Besparen wanneer je je doelen al behaald hebt

Omdat ik met mijn accountant heb afgesproken, mijn uiteindelijke aflosdoel los te laten, zweef ik sinds een week of twee in een niemandsland.

Alle doelen die ik aan het begin van het jaar had, heb ik immers behaald…:

Vaste lasten omlaag brengen van naar €1.950
Voordat ik begon met budgetteren waren mijn vaste lasten ongeveer €2.300 per maand. Door af te lossen op de hypotheek, over te stappen van energieleverancier, abonnementen op te zeggen, mijn auto te verkopen èn door mijn beleggingshypotheek om te zetten naar sparen en ook maar meteen de overlijdensrisicoverzekering eruit te slopen, zijn mijn vaste lasten nu gezakt naar ongeveer €1.900 per maand. Ik zeg ongeveer, omdat de gemeentelijke heffingen niet iedere maand worden afgeschreven in ik het maandgemiddelde dus nog niet helemaal voor ogen heb.

Voor 2015 ga ik opnieuw kijken of ik mijn – nog steeds hoge – vaste lasten kan terugbrengen. Zou toch leuk zijn als daar ieder jaar toch weer wat vanaf gaat, de komende 20 jaar….

Variabele kosten omlaag brengen naar €500
Het is wel lastig hoor, vind ik, om iedere maand opnieuw onder die 500 euro te blijven. Een nieuw / tweedehands fietsstoeltje kopen en je zit er al bijna aan… Ook loop ik er tegenaan dat mijn garderobe wel echt aan een nieuwe impuls toe is.
De oplossing is overigens heel simpel: ik heb een spaarpotje voor onvoorziene uitgaven waaruit ik dit soort uitgaven betaal…

Buffer naar minimaal €10.000
Mijn buffer is bedoeld voor tijden waarop ik geen inkomsten heb. Daar heb je nu eenmaal mee te maken, als ondernemer.
Begin dit jaar had ik ongeveer €3.500 in de buffer: deze heb ik januari afgeroomd door flink extra af te lossen op mijn hypotheekschuld. Doordat ik in mei veel belasting terug kreeg én mijn auto verkocht, was het lang niet zo moeilijk als dat ik vooraf dacht, om mijn buffer weer omhoog te krijgen. In mei haalde ik dat doel.

Spaarrekening voor de mini: €1.000 erbij
Duizend euro is een heel bedrag. Doordat ik in februari en maart heel sober leefde en doordat ik veel spullen verkocht via Markplaats, lukte het me toch om al in maart te storten op de spaarrekening voor Genietkind, voor later.
Ik heb besloten dat ik niet langer ga sparen op deze rekening, het spaardoel komt dus niet meer terug in 2015. Hier lees je waarom…

Maximaal bijstorten in de spaarhypotheek
Bijstorten in de tegenrekening van een spaarrekening, levert meer op dan wanneer je aflost. Immers: je ontvangt nog hypotheekrente-aftrek op het bijgestorte bedrag.
Hoeveel je mag bijstorten is veel abracadabra. Boeit ook niet zo heel erg. Ik liet het uitzoeken door de bank. Ik stortte een bedrag. Doel behaald.

Spaarrekening voor uitjes, vakanties en onverwachte uitgaven: €2.000
Mijn potje voor als ik het niet red binnen budget. Er heeft een keer meer dan €2.000 op gestaan maar het bedrag fluctueert. Ik heb de afspraak met mezelf dat er sowieso €1.000 op staat voor noodweer, bijvoorbeeld een kapotte wasmachine of dure reparaties. Het is de vraag of het dan wel red met deze €1.000… misschien het bedrag omhoog gooien?
Aan de andere kant: wat is de kans dat ik én geen inkomen heb en inteer op de buffer, en ook nog eens een nieuw dak op mijn huis moet zetten…??

