Drukdrukdruk u kent het wel…!

Dat ik niet zo vaak over mijn werk blog is een bewuste keuze. Dit is immers een blog op persoonlijke titel. De inhoud van mijn werk, de uitdagingen, meevallers, irritaties, topmomentjes en andere zaken zijn dus geen onderwerp voor dit blog.

Werk is werk en privé is privé.
Soms raken die twee werelden elkaar, echter. Sinds ik ZZP-er ben, nu een jaar, is dat vaker. Dat kàn nu ook: er is geen sjaggerijnig personeel meer dat pissig naar me kijkt als ik een kwartiertje later kom. Op dat kwartiertje gezellig kletsen in de ochtend, als mijn meisje bij me in bed gekropen is, zal dus niet langer mee beknibbeld worden. Dat houden we erin en oh wat zijn de gesprekjes toch heerlijk iedere ochtend…!
Soms moet je als alleenstaande moeder een uurtje of dagje vrij nemen van je werk. Komende donderdag bijvoorbeeld, als we een verjaardagsfeestje vieren op het kinderdagverblijf en er getrakteerd zal worden. Het bezoekje aan het consultatiebureau gaan we met liefde en plezier overslaan dit jaar.
Ook als ik zakelijk wat tegenvallers of wanbetalers heb waardoor ik niet in staat ben om mezelf salaris te geven voel ik dat privé. Of wanneer ik het, zoals deze maand, Heel Erg Druk heb…
Als ik het druk heb met werk, zitten er altijd twee kanten aan de medaille. 
Het slechte nieuws is dat ik veel moet werken. Veel moet overwerken dus ook: bijvoorbeeld ’s avonds. En soms is het zó druk dat ik een dagje kinderopvang bij koop, zoals vorige week, of dat Zonnekind een weekend gaat logeren, waardoor ik twee dagen door kan werken.
Als je ZZP-er  bent met een baan met deadlines en als je daarnaast ook erg perfectionistisch bent aangelegd (qua werk dan…), betekent het druk hebben dat werkdagen soms 12 uur duren. Of 16 uur. Alleen onderbroken door twee uurtjes fietsennaardeopvangkindophalenkokenetensamensesamstraatkijkenboekjelezenennaarbed. Zodra ze op één oor ligt gaat de computer weer aan. 
Ja zo’n dag is het vandaag. En als klap op de vuurpijl besloot ook alles waarvan ik geen verstand heb – Cloud, software, printer, Voip – massaal in staking te gaan. Mijn humeur werd op de proef gesteld dus.

ZZP-er zijn is wel fijn als je zin hebt om eens even lekker flink met deuren te gooien en tegen computers te keer te gaan…! Wederom: geen rekening hoeven houden met tere zieltjes van werknemers. Heerlijk.

Had ik al gezegd dat ik zo blij ben dat ik nu ZZP-er ben? En dus geen ZMP-er ofwel zelfstandige mèt personeel meer? Hierbij mijn advies: begin er nooit aan, aan personeel. Alleen maar ellende had ik ervan… Maar dat terzijde..

Het voordeel van het druk hebben is dat er ook veel geld binnenkomt. En dat komt er… binnen nu en een paar maanden… rekening houdend met een 30 dagen betaaltermijn maal twee, mijn klanten kennende…. Als het dan volgend jaar een maandje rustigjes is, zit er financieel gezien ook wat vlees op de botten. Fijn. 
Ach die rustigere tijden komen vanzelf wel weer… En gelukkig zitten er zeven avonden in een week: avonden waarin ik toch niets te doen heb! En gelukkig heb ik een superkind dat gewoon goed slaapt.
En.. gelukkig…  keileuk werk…

… alleen een beetje veel, soms…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in werk. Bookmark de permalink .

7 reacties op Drukdrukdruk u kent het wel…!

  1. Mijn oprechte complimenten hoe jij je werk en je privé vorm geeft. Het is namelijk ècht niet makkelijk om te doen als zzp-er. Altijd maar rekenen met geld, achter je geld en opdrachten aan, werk dat altijd doorloopt in je thuis. En tòch kun jij leesbaar genieten van de tijd met je kind, zit je op je blog niet te zuchten over hoemoetikdatnuweerdoenmetdeopvang (ik gap jouw stijl even :-)) .
    Een mooi vooruitzicht dat je straks wat reserves op de rekening hebt.

