Grappen die niet grappig zijn.

Ken je dat? Dat iemand steeds grappige opmerkingen maakt over dingen die voor jou belangrijk zijn. En dat je dat dus helemaal geen grappige opmerkingen vindt?

Ik had dat laatst.

Heb ik zulke lange tenen, vroeg ik me af?  Ik denk altijd dat ik best wel wat kan hebben, maar zal niet de eerste zijn die dat roept over zichzelf…

Misschien…

Maar eigenlijk doet het er niet toe of ik misschien overgevoelig ben. Als ik in zulke mate last heb van opmerkingen die iemand over mij en mijn kind en over keuzes die ik maak over de opvoeding maak, dan moet ik het misschien toch maar eens bespreekbaar maken.

 Ik vind dat lastig.

“Het was toch maar een grapje!” is dan de reactie.

Maar sommige grapjes zijn niet grappig. Racistische grapjes vind ik niet grappig. Grapjes over dodelijke ziektes ook niet. En deze grappen ook niet. Nee. Niet grappig. Niet gezellig. Eén grapje oké. Twee, prima. Maar deze hoeveelheid? Niet grappig meer.
Kom maar niet bij mij op bezoek als de sfeer dan zo is. Nee geen zin in…

Waarom maken mensen grappen? Daar heb ik het afgelopen weekend veel over nagedacht…

Omdat ze de sfeer niet prettig vinden / iets pijnlijk vinden en zo denken het ijs te breken? Omdat ze aandacht nodig hebben? Omdat ze iets wat zwaar is, lichter willen maken? Omdat ze hun onzekerheid willen verbergen?

“Haha de Vrije School, overweeg je dat echt? Dat is toch die school waar kinderen een vormeloze kiel aan moeten en dan vaag heen en weer moeten huppelen? En waar iedereen moet BREIEN? Hahaha!”
“Die laat ook veel scheetjes, tja, gluten he? Hahaha. Wij eten tegenwoordig {insert menutips} !!! HAHAHA!!”
“Misschien kun je haar naam veranderen, want je geeft haar toch altijd bijnaampjes. Hahahaha.”
“Jeetje ze is nog steeds slaperig na haar dutje. Tja snelle suikers he? Dan krijg je dat… Hahahaha.”
“Zou je haar daar wel mee laten spelen? Het is toch niet antroposóóófisch?! HAHAHA”
“Vrije school… laatst vertelde een collega over een Vrije School in een andere stad dat {insert negatieve anekdote}. Ach ja dat is dus een andere stad he? Hahaha”

Enzovoorts enzovoorts….

Nee niet grappig.

Vanavond toch maar eens bellen….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

17 reacties op Grappen die niet grappig zijn.

  1. Misschien in een heel andere context maar ik zit ook al het hele weekend te dubben over zo'n grap die de ander leuk vindt en mij raakt. Een goede vriendin van mij heeft de laatste tijd erg weinig tijd, dus via de app gevraagd of ze het alweer zo druk heeft. Ja, schrijft ze, druk druk druk. En helemaal geen tijd voor je vriendinnetje vraag ik met huilende smileys. Jawel, schrijft ze, ik maak het goed, weet nog niet wanneer, maar het komt goed. Weet je wat? Kun je 2 november? Gaan we dan samen lekker eten? Erg grappig moet dat zijn, ware het dat deze datum gepland staat als etentje met een grotere groep mensen waarbij wij beiden ook horen. Ik schreef dus grapjas. Ja, zegt ze, vroeg opgestaan en je weet dat dit voor mij niet goed is. Moraal van het verhaal: grappig willen zijn en bij mij helemaal niet zo overkomend. Helemaal geen tijd hebben voor mij. En met een grap die helemaal geen grap is je ervan af maken.
    En dit is al de 2e of 3e keer achter elkaar dat ze zo doet. Wij wonen een 40km uit elkaar, dus niet even naast de deur. Ik weet langzamerhand dat ze gewoon steeds minder tijd voor me heeft.
    Misschien dat jij dat ook moet doen. Eerlijk zeggen dat het echt niet grappig is en je conclusie hieruit trekken.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    ….. ga jij dat ook doen…? Haar bellen…?

    Like

  3. Tegenwoordig zeg ik het gewoon als ik iets niet grappig of leuk vind. Vroeger deed ik dat niet, maar dan beseffen de anderen vaak niet dat ze je irriteren of kwetsen met hun grapjes. Dat lijdt dan uiteindelijk toch tot wrevel. Nu probeer ik gewoon eerlijk te zijn, en soms schrikken mensen daar van, maar na een tijdje zijn ze het wel gewend…

    Like

  4. Heb haar nu aan de telefoon. Ze zei dat het gewoon erg druk was. Soms komt dat voor.

    Like

  5. Au!
    Zijn deze grapjes van een en dezelfde persoon?
    De antroposofie en Vrije School zijn niet heilig. Net zo min als een opvoedmethode waarbij het kind aan strikte regels is gebonden, maar een ander kwetsen door zo neerbuigend te praten gaat te ver.
    Ik zou trouwens niet durven bellen. De tegenpartij heeft vast geen idee van waar je het over hebt en zal in de verdediging gaan.
    Blijf herhalen waarom het zo belangrijk voor je is, de Vrije School. Omdat het past bij jouw overtuigingen, dat je hoopt dat je kind zich op die school als een compleet mens kan ontwikkelen. Dat jouw visie niet heilig is, maar wel belangrijk voor jou.
    Sterkte.

