Geld en generatie

Gisteravond, na een leuk dagje op bezoek bij diverse vriendinnen in Amsterdam, heb ik met veel interesse een televisieprogramma bekeken waarin twee generaties met elkaar in discussie gingen over geld en inkomen.

Ouderen vinden dat ze in het verdomhoekje zitten. Ze vinden dat ze hun leven lang hard gewerkt hebben en nu gaan ze achteruit in koopkracht. De pensioenen zijn niet geïndexeerd en concreet betekent dat, dat ze netto minder overhouden. Ze vinden dat pensioen uitgesteld loon is. Ze hebben er recht op en nu krijgen ze minder dan dat hen altijd verteld is.

Ook de pensioenen van de mensen die nu nog werken en niet met pensioen zijn, zijn niet geïndexeerd. Deze mensen zullen dus ook minder pensioen ontvangen dan voorgerekend. Maar hun hoor je daar niet over. Misschien omdat ze druk bezig zijn met werken en hun hypotheken aflossen van hun huizen die onder water staan??
Bovendien sprak ik gisteren met een jonge vrouw van 26. Haar is altijd voorgehouden dat ze met een goede studie voorbereid zou zijn op een goede start van haar carrière. Ze deed maarliefst twee studies. Ze liep stage in Bejing en deed een master in Engeland. Ik weet zeker dat ze veel potentie heeft.
Inmiddels is ze een jaar geleden afgestudeerd. Ze verhuisde naar Amsterdam omdat daar, voor haar die een zeer internationaal georiënteerde studie deed, de meeste kansen waren. Ze woont nu in een door muizen ingepikt gribusflatje dat ze deelt met een junk. Weer tijdelijk, weer maar voor twee maanden. Ze kan geen vaste woning vinden. Onder andere omdat ze het niet kan betalen. Ze komt namelijk niet aan het werk. Ze werkt nu in de horeca en als oppas om rond te komen en heeft nu van mij een klus gekregen. Maar desondanks.. is het moeilijk. Ze overweegt weer bij haar ouders te gaan wonen.
Tja.. Dat was haar ook niet beloofd….

In het programma werd verteld dat van alle generaties, de ouderen het rijkste zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen armoede is onder ouderen. Iedereen kent wel schrijnende gevallen van tachtigers die naar de voedselbank moeten.
Echter, het percentage dat onder de armoedegrens is, is het laagste onder ouderen.

Desondanks vinden ouderen dat ze in het verdomhoekje zitten. Er is een ouderenpartij in Nederland met zetels in de Tweede Kamer. Dat mensen niet kunnen rondkomen van hun pensioen is een veel besproken onderwerp als het gaat over de economie…

Een tijdje geleden blogde ik over het idee van mijn ouders, om hun nieuwe huis op papier aan mijn zussen en mijzelf te schenken. Zij zouden er wonen maar na het overlijden zouden wij het huis erven.

Mede dankzij wat tips van mensen die reageerden op mijn blog, werden er als snel gaten geschoten in dit idee en het gaat niet door. Voor mij maakt het niet uit: mijn ouders leven beide nog en een eventuele erfenis blijft nog steeds in beeld voor ooit een dag. Een fijn idee, maar tja. Ondertussen probeer ik zelf zo financieel onafhankelijk mogelijk te worden, onder andere door de hypotheek versneld af te lossen en te sparen.

Niets veranderd, dus…

Zal ik eens een geheimpje vertellen? Toen mijn vader me zijn idee vertelde, dacht ik: “Tja daar heb ik dus helemaal niets aan, nu…”. Ik vond het een ondankbare eerste reactie. Maar erop door-redenerend is dat volgens mij precies wat er aan de hand is met de woningmarkt.

Ik houd even de huurders buiten beschouwing… zij zijn het haasje, denk ik, zeker de ouderen…

Maar…. even over de huizenbezitters….

Nederland is een rijk land. Veel ouderen zijn rijk. Veel ouderen hebben tig jaren geleden een huis gekocht dat inmiddels in waarde is verdubbeld, verdrievoudigd of meer. Deze zeventigers zijn vaak spaarzaam geweest en nog steeds. Zij leven hypotheekvrij of hebben een kleine hypotheek en enorm veel overwaarde. Als zij hun huis verkochten de afgelopen tien jaar, deden zij dat aan de dertigers en veertigers. Die daarvoor dus veel en veel meer betaalden dan de ouderen. In feite maakt de oudere generatie, mijn ouders, winst op de jongere generatie, ikzelf.

Wij, de dertigers en veertigers (en eigenlijk natuurlijk iedereen volgens Rutten), zouden eigenlijk veel geld moeten uitgeven nu. Wij zitten immers in onze “Sturm und Drang” periode. Kinderen die opgroeien en een nieuwe fiets nodig hebben. Een nieuwe badkamer, vakanties, nieuwe auto etcetera. Dat is goed voor de economie, immers. Al die badkamerbouwers een klus erbij! