School kiezen

Over iets meer dan twee weten wordt ze drie jaar oud, de schoolkeuzetijd is dus aangebroken.
Waar wij wonen wordt het inschrijven bij scholen gereguleerd door de gemeente. Een voordeel daarvan is, dat je niet al voordat je kind überhaupt geboren is, hoeft na te denken over welke school er jaren later bezocht gaat worden. Ik vind dat fijn: het heeft me de tijd gegeven om erover na te denken wat ik echt belangrijk vind.

In de afgelopen tijd heb ik regelmatig aan mensen gevraagd: “Waarom heb je nou juist voor díe school gekozen, voor je kind?”
Natuurlijk gaat hier ook meteen de cognitieve dissonantietheorie in werking: mensen vinden hun school de leukste en de beste. Ze brengen er hun kind immers iedere dag heen, dus dat moet haast wel een geweldige school zijn.

Een veelgehoorde reden voor de keuze is, dat de kinderen vriendjes en vriendinnetjes hebben in de buurt. Ik verbaas me altijd over die reden. Ik zie bij mij in de buurt zelden kinderen buiten spelen en bijvoorbeeld mijn buurmeisjes, waarvan de ouders dus zeggen dat ze willen dat hun kinderen vriendjes in de buurt hebben, stappen op de fiets of auto om hun kinderen van en naar speelafspraken te brengen. Wat maakt het nou eigenlijk uit dan, of je een minuutje langer moet doorfietsen of rijden.

Het heeft natuurlijk wel voordelen: een school in de buurt… Nou vind ik die vriendjes en vriendinnetjes niet zo belangrijk. Je kunt best vriendjes en vriendinnetjes in de buurt hebben die helemaal niet bij jou op school zitten. Wat mij wel prettig lijkt, is dat het gewoon minder tijd kost om je kind naar school te brengen. Minder stress in de ochtend, meer gezelligheid. Dat lijkt me wel wat: voordeel voor ons allebei…!

Er zijn twee scholen in mijn buurt. Eén ervan is erg populair bij mijn directe buren. Ik heb bij die school geen goed gevoel, echter en overweeg om er niet eens te gaan kijken. Ik hoor van mijn buurmeisjes stress om CITO-toetsen. Die meiden zijn zes en acht jaar oud. Dat vind ik raar… De school komt over als vooral gericht op presteren. Terwijl ik het heel belangrijk vind dat mijn meisje zich breed ontwikkelt en een positief zelfbeeld krijgt.
De andere school is een Jenaplanschool en omdat verticale groepen mij om diverse redenen aanspreken, wil ik daar wel gaan kijken.

Maar eigenlijk? Eigenlijk ben ik al verliefd geraakt op de enige school die ik al bezocht. De school waar het motto is “Worden wie je bent”. De school die niet meegaat in de digitaliseringshype en gewoon nog een krijtbord heeft. Waar de juf een mooie tekening op maakt. En dat de kinderen dat dan zien en leren dat niet alles er “zomaar” is met één druk op de knop, maar dat er voor mooie tekeningen echt moeite wordt gedaan. Een school waar alle kinderen dansles krijgen en vanaf 8 jaar oud ook blokfluit leren spelen. En handwerken. Een school waar het speelplein een ontdekplek is met allemaal verschillende hoekjes en heel veel bomen. De school waar de oudere kinderen meerstemmig hebben leren zingen. Een school waar veel verhalen verteld worden en ieder jaar een andere thema centraal staat: sprookjes, de oude Romeinen, Donar en Wodan, etcetera. Een school ook waar de lessen samenhangen met de seizoenen waarin je leeft en waarin je niet alleen op papier tot honderd leert tellen, maar ook honderd stapjes doet op het schoolplein om te ervaren hoeveel dat dan is, honderd.

De Vrije School…

Tja… Er is een lotingssysteem en mijn meisje krijgt geen voorrang: wij wonen in de verkeerde wijk.
Een reden voor mij om toch misschien maar weer wat haast te maken met verhuizen, misschien?