    Fijne avond en straks lekker slapen.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Wat een lief compliment! Het is inderdaad zeker niet altijd makkelijk. Ik vond het vooral zwaar in de eerste maanden na de bevalling: baby mee naar werk was verre van ideaal en wat was ik stiekem jaloers op al die moeders die gewoon maandenlang thuis kunnen blijven.
    De onzekerheid over inkomen en opdrachten…? Dat went denk ik….

    Overigens mopper ik wel af en toe hoor… niet op dit blog en niet tegen levende mensen. Wel tegen computers en printers. En tegen mensen die me precies op het verkeerde moment bellen om me iets te verkopen waar ik niet op zit te wachten…

    *kijkt gevaarlijk*

    Like

  3. Vlierbloesem zegt:

    Zoals je op mijn blog kunt lezen hebben wij ook een eigen zaak zonder personeel maar wel een VOF. Extern personeel moeten we soms wel inhuren hoor. De financiële kant doe ik helemaal. Mijn man weet wat erin komt en uitgaat maar voor de rest is dat mijn taak. En dat is ook best druk want voor de rest ben ik thuisblijmoeder wat een combi! 🙂 Ook via mij de welgemeende complimenten hoor!

    Like

  4. Wat handig dat je gewoon een dagje extra opvang kunt inkopen zeg! Dat is wel fijn flexibel.
    Mag ik vragen wat voor werk je als zzp-er doet? Ik ben het ook, en ben er ook erg blij mee.

    http://www.huisvlijt.com

    Like

  5. Mammalien zegt:

    Ooit van een collega gehoord, bekende verwensing uit (???): ik wens je veel personeel toe! 😃

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Hahaha ja die ken ik zéker!

    Like

  7. Dertiger zegt:

    idd soms best druk. ik werk als gastouder, vanuit huis, werk en prive loopt hier dus geheel door elkaar 😉 mn man zit er middenin als hij thuis is en er zijn nog opvangkindjes (soms wel tot 23u !) en mn eigen kids weten ondertusesn niet beter of er zijn opvangkindjes die ook in hun kamers slapen 😉 erg leuk en gezellig maar ook vreselijk druk (wnaneer doe je je huishouden? boven ? er slapen kindjes, of er zijn kindjes beneden… ? en eigen kids gaan nog vroeg naar bed dus savonds na t eten gaat ook nog niet.. :p) maar tegeijkertijd ook zo ontzettend genieten en enorm veel voordelen! zo is dochter nu een beetje ziek. geen enkel probleem om haar lekker een dagje thuis te houden van school of zoals vandaag alleen een ochtend naar school, overblijf afgebeld en lekker vanmiddag thuis (en nog even tussendoor voor iets anders naar de huisarts.. heerlijk) t voordeel van thuis werken 🙂 ik heof er geen vrij voor te nemen (maar kan ook niet alles doen met opvangkindjes erbij natuurlijk ivm vervoer, hun slaapjes enz. ) ik bied flexibele ovpang, dus elke week is anders. ouders werken bijvoorbeeld in een winkel of zorg zonder vaste werkdagen en ik heb dus ook geen vaste dagen of tijden 😉 niet elke gastouder biedt dat aan (logisch ook.. een vaste groep werkt vaak beter, net als bijv voor 9u brengen en pas na 16u halen, wat meer rust geeft voor de groep.. maar hier kan alles 😉 iets meer plannen soms maar fijn dat ik deze ouders kan helpen met opvang!)
    soms idd puzzelen met geld. de ene maand is de andere niet. maar ik ben niet alleen. mn man heeft ook een meer dan fulltime inkomen door veel overuren. hierdoor kunnen we ook een deel sparen gelukkig. (en zo eventuele rustige maanden van mij ook makkelijk opvangen) .

    super dat je zo geniet van je dochter 😀 heerlijk om te lezen!

    Like

Reacties zijn gesloten.