Waterverbruik

Een paar jaar geleden heb ik een flinke lekkage gehad van een waterleiding. Ik ontdekte de lekkage pas na een hele lange tijd waardoor er heel veel water is weg gelekt: mijn tuin in. Ik betaalde daar een paar jaar geleden heel veel geld voor, voor al dat weg gelekte drinkwater.
Het ging namelijk om een waterleiding die onder de grond door liep naar het kraantje achterin mijn tuin.

Om te voorkómen dat zoiets opnieuw gebeurt, draaide ik de hoofdkraan naar buiten toe dicht. Wanneer ik nu eens water nodig denk te hebben via de kraantjes in mijn tuin of berging, moet deze dus eerst even open gedraaid worden.
Aangezien ik heb gekozen voor een “survival for the fittest”- tuinbeleid, komt dit eigenlijk bijna nooit voor.

Nu kreeg ik een paar weken geleden een kaart in de bus, van de waterleverancier.
Of ik wilde doorgeven wat de waterstand was.

Dat deed ik.

En nee dat kon niet volgens mijn waterleverancier. Ik gaf een te lage stand door.

Even nazoeken levert me op dat vorig jaar een schatting is gedaan door de waterleverancier zelf. Deze heeft de schatting gebaseerd op historisch gebruik natuurlijk. Inclusief die éne hoge rekening.

De échte stand van mijn watermeter is lager dan de schatting die vorig jaar gedaan is. Kortom, ik heb in twee jaar minder water gebruikt dan dat men had ingeschat, dat ik in één jaar zou gebruiken.

In het internetformulier moest ik aangeven wat ik dacht dat de verklaring was van de afwijking op de voorspelde meterstand. Ik heb ze, na enige uitleg, van harte uitgenodigd om te stand ter plekke te komen controleren.

Wie zei me laatst nou, dat ik wel erg veel geld betaalde voor water?
Nou, dat blijkt dus inderdaad te kloppen…

Ik zie dus hopelijk een leuke restitutie terug, leuk!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, energiezuinig. Bookmark de permalink .

7 reacties op Waterverbruik

  1. Wij hebben enkele jaren hetzelfde voorgehad: ook een onopgemerkt lek met een torenhoge factuur tot gevolg… Nu controleer ik regelmatig de meterstand en houd ik dit bij in excel.
    Voor onze wc's, de buitenkraan en de wasmachine gebruiken we nu regenwater, dit scheelt enorm in je verbruik van leidingwater.

    Like

  2. Dat is dan lekker een geluk. Helaas kan dat bij ons niet. Ik controleer wekelijks de standen en geef elk jaar zelf de afrekening door. Ik wacht nooit op de schatting. In ieder geval heb je nu geluk bij een ongeluk.

    Like

  3. Ernie w zegt:

    Wij krijgen hier een kaart en daarop kun je je stand invullen en opsturen of je logt in op internet en geeft je stand digitaal door. Ik controleer de watermeter zelf een keer of 5-6 per jaar. Mocht er ergens water weglekken dan merk je dat aan het verbruik.

    Like

  4. Hopelijk komen ze het niet controleren. Kun je namelijk betalen…..meterstandopnamekosten.

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Echt? Nog nooit van gehoord… en voor betaald…

    Like

  6. Jaren terug hetzelfde gehad en ook toen kwam het doordat ik zelf te lui was om op tijd mijn meterstanden door te geven en een schatting kreeg. Met 2 pubers in huis en regelmatig loge's het waterverbruik lekker hoog. Sinds een aantal jaren neem ik iedere zondag de standen van alle meters op en hou bij of ik nog binnen de lijntjes kleur. Meten is echt weten in mijn geval.

    Like

  7. Ineke zegt:

    Nou inderdaad ook nog nooit hoeven betalen voor het opnemen van de meters….

    Like

Wat vind jij daarvan?

