak komen wat vervolgens aan mij wordt uitgekeerd, nog belasting zal moeten betalen….

…. kun je dus op deze manier verlies draaien en toch genoeg geld hebben om rekeningen te betalen: door het Stamrechtgeld hieraan te besteden. En aan het aflossen van je hypotheekschuld…

… maakt het eigenlijk geen bal uit, want als ik met pensioen ga en er is dan geen vermogen in de BV, dus geen Stamrechtgeld, dan kan er ook niets uitgekeerd worden…. aan mijzelf wel te verstaan… en tja ik had daar sowieso al helemaal niet op gerekend…

…. Is het geen ramp aangezien ik een pensioenverzekering heb die pensioen uitkeert, tegen die tijd…. Als ik daaraan vast houd tenminste want er zijn betere constructies denkbaar voor mij. Zoals banksparen…

… houd ik in de tussentijd iedere maand geld over omdat ik minder kosten heb dan inkomsten, waardoor ik kan kiezen voor het opbouwen van allerlei spaarpotjes voor de Oudedag, waaronder bijvoorbeeld banksparen…

… kan de ouderlijke gift, die terug geleend is maar op een dag vrij komt, gebruikt worden om de stamrechtpot te vullen…. Dus eigenlijk heb ik een voorschot genomen op een erfenis…

… is de voorlopige conclusie dat ik ongeveer €6.000 minder belasting betaal wanneer ik mijn activiteiten vanuit een eenmanszaak ga doen in plaats van in de BV

… kan ik de BV niet opdoeken zo lang er schulden over en weer zijn via de stamrechtverplichting…

Dussssss…

Stap 1: een eenmanszaak oprichten per 1 januari.
Stap 2: proberen de pensioensverzekering af te kopen
Stap 3: niet langer aan die hypotheekschuld morrelen met geld dat officieel niet van mij is
Stap 4: kapitaal opbouwen in de BV door een zakelijke spaarrekening te openen

… en dan over twee jaar verder zien….

… en twee jaar is heel heel lang….

… ik ga aan de sterke drank. Virtueel dan. Want sterke drank is vies…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, huizenverkoop, hypotheek, toekomst, wonen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Een saai financieel verhaal

  1. Daantje zegt:

    Jeetje, balen zeg! 😦

    Like

  2. Wacht nog even met een eenmanszaak opzetten. Er zijn nieuwe berichten vandaag in het nieuws over mogelijke ongein van ZZP-ers.

    Ik heb ook een verplichting aan mijzelf, doordat het laatste beetje hypotheek uit de stamrecht BV kom. Kwestie vestzak broekzak enz.

    Like

  3. Vlierbloesem zegt:

    Och sjit, wij hebben een VOF das inderdaad iets makkelijker.. Kleute

    Like

  4. Kreupelgeld zegt:

    Eerlijk gezegd heb je zelf ook wel een beetje onder een steen gezeten. Of in elk geval daar overleg gehad met je boekhouder, accountant, fiscalist, of wie dan ook.

    Je hebt een bv. Ik lees al wat langer mee, en ik schat in dat je 100% eigenaar bent. Je krijgt dus een DGA-salaris en betaald maandelijks loonbelasting. Overtollig geld, winst, blijft achter in de BV. Beetje naief om te denken dat je die dan kan “gratis” naar privé kan halen om je hypotheek mee af te lossen. Vadertje/moedertje staat wil nog wel haar deel.

    Dat geld, wat je hebt gebruikt om af te lossen, is nu een lening geworden van de bv naar privé. Wat als je dat nu eens aanmerkt als het oversluiten van je hypotheek. Je krijgt dan een hypotheekdeel bij je bank en een hypotheekdeel bij je bv. Ik schat in dat je hypotheek van voor 2013 stamt, zodat je mag oversluiten met dezelfde voorwaarden. Dus geen verplichte annuitaire aflossing of zo.

    Stel dat je 10.000 euro leent van je bv als oversluiting van een deel van je hypotheek en daar – aan je eigen bv – 6% rente voor moet betalen. Fors meer dan bij je andere bank, maar je bv staat ook achter in de rij als er geexecuteerd moet worden. 6% rente lijkt veel, maar het maakt helemaal niet uit welke rente je vraagt. Reken mee met 6%!

    Elke maand betaal je dan 50 euro rente, 600 euro per jaar. Volgens de regels aftrekbaar van de belasting middels hypotheekrenteaftrek. Tegen een tarief van 42% (waar je als DGA zeker in zit) is dat dan 348 euro netto.

    De bv maakt nu 600 euro winst aan rente inkomsten. Hierover moet je dan 20% vennootschapsbelasting betalen á € 120, waardoor € 480 euro overblijft om als winst uit te keren aan de aandeelhouder. Dat kost nog eens 25%, waardoor er € 360 euro uiteindelijk in privé beland.

    Als je dit saldeert, ontvang je dus jaarlijks € 12 euro voor dit rondje doordat je 10.000 euro van jezelf leent. Dat voordeel verdwijnt wel als je het forfait meerekent, maar de kosten zijn minimaal, en zeker lager dan inflatie.

    De rente-aftrek blijft de hele 30-jaars-periode geldig. Wel zal je het uiteindelijk eens een keer moeten aflossen. Je kan dat zelf kiezen, middels annuiteiten of lineair (elke maand bijv. 40 euro, dan ben je na ruim 20 jaar klaar). Doe je het aflossingsvrij, dan kan je het helemaal zelf besluiten.

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    … ben het met je eens hoor, dat het vrij naïef was 🙂 .
    Was me er wel bewust van dat het een soort winstuitkering was waarover ik nog belasting moet betalen. Overigens vind ik het wel vreemd dat het accountantsbureau me nu pas vertelt hoe het precies zit. Ik heb namelijk altijd bij het bespreken van de jaarrekening verteld dat ik meer uit de BV haalde dan het nettoloon en of daar dan geen belasting over betaald zou moeten worden. En dat hebben ze jarenlang weggewoven…

    Like

  6. Kreupelgeld zegt:

    Ja, tijd voor een andere accountant dus. Ik weet nog wel een goede (ikzelf niet hoor, ik ben ook ondernemer). De bovenstaande constructie wordt overigens nog leuker als je gaat sneeuwballen met je aflossing. Stel je lost 100 euro af, die je weer uitkeert als dividend (75) euro, die je weer aflost, die je weer uitkeert, etc. Tot de hele aflossing op is aan dividend-belasting.

    100 euro wordt op die manier 400 euro aflossing, waarna het geld definitief uit de bv is. En jouw schuld weer lager.

    Dit gegoochel lijkt bizar, maar moet volgens mij mogelijk zijn omdat je het geld al hebt opgenomen. Aangiftes herzien, en rente gaan betalen aan je eigen bv en dan aflossen. Had ik het maar op die manier gedaan :-).

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Ik denk dat ik es een copy paste actie ga uitvoeren om op te sturen naar mijn accountant…. 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.