Het laatste budgetoverzicht

Dit is mijn voorlopig laatste berichtje over maandbudgetten…

Ik merk dat ik het allemaal niet zo boeiend meer vind, dat budgetteren. En dat komt eigenlijk omdat het gewoon gaat zoals het gaat. Geen gekke dingen. De vakantie was nog even nieuw en interessant voor mij: ik had immers nog nooit in de gaten gehouden hoeveel geld er doorheen ging tijdens vakanties. Maar ook dat ging goed.

In februari startte ik met budgetteren. Ik had dat nog nooit gedaan. Ik leefde gewoon totdat het geld op was. Ik had geen idee van wat iets eigenlijk kostte.
Dat kwam onder andere omdat ik geen geldproblemen kende. Maar het was ook een lang ingebakken gewoonte: ook in de jaren dat ik wél heel weinig geld had, budgetteerde ik nooit. Ik leefde gewoon totdat het geld op was en vond het bijvoorbeeld geen probleem om rood te staan.

Achteraf besef ik dat me dat veel geld gekost heeft. Aan dubbele en ongebruikte abonnementen heb ik jarenlang te veel geld betaald. Nog steeds merk ik af en toe dat het nog beter kan: zo kwam ik er onlangs achter dat ik voor mij mobiele telefoon dríe abonnementen had: twee zakelijk en eentje privé. En dat terwijl ik toch echt maar één toestel en één nummer had. Dus zegde ik er twee op en ga ik binnenkort wederom wat lager uitkomen in mijn maandelijkse uitgaven.

Het blijft dus een heel goed idee om kritisch te blijven kijken naar mijn uitgaven. Zeker de uitgaven die ik blijkbaar niet zie, zoals abonnementen… Gewoon toch eens in de zoveel tijd juist die uitgaven, die maandelijks geïncasseerd worden, eens goed bekijken…

Verder boeit het me niet zo heel erg of ik per maand nu wel of niet precies op die 250 euro boodschappen uitkom. De éne keer koop ik luiers of ga ik naar de kapper (persoonlijke verzorging valt bij mij onder “boodschappen” en de andere keer maak ik een grote pan soep en daar eten we dan gedurende een maand vijf keer van. Dat kan zomaar een paar tientjes schelen.

Wat ik geleerd heb van budgetteren, is dat je je, hoewel je minder geld uitgeeft, rijker voelt. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het bewuster zijn van wat je doet. Sommige mensen gebruiken hiervoor “de truuk van het cash geld”: als je niet pint maar cash betaalt, zou je er meer bij stil staan hoeveel je uitgeeft.
Voor mij is dat niet nodig. Gewoon eens per week of twee weken even de uitgaven in de excelsheet zetten is voor mij genoeg.

Ik zal dat ook blijven doen. Nog steeds kan ik vanwege deze aandacht voor mijn uitgaven, hier en daar wat geld besparen. Maar het is geen noodzaak. Bij een uitgavepatroon zoals het afgelopen jaar, lukt het me om te sparen. Sparen voor leuke dingen en sparen voor later…

Dat sparen voor later ga ik binnenkort meer vorm geven in overleg met mijn accountant. En ook blijf ik mijn hypotheek aflossen en geld storten in de spaarhypotheek. Ik zal over consuminderen blijven schrijven als dat zo aan de orde komt. Maar… nee die budgetten geloof ik wel… Als ik gemiddeld per maand onder de €2.500 uitgaven blijf, gaat dat helemaal goed komen…. Zeker als ik bedenk dat ik over precies een jaar heel veel kan besparen op de kinderopvang, bijvoorbeeld!

Nog één keertje dan…:

SEPTEMBER

post uitgaven budget verschil
wonen (inclusief HRA) € 600,72 € 600,00 € 0,72
kinderopvang (inclusief toeslag) € 324,00 € 325,00 -€ 1,00
studieschuld € 169,62 € 170,00 -€ 0,38
energie € 171,83 € 180,00 -€ 8,17
gemeentelijke heffingen € 223,00 € 225,00 -€ 2,00
verzekeringen € 138,00 € 138,00 € 0,00
lidmaatschappen en goede doelen € 122,02 € 120,00 € 2,02
tv/int/tlf € 96,16 € 100,00 -€ 39,84
camper vaste kosten € 74,49 € 75,00 -€ 0,51
boodschappen voor 2 € 297,97 € 250,00 € 47,97
interieur € 49,80 € 75,00 -€ 25,20
kleding voor 2 € 71,72 € 75,00 -€ 3,28
leuke dingen voor 2 / benzine € 83,14 € 100,00 -€ 16,86
som € 2.386,42 € 2.433,00
-€ 46,53

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

8 reacties op Het laatste budgetoverzicht

  1. Heerlijk toch, als je alles kunt betalen en nog lekker sparen ook. Wat moeten jullie trouwens veel betalen in jullie gemeente. Wij betalen inclusief waterheffing 95,65 per maand. Gaat je kind vanaf volgend jaar naar school, zodat je geen opvang meer nodig hebt? Dat scheelt dan enorm en kun je lekker sparen of aflossen of wat je maar wilt. Ik ben wel echt zo'n rekentypetje. Heb mijn nieuwe jaarbegroting alweer klaar en vind het goochelen met cijfertjes altijd leuk. En inderdaad je voelt je heel rijk als je weet dat je alles kunt betalen.

    Like

  2. sillie zegt:

    🙂 ik ben ook een beetje zo van, ik heb het een tijdje bijgehouden de uitgaven, nu weet ik het wel. En zo sudder ik dan weer een tijdje door, eens in de zoveel tijd bekijk ik de boel wel weer hoor, gewoon ff de frisse wind er weer doorheen ook kwa abbo's etc….

    Like

  3. Ernie w zegt:

    Ik mis de ziektekosten…..

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Ik heb geen ziektekosten. Wel een verzekering. Die is opgenomen onder verzekeringen.
    Niet gebudgetteerde kosten worden betaald uit mijn spaarpotje.

    Like

  5. Janne zegt:

    Klopt het bedrag wat je bij tv/int/tlf geplaatst hebt wel?

    Like

  6. Vlierbloesem zegt:

    Wow bijna dezelfde begroting we eten wat meer. Maar we zijn ook met zijn vijven.

    Like

  7. Patrick zegt:

    Altijd leuk om kosten te vergelijken met een ander!
    Ik heb het budgetteren opgegeven, ik begon steeds vol goede moed, maar na een paar maanden ontaardt het altijd in chaos. Zelfs met mijn boekhoudersachtergrond.

    Hoe onderhoud je de budgetten? Hou je dan ook al je uitgaven bij in een spreadsheet?

    PS. Je verschillenkolommetje klopt niet helemaal, bij tv. Of ik mis iets.

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    klopt… zat n foutje… ach ja…

    Ik houd de budgetten bij in xls. Inderdaad: eens per 1 a 2 weken voeg ik alle uitgaven toe.

    Like

Reacties zijn gesloten.