Uiteindelijk staat of valt de sfeer die je kind beleeft, natuurlijk vooral met hoe lief de juf is. Welk schoolsysteem er ook is: tweetalig onderwijs, digiboards, Montessori, Dalton,  of wat dan ook…

Toch wil ik eigenlijk wel heel graag mijn meisje op die school, de Vrije School.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen, vrijeschool, Zonnekind. Bookmark de permalink .

16 reacties op School kiezen

  1. Veel succes bij het maken van je keuze! Mijn dochter zit bijna een jaar op (een leuke, haha) school en mijn ervaring is dat het hoe dan ook best heftig is allemaal. Je kind loslaten op zo'n grote school, aan een juf/meester die je eigenlijk amper kent, met kinderen die je al helemaal niet kent. Vond het veel heftiger dan m'n kind naar de opvang/oppas brengen… Maar uiteindelijk komt het helemaal goed en word je kind weer een stukje wijzer en zelfstandiger.

    Like

  2. Rentenier zegt:

    Wij hebben die stress niet gehad, want er is maar 1 school in ons dorp 🙂
    Persoonlijk zou ik niet snel kiezen voor een ereg afwijkende onderwijsvorm. Het gevolg van deze methoden zijn vaak slecht onderzocht.

    Like

  3. N. zegt:

    Ik kan je aanraden een afspraak te maken met de scholen voor een bezoek en informatief gesprek. Wij hebben drie scholen bezocht en die bezoeken gaven ons een goed beeld (sfeer op de school tijdens een 'gewone' schooldag, hebben ze ook in een gesprek een goed verhaal bij hun onderwijsbeleid etc.). Ik ben heel blij dat we dit gedaan hebben. Bij ons zit zo'n beetje de hele straat op school bij een locatie in de buurt, onze zoon dus niet omdat die school ogv ons bezoek echt als eerste afviel. Fietsen we maar wat verder 's morgens :-). De school waar hij nu opzit is uiteraard erg leuk en voldoet tot nu toe aan onze verwachtingen 🙂

    Like

  4. N. zegt:

    ps. het is een freinetschool geworden (ik had er ook nog nooit van gehoord :-))

    Like

  5. Hier spelen wel heel veel kinderen op straat en was dat ook wel echt een belangrijke reden voor mij, want alle kinderen gingen naar een en dezelfde school, terwijl er hier twee zijn in de binnenstad.De school van Sem was katholiek, dat was bij mij wel iets waar ik overheen moest stappen. Maar na een bezoek aan de katholieke school en de montessorischool ging onze voorkeur uit naar de katholieke school. Uiteindelijk heb je soms gewoon een gevoel bij iets wat je moet volgen.
    Maar het staat of valt met de juf of meester zoals je zelf ook zegt, ik was altijd blij dat er na een jaar bijvoorbeeld een mindere juf weer ruimte kwam voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen…

    Like

  6. Patrick zegt:

    Succes met kiezen, en hopelijk valt de loting een keer gunstig voor de Vrijje School.

    Zelf heb ik ook 2 kinderen op de Vrije School en elke keer weer ben ik superblij dat ze op deze school zitten. Heel bewust voor gekozen, sinds een kleuterschool in de buurt heel trots vertelde dat ze extra hun best doen om de kleuters woordjes te leren lezen.
    Mooi niet!
    Kinderen moeten nog spelen op die leeftijd, en niet woordjes stampen en cito toetsen doen!

    Tijdens meedoen met activiteiten, of tijdens voorlichting of workshops of wat ze nog meer op school organiseren, iedere keer weer krijg ik een warm gevoel van binnen dat dit echt de beste keuze was voor de kinderen.
    Dit filmpje laat goed zien wat de Vrije School inhoudt, voor degene die er geen goed beeld van hebben: http://vimeo.com/105923168

    Maar de Vrije School is niet heilig, er zijn vast nog meer goede scholen in de buurt. Veel bezoeken en kritisch kijken. Succes!

    (PS. Leuke weblog heb je)

    Like

  7. De schoolkeuze kan je heel wat hoofdbrekens bezorgen.
    Als amateurantroposoof heb ik zelf ook wat met de Vrije School. Je noemt al heel veel mooie voorbeelden op.
    Toch was voor ons destijds bij de schoolkeuze de Vrije School niet echt een optie. Vooral vanwege de afstand, het moet wel werkbaar blijven, zeg maar.
    In onze wijk zijn twee goede scholen die we beide bezocht hebben. Ik had een lichte voorkeur voor de christelijke school en die is het uiteindelijk ook geworden. Zo kwam de antroposoof in mij tenminste nog aan haar trekken 🙂 Een goed gevoel erbij hebben is een grote factor. De school die het niet geworden is had bijvoorbeeld heel veel spelfouten in hun nieuwsbrieven en dat vond ik vreselijk storend. Ik heb ook gekeken naar de andere ouders, of dat mensen waren waar ik mezelf mee om zag gaan. Veel onderbuikgevoel dus en de nodige research. Hier in de wijk wordt trouwens wel veel op straat gespeeld, bij de speeltuintjes komen de kinderen elkaar allemaal tegen.

    Strategisch verhuizen vind ik trouwens zo'n gek plan nog niet 😉

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    Ja precies. Ik bezocht er al eentje en maakte een afspraak bij een tweede.

    Like

  9. mm-iirraah zegt:

    … maar mag jouw kind niet meespelen in de buurt als hij op een andere school zit dan…?

    Like

  10. mm-iirraah zegt:

    Ja precies daarom dus…. heb al een aantal superleuke filmpjes gezien van de school waar ik verliefd op ben…

    Like

  11. Daantje zegt:

    Ik heb anderhalf jaar op de PABO gezeten en heb toen stage gelopen bij een school waar ik dus sindsdien een erg goed gevoel bij heb. Denk dat die school het uiteindelijk gaat worden, maar mijn man moet zich er dan wel overheen kunnen zetten dat het een katholieke school is.. Dus we zien wel 🙂

    Like

  12. Ons zoontje mag volgende week voor het eerst gaan wennen op school. Dus wij zijn net n stapje verder in het proces. Ik vond het ook erg lastig. Het buurtschooltje is het niet geworden, met 3 groepen in één klas en ze veranderden begin dit school jaar van onderwijssysteem, dat leek me niks. De school die bij op papier geweldig was, was dat bij kennismaking ook, maar ik vond het wel een drukke, volle en onoverzichtelijke school. Dus toch nog maar een school bezocht en daar verliefd op geworden. Zoonlief was mee en voelde zich hier ook op zn gemak. Ik ben heel benieuwd of onze keuze de juiste blijkt. Luister naar je onderbuik gevoel en neem vooral je dochtertje mee, om te kijken hoe zij reageerd en hoe zij ontvangen wordt. Klinkt overigens wel al n hele fijne school die je in gedachten hebt!

    Like

  13. Dertiger zegt:

    wij hebben in onze wijk (grote wijk, vinex/nieuwbouwwijk) de keus uit 4 scholen dicht bij elkaar en in t dorp nog wel veel meer scholen. verderweg. voor mij als gastouder niet praktisch ivm dochter halen en brengen met meerdere kleintjes. de 4 scholen hier zijn een gereformeerde school, een katholieke jenaplan school, een christelijke school en de school waar dochter uiteindelijk nu naartoe gaat de openbare school. bewust voor gekozen omdat dochter altijd al een lichte voorsprong leek te hebben op bepaalde gebieden (en hierdoor met de groffe motoriek en sociaal-emotioneel juist wat meer hulp nodig heeft). deze school heeft bijv een plus klas (nu verwacht ik ect niet dat dochter hier gebruik van moet maken, maar de school biedt wel adaptief onderwijs, onderwijs op het niveau van het kind, ze beseffen dat een kind wat goed leert extra uitdaging nodig heeft en ook de kinderen die wat minder sterk zijn op bepaalde punten krijgen de nodige aandacht. dit sprak mij erg aan omdat ik mezelf rot verveeld heb op de basisschool, ben nooit uitgedaagd, hierdoor liep ik vast op het hbo, nooit geleerd iets voor school te moeten doen.. erg jammer.. gun dochter een leukere basisschooltijd 😉 nu in groep 2 heeft ze een superjuf, biedt haar de uitdaging en structuur en ik heb een heel ander kind dan de afgelopen 5 jr…. dus ja idd, de argumenten dat t goed gaat met dochter, geeft voor mij aan dat ze op de goede school zit 😉 de argumenten bevestigen mijn keuze idd… )