Minimaal €15.000 en maximaal €22.500 hypotheek aflossen
Ik loste dit jaar iets meer dan €20.000 euro af. Een heel bedrag. Dit kon ik vrijmaken door dat ik zakelijk gezien gewoon een goed jaar achter de rug heb.
Ik had graag het maximale afgelost. Maar omdat het de vraag is of er voor mij geen andere, fiscaal / rentetechnisch betere, mogelijkheden zijn om een oudedagsvoorziening te regelen, heeft mijn accountant gevraagd het hier voorlopig bij te laten..

Ik ben nu dus spaardoelloos en HUP de verleiding ligt meteen op de loer om geld uit te gaan geven. Geld voor kleren, speelgoedjes, hebbedingetjes, etcetera.
Het is maar goed dat ik dit punt nu pas bereik: acht maanden nadat ik startte met budgetteren. Inmiddels is mijn nieuwe geldgedrag (namelijk éérst nadenken!!) al behoorlijk geïnternaliseerd dus voorlopig blijft het bij internetshoppen zonder afrekenen (ofwel: alleen maar leuke kleding aanklikken en vervolgens de webshop verlaten zonder te bestellen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de nieuwe sushibar bij de supermarkt om de hoek, een aanslag is geweest op mijn boodschappen-uitgaven. Inmiddels kan ik mezelf weer bedwingen als ik daarlangs loop… want pfew wat is dat duur!

Het is moeilijk om op je uitgaven te blijven letten als er even geen stok achter de deur is…

Heb jij dat nou ook?

    Over mariimma

    Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
    Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld, sparen. Bookmark de permalink .

    8 reacties op Besparen wanneer je je doelen al behaald hebt

    1. Realmam zegt:

      Maar misschien komt je accountant over twee weken met de opmerking dat je beter toch (helemaal0 kunt gaan aflossen, daar zou ik dan nu maar vast voor gaan sparen 😉

      Like

    2. Rentenier zegt:

      duurzame investeringen? crowdfunding?

      Like

    3. izerina zegt:

      JA ik geef nu gemakkelijker geld uit voor voeding en koop weer af en toe een boek. Maar mijn opwellingen heb ik goed leren beheersen.

      Like

    4. Dertiger zegt:

      ja herkenbaar 🙂 nu ik ook weer inkomen heb, gaat t sparen soepel. een hypotheek hebben we helaas niet (zou lieverkopen nu we een goed inkomen hebben dan huren..) en we hebben een leuk spaarsaldo voor onszelf en voor de kinderen (waar we per kwartaal bijna de hele kinderbijslag voor sparen)..ik hanteer geen budgetten voor de spaarrekeningen, alles op 1 hoop. er hoeven nl geen verbouwingen etc gedaan te worden in ons huurhuis en we hoeven dus ook neit te sparen voor aflossingen oid. wel wil ik graag meer sparen omdat we graag willen kopen. hoe meer spaargeld, hoe makkelijker je het huis kan inrichten of makkelijker kan financieren met de nieuwe regels…

      Like

    5. mm-iirraah zegt:

      … ik wacht gewoon op het gesprek… 🙂

      Like

    6. Ja, hoewel het nu wel verstandig is om extra te sparen, is de directe noodzaak gewoon wat minder. Ik verbouw praktisch niet meer en dankzij het omzetten van de hypotheek, het vrijkomen van het spaarbedrag in de spaarhypotheek en de lagere rente zien m'n lasten er heel anders uit dan in de oude situatie. Ik zit nu echt even in een aanpassingsperiode en heb het idee dat ik het na mijn vakantie weer beter aan ga pakken. Of verstandiger in ieder geval.

      Like

    7. Creabijtje zegt:

      Ik ben benieuwd wat je nieuwe doelen worden. Super dat je financieel deze positie nu hebt .

      Like

    8. Je zou natuurlijk wel een hoopje geld bij elkaar kunnen sparen, zodat je na het gesprek met je accoutant over je pensioenvoorziening, je gelijk actie kunt nemen conform zijn advies. Dat geld is dan “tijd die ik later niet hoef te werken”, of “pensioen in nog onbekende vorm”. Ook best een stunt als je bijv. 1000 euro gelijk kunt storten op een belastingvrije beleggingsrekening, of andere systematiek. Een vliegende start van je pensioen als het ware.

      Like

    Reacties zijn gesloten.