Het was prinsjesdag…..

De hoedjes zijn weer weggeborgen in de grote mensen verkleedkisten: het was weer prinsjesdag…

Het klootjesvolk klaagt en steunt: iedereen voelt zich benadeeld, niemand lijkt tevree….

Niets nieuws onder de zon dus.

Wat mij opviel?
De koning krijgt volgend jaar een uitkering van 823.000 euro. Dat is 6.000 meer dan dit jaar. Ook Maxima krijgt meer: 326.000, een verhoging van 2.000 euro. Samen ontvangen ze meer dan een miljoen per jaar. Of dat netto is of bruto, en of ons koninklijke koppel eigenlijk belasting betaalt weet ik niet. Belasting betalen als je een uitkering krijgt is natuurlijk sowieso… apart…

Bij mij gaat dan meteen de fantasie werken. Hoe zou dat gaan? Komt Wim-Lex hand in hand met het vrouwtje bij Mark en Jeroen aanzetten om om zakgeldverhoging te vragen? En wat zouden de argumenten zijn voor meer inkomen? Zouden ze zeggen: “ja maar de zwemles is veel duurder dit jaar en Amalia heeft een nieuwe hockeystick nodig”?
6.000 euro per jaar meer is natuurlijk erg weinig, minder dan 1%. Dat merk je nauwelijks…

Zouden zij nu ook mopperen en zich onbegrepen voelen?

Krijgen ze ook kinderbijslag, de koning en de koningin? En zetten ze dit geld ook opzij voor een eventuele studie? Of voor een nieuwe fiets, mocht dat nodig zijn? Betalen ze voor de kinderopvang en krijgen ze hiervoor een toeslag?

Hebben de koning en de koningin een vakantiebudget? En als dat overschreden is, zegt hij dan tegen haar dat ze dan maar even een maand geen nieuwe schoenen moet kopen? Werkt hij de excelsheets met inkomsten en uitgaven bij of doet zij dat? Maken ze ook grafiekjes, net als ik?

Of zouden de schoenen declarabel zijn, aftrekbaar weg te schrijven als representatiekosten…?

Hebben de koning en de koningin een hypotheek afgesloten toen ze hun huis kochten, en ook hun vakantiehuis? Staan die huizen nog onder water of zijn ze ook versneld aan het aflossen?

Wat is eigenlijk hun emailadres?
Dan ga ik het ze vragen…..

Misschien kunnen ze ook meedoen met de rubriek “De portemonee van…”  van Min-Of-Meer…..

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

12 reacties op Het was prinsjesdag…..

  1. Ik dacht dat het Koninklijke Huis geen belasting hoefde te betalen. Beatrix destijds in ieder geval niet. Waarschijnlijk is dat geld erbij meer een soort inflatie en verder denk ik dat ze niet echt budgetten bij hoeven te houden. Veel dingen krijgen ze toch al, komen uit de familie of worden ze tegen die tijd wel aangeboden. En zelfs waarvoor dat niet het geval is; met een miljoen aan inkomsten per jaar kun je vast wel wat sparen 😉

    Like

  2. Ik las je stukje en bladerde vervolgens wat over je blog. Ik las de tab: liebsteraward, weetjes over mij.
    Heel goed dat ik dat gelezen heb, want ik lees te kort mee om je achtergrond te weten. Zo weet ik nu dat het alleenstaande moederschap een bewuste keuze is. Ook weet ik waar je vroeger over blogde. Verrassend.
    En….zo weet ik dat je stokpaardje belasting is 🙂
    Nu snap ik waarom je al die vragen aan de koning en de koningin hebt.

    Leven en laten leven denk ik. Zij reizen veel voor hun werk, en reizen is een stuk duurder geworden. In hun geval geen kostenpost waarop veel bezuinigd kan worden. En ik eet er geen spreekwoordelijke boterham minder om. Ik eet minder boterhammen omdat het gezonder voor me is, haha.

    Mijn dochters hebben een keer een tekening voor de koning gemaakt. Of ik even het adres wilde opzoeken, pfff…eigenwijze kleuters.
    Ze kregen een echte koninklijke bedankkaart terug.
    De koning en de koningin ontvangen dus graag post 🙂

    Like

  3. izerina zegt:

    Ik kan me bij zulke inkomsten,maar ook onkosten(denk aan personeel) niets voorstellen. Waarschijnlijk omgekeerd heeft dat koppel geen idee van het rekenen van chronisch zieken met een klein inkomen.Hoewel Maxima met haar studie?

    Like

  4. sillie zegt:

    Hm toch zou ik niet met ze willen ruilen….jij???

    Like

  5. Jolanda zegt:

    Zou leuk zijn……Bij Martine in de rubriek “De portemonnee van…”, hahaha. Maar ik denk niet dat we ons inkomen (en uitgaven) daar maar enigszins mee kunnen vergelijken, wat we natuurlijk altijd meteen proberen. Ach, als je hun “salaris” afzet tegenover het geld wat uitgegeven is en wordt aan mislukkende (ict)overheidsprojecten, dan is hun overheidstoelage misschien nog wel beter besteed 😉

    Like

  6. Volgens mij krijgt het koningshuis in België nog veel meer, en dan durven ze nog klagen dat ze niet toekomen…
    Maar wat mij het nog het meeste stoort aan ons Belgische koningshuis is dat onze vorige koning Albert zijn buitenechtelijke dochter Delphine nog steeds niet wil erkennen, alhoewel een blinde kan zien dat het wel degelijk zijn dochter is. Zoiets vind ik echt verschrikkelijk.

    Like

  7. Sil zegt:

    Wat bedoel je precies met klootjesvolk? Mensen die na 40 jaar hard werken kunnen vertrekken omdat ze te duur zijn en dan omdat ze te oud zijn geen werk meer kunnen vinden. Daarna of de bijstand in of van het salaris van je partner leven. Dan mag je van mij wel een keer klagen… Ik heb werk en heb het goed maar kan me voorstellen dat mensen in situaties komen waar je niet om hebt gevraagd en dat het moeilijk is om rond te komen. Hoor je dan bij het klootjesvolk?

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    Begrijp me niet verkeerd. Ik oordeel niet. Ik verwonder….

    Like

  9. mm-iirraah zegt:

    Nee moet er niet aan denken… Vraag me gewoon echt af of en hoe zij hun financiën beheren…

    Like

  10. mm-iirraah zegt:

    Lijkt me ook wel grappig ja!

    “Wij hebben een heel gelukkig huwelijk en lossen het pratend op, maar Wim-Lex geeft toch wel heel veel geld uit aan… (.. vul naar in, geen idee…) terwijl Maxima zich soms te buiten gaat aan (… wat zou dat zijn..??).”

    Of…

    “We sparen al een tijdje voor een nieuwe auto. Want onze huidige kan eigenlijk niet meer. In deze tijd moeten we,in onze functie, toch een voorbeeld geven en we gaan nu voor een veel milieuvriendelijkere auto”

    Lijkt me echt grappig…!

    Like

  11. Yelena Yeli zegt:

    Serieus, ik zou best willen ruilen. Maar dan wil ik die functie wel met mijn eigen vent 😀
    Het lijkt me echt een boeiend leven al die reizen en al die mensen die je leert kennen, wonen op prachtige landgoederen. Tuurlijk zal het af en toe zwaar zijn, maar veel andere zorgen hebben ze niet (werkeloosheid, geldzorgen, huishouden, onderhoud…)

    Like

  12. Grappig dat je over hetzelfde onderwerp geblogd hebt als ik. Ik verbaas mezelf ook over zulke astronomische bedragen en begrijp niet wat mensen met zoveel geld moeten. Maar alles is natuurlijk mega als je van koninklijke bloede bent. Het paleis is mega, dus de stookkosten en onderhoudskosten ook. De tuin is mega, en die moet onderhouden worden. Ze hebben megaveel personeel wat betaald moet worden, , megaveel officiële gelegenheden die moeten worden georganiseerd, megaveel kleding, drank en etenswaar 'nodig' etc. Ik kan me er niet echt iets bij voorstellen, dat zo'n leven ooit normaal voor je kan worden. En dat je tegenover jezelf kunt rechtvaardigen dat je die rijkdom verdiend hebt.

    Like

Wat vind jij daarvan?

