Mensen toch….

“En hoe leggen we dat die arme kindertjes uit?!”

Nou gewoon. Vertel over het verleden van Nederland.  Hoe we rijk werden. En dat dat ten koste van anderen ging. Dat we mensen hebben gekaapt, verkocht en uitgebuit. Dat die mensen nog steeds minder kansen hebben dan wij.  Dat ze nog steeds worden uitgescholden. En dat ze zich gekwetst voelen doordat wij ons uitdossen als kolderieke knechten.

En overigens? Welke arme kindertjes? Die Hollandse kinderen met de wangen vol snoep en minimaal een ipad en een wii? Met dozen vol lego en een stuk of 87 viltstiften?

Stellen al die Antilliaanse en Surinaamse mensen zich echt aan? Geloven jullie dat echt?

En is “Het is nu eenmaal traditie” nu echt een doorslaggevend argument?

Voor mij niet. En ja ik ben blank en heb een klein kind. Ik heb goede herinneringen aan Het Feest en gun mijn kind dat ook. En weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.

Gelukkig is het pas september….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

10 reacties op Mensen toch….

  1. Daantje zegt:

    Ja, wat dat betreft heb ik het 'geluk' dat Tobias nog niks meekrijgt van Sinterklaas. Tegen de tijd dat de veranderingen écht zijn doorgevoerd zal hij het pas gaan begrijpen en hoef ik dus helemaal niks uit te leggen.

    Ik vind het ergens wel jammer dat sinterklaas nu om heel andere dingen draait dan om de kinderen, maar ergens snap ik het ook wel.

    Like

  2. izerina zegt:

    Ik vind het zo jammer,dat al die aandacht uit gaat naar een kinderfeest. Kan men zich niet beter richten op b.v.wél goede stageplaatsen en later banen voor nederlanders met een ander moederland?

    Like

  3. Yelena Yeli zegt:

    Ik heb als kind Zwarte Piet altijd gezien als een sprookjesfiguur en er nooit een neger in gezien. Hij was voor mij altijd veel leuker dan Sinterklaas. Die was pas eng want die wist alles!
    Eerlijk gezegd vind ik het een rare discussie. Zodra je het bij het oude wilt houden word je eigenlijk meteen als rascist gezien in bepaalde kringen. In België is er helemaal geen ophef over.
    Die mevrouw van de VN is uit op geld. Zo zit het. Nabetalingen aan landen waarvan inwoners afkomstig zijn van de slavenhandel.
    Hierbij wordt voor het gemak even overgeslagen dat ook Arabische landen er wat van konden en dat er Afrikaanse landen ook rijk werden van de slavenhandel. Zij roofden voor de slavenhandelaren de slaven.
    Ik ben helemaal tegen slavenhandel, maar om hier nu Zwarte Piet in te betrekken vind ik toch wel erg ver gaan.
    In principe heb ik ook helemaal niks tegen kleurenpieten. Maar krijg je dan ook de discussie: gele Piet – Chinees? Rode Piet – Indiaan?
    En die versie van Zwarte Piet met sluik haar vind ik niet handig gekozen. In Indonesië heeft Nederland geen fraaie rol gespeeld en met enige fantasie lijkt de nieuwe Zwarte Piet op een Indonesiër.
    Ik vind het echt helemaal maf, deze discussie. En wat ik mis is de discussie over Sinterklaas. Een katholieke bisschop met kleine kinderen op schoot? Is dat kosher?

    Like

  4. In België wordt hier helemaal geen ophef over gemaakt. Mij is vroeger altijd gezegd dat zwarte piet zwart zag door het roet uit de schouw waardoor hij de huizen binnenkomt om cadeautjes te brengen. Dit heb ik ook altijd zo tegen mijn kinderen gezegd trouwens. Voor mij persoonlijk heeft dit niets met racisme te maken. Er gebeuren wel ergere dingen op dat gebied lijkt me.

    Like

  5. Jolanda zegt:

    Ik vind het een hele lastige discussie. Ja, er is discriminatie, en ja dat is heel kwalijk en daar moet tegen gestreden worden, absoluut! Maar of er nu nog wel een Zwarte piet is of niet, dat lost volgens mij het werkelijke probleem niet op. Dat is hetzelfde als camera's ophangen voor de veiligheid, mensen zullen zich er nooit veiliger door gaan voelen. Ik wil graag buiten de discussie blijven, want onze kinderen zijn niet meer “gelovig” en een feest is maar net wat je er zelf van maakt. Liever zou ik zien dat er veel meer aandacht komt voor discriminatie, dat is volgens mij veel waardevoller dan het uitbannen van Zwarte piet.

    Like

  6. Ik moest echt even kijken waar dit over ging, maar als ik het goed zie is het het Zwarte Pieten-verhaal? Ik snap echt niet waar mensen zich druk om maken. Als kind (en nu nog) heb ik Zwarte Piet nooit gezien als een slaafje ofzo, ik vond hem niet grappig om zijn kleur, kroeshaar of oorbellen en ik koppel er al helemaal geen stereotype aan. Hij was gewoon zoals hij was, ik denk dat ik er niet eens bij stil stond dat hij donker was. Ze kwamen voor mij met z'n allen (inclusief Sinterklaas) met de boot uit Spanje. Zwarte Piet kreeg van mij net zoveel tekeningen (vaak nog meer, daar waren er toch ook meer van!) als Sinterklaas. Ik denk juist dat dit soort discussies alleen maar aandacht vestigen op dingen waar je blijkbaar dan de aandacht niet op wilt vestigen. Maar goed, ik vind het echt nergens op slaan (overigens vind ik dat ook met jodekoeken, negerzoeken en blanke vla), dus ik houd me er verder buiten. Ik vind de pro-reclames namelijk net zo irritant en onzin als de anti-reclames.

    Like

  7. Mammalien zegt:

    Is mn reacte doorgekomen? (test est test)

    Like

  8. Mammalien zegt:

    Nee dus. Ik schreef: ik snap het gezeur niet. Er is geen kind dat zwarte piet associeert met een kleurling. Het sinterklaas gedoe is net zo magisch als het sprookje van sneeuwwitje en de zeven dwergen (en moeten we dat dan ook niet verbieden?) Geef alle kinderen geschiedenisles en leer ze hoe fout het vroeger ooit was (of nog beter, maatschappijleer en sociale vaardigheden)

    Like

  9. mm-iirraah zegt:

    … Volgens mij gaat het er dus niet om wat kinderen of jijzelf vinden. Het gaat er ook om hoe anderen het ervaren. Net zoals seksistische grappen, vloeken of grappen over ziektes als bijvoorbeeld kanker….

    Like

  10. Ineke zegt:

    Er is altijd wel iemand die zich ergens door aangesproken voelt en is het nu niet een hele kleine groep mensen die er zo'n ophef over maakt? Ik wordt als vrouw persoonlijk steeds minder goed van vrouwen met een hoofddoek. Nooit gehad en ik woon al jaren in een allochtonenbuurt waar de hoofddoekenmaffia nu de buurt over genomen heeft, mij niet meer groet terwijl ik dat zelf altijd gedaan heb en in mijn portiek in het turks zit te klessebessen en nog maar net op wil staan als ik er met mijn fiets langs moet. Moeten nu alle vrouwen met hoofddoek maar weg omdat ik er een steeds slechter gevoel bij krijg of is dit appels met, peren vergelijken? Ik voel me in ieder geval steeds minder prettig in mijn buurt. Ik vind het ook raar dat ik me er steeds vervelender bij ga voelen terwijl ik daar nooit last van heb gehad.

    Like

Reacties zijn gesloten.