    de kids in ons huizenblok zitten op verschillende scholen. 3 kinderen op een school in een andere stad/dorp omdat hun moeder daar juf is. praktischer dus vooral. paar kids op de christelijke en de rest op de openbare, buurjongen zit zelfs in het lokaal naast haar. het is wel de grootste school met nu al 7 kleuterklassen (1 en 2 samengeteld) en de 98e zal nog moeten starten denk ik (en de 9e?) maar van wat ik zie een leuke school, veel activiteiten, we hebben een leuke klas qua kinderen en qua ouders, waar de inzet van ouders hoog is, ouders van deze klas zijn enthousiast om te komen helpen en betrokken 🙂 erg fijn! (verschilt per klas is me al opgevallen, niet erg. ik kan ook weinig helpen ondanks dat ik veel thuis ben, maar ja kan moeilijk 2/3 opvangkindjes meenemen :p )

    vrije school was hier helaas geen keus ivm halen en brengen is dan gewoon onmogelijk. zou er een auto voor bij moeten nemen en mn baan moeten opzeggen 😉 geen optie.. 😉 maar de school die jij omschrijft klinkt echt super! alle scholen zouden van mij zo mogen zijn, met de nodige uitdaging voor de kindjes die dat nodig hebben om lekker in hun vel te zitten 😉

    Like

  14. Jolanda zegt:

    Als er bij ons een Vrije School was geweest, dan was ik daar ook voor gegaan. Maar helaas, niet in onze stad. Uiteindelijk is het bij ons de Montessori geworden nadat oudste eerst 2 jaar op een schooltje in de buurt heeft gezeten. Deze school ging verhuizen, waardoor we toch verder moesten gaan fietsen dus toen hebben we opnieuw een keuze gemaakt. Het is een fijne school maar ik denk dat Maria Montessori zich omdraait in haar graf als ze zou weten hoe erg ook dit schoolsysteem in het keurslijf, van wat de overheid verwacht van scholen, wordt geperst. Jammer dat ze loten bij jullie, ik vind de Vrije School eerder regio-overstijgend dan een buurtschool.

    Like

  15. Creabijtje zegt:

    onze dochter gaat naar een school dat werkt met het concept van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Ik vind het principe van basisgroepen erg fijn, in combinatie met het uitdagen van het kind en kijken naar de talenten. En talenten zijn niet alleen cognitief van karakter. Als een kind op jongere leeftijd belangstelling heeft voor cijfers en letters mag hij/ zij daar mee kennis maken maar het hoeft niet. Erg natuurlijk allemaal. Op den duur moeten er wel zaken opgepakt. Kleuters moeten vooral spelen en ze mogen zaken oppakken wanneer zij aangeven daar aan toe te zijn. Dit past bij ons als ouder. De schooldirecteur en dat heb ik ook eens bij iemand anders gehoord: het kind past over het algemeen op het allergrootste deel van de scholen, het gaat erom dat ouders zich kunnen vinden met de ideeen van de school. als de ouder al weerzin heeft, zal het lastig worden om een gezamenlijke schoolloopbaan op te zetten.
    Kortom, overal gaan kijken waar je wilt. Na vier scholen van binnen bekeken te hebben, wisten we wel heel duidelijk wat wel en niet goed voelde. Succes met je zoektocht en ik ben benieuwd of je uiteindelijk voor de Vrije School gaat.

    Like

  16. Mammalien zegt:

    Schoolkeuze is best heel belangrijk, vind ik! En wat is het moeilijk om vooraf een goed beeld te vormen.. En los van de manier van het onderwijsprogramma vind ik inderdaad nog belangrijker dat de juf lief is, en er aardige kindertjes in de klas zitten, dat mijn kind zich er veilig en prettig voelt.

    Like

Reacties zijn gesloten.