    Like

  6. Spaarmoeder! zegt:

    Misschien kun je proberen om (als het weer voorkomt) eens rustig te vragen waarom de andere persoon het zo grappig vindt om dat te zeggen. Dan val je de ander niet aan, maar is wel meteen duidelijk dat het afgelopen moet zijn.

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    … ik had al bedacht dat ik haar ga vragen waarom ze zoveel grapjes maakte over deze onderwerpen: waarom kies je hiervoor in plaats van bijvoorbeeld vragen waarom ik deze school overweeg? En of ze, als ze er dus voor kiest om hierover grapjes te maken, erbij stil staat hoe die grapjes bij mij overkomen….

    Maar waarom ze het zo grappig vindt is ook een goede vraag….

    Like

  8. Breienmaar zegt:

    Misschien omdat ze onbewust wel een beetje jaloers oid is dat jij duidelijk je eigen keuzes maakt?

    Like

  9. Mammalien zegt:

    Waarom maken mensen grappen? Tja. Ik doe dat ook graag, ik houd zelf best van sarcastische opmerkingen en je mag ook best harde grappen maken om nare dingen wat luchtiger te maken ja. Vind ik. Mits beide partijen weten hoe je het bedoelt (goed dus). En soms hoor ik mezelf iets zeggen wat ik grappig bedoel maar waar de andere partij een beetje vreemd van gaat kijken… zo genant en lastig om uit te gaan leggen dat je iets grappig bedoelt!

    In jouw geval, ik begrijp dat het éen paritj is, zou ik het zeker even gaan vertellen dat je het niet waardeert en vragen waaróm…

    En dan nog laatste opmerking. Moest denken aan mijn kleuter (5) die heel erg bezig is met leeftijden en groter worden en stoer zijn. Komt ie een kennisje (4) tegen in de speeltuin die tegen hem roept “jij bent te klein!” toen mijn kleuter niet hard genoeg omhoog kwam in het klimrek. Wat was hij daar zúú'r van! Snapte er ook niets van. Die ander zei nog wel snel “grapje, grapje”, maar toen was de sfeer al goed verziekt…

    Like

  10. Mammalien zegt:

    Vervelend is het wel. Ze is het er in ieder geval niet mee eens, met die keuze… kan ze ook duidelijk zeggen toch?!

    Like

  11. Mammalien zegt:

    Of niet, en dan haar mond houden.

    Like

  12. Patrick zegt:

    Vaak maken mensen ook grapjes om hun eigen onzekerheid te verbloemen, of omdat ze hun eigen keuzes proberen te verdedigen door de boel te relativeren of andermans keuzes dan 'ondergeschikter' te maken.
    Ik zou niet weten hoe je dit aan kan pakken. Misschien, wanneer er een grap voorbij komt, netjes vragen van: 'Maar meen je dat echt, of wat bedoel je nou eigenlijk?'
    Succes met bellen!

    Like

  13. Plus en Min zegt:

    Geef gewoon goed aan waar je grenzen liggen, hoeft niet eens heel beladen te zijn. Gewoon reageren op zo'n grap over de vrije school met 'ja, zo kan ie wel weer he… ben de vrije school grappen wel weer beu nu.' En dan gewoon gezellig verder kletsen. Maak er niet zo'n issue van, maar zeg er wel wat van. Het hoeft niet meteen een tegenaanval te zijn, of een sfeerverzieker. Helpt het niet, wordt het tijd dat je onderkent dat deze vrienden gewoon niet grappig zijn… zou ik mijn tijd niet meer aan verspillen en lekker afspreken met mensen die je wel de moeite waard vindt.

    Like

  14. Daantje zegt:

    Ja, ik ken dat wel 😉
    Ik ben een stuk langer dan gemiddeld en ik krijg (kreeg) dus regelmatig grappen te horen over mijn lengte. Van wildvreemde mensen de meest vrijpostige en irritante vragen, en iedereen denkt origineel te zijn en denkt dat ze de eerste zijn die zich “zo klein voelen als ze naast je staan” of die willen weten of je basketbalt of volleybalt 😛

    En familie, elke keer weer verbaast dat ik zo lang ben…

    Op een gegeven moment heb ik er wat van gezegd tegen de familie. En voor de domme opmerkingen van wildvreemde mensen heb ik inmiddels ook een breed repetoire aan bijdehandte opmerkingen terug. Nee, ik speel geen basketbal, doe jij aan minigolf? 😛 Zulke dingen. Helaas krijg ik sindsdien steeds minder vaak van die opmerkingen. Nu ik weet wat ik terug moet zeggen is het blijkbaar opeens minder leuk…

    Like

  15. Vermoeiend zeg. De persoon heeft zelf in ieder geval wel lol… ; )

    Like

  16. mm-iirraah zegt:

    Update: ik heb haar gisteravond gebeld. De grapjes waren een schreeuw om aandacht. De persoon voelde zich blijkbaar niet gezien door mij. Bij beide is er nu meer besef dat we niet de handigste manier kiezen om met elkaar om te gaan waardoor we ons beide niet serieus genomen voelen.

    Like

  17. Patrick zegt:

    Fijn dat het uitgepraat is. Lekker he 'communicatie'. Altijd lastig! 🙂

    Like

Wat vind jij daarvan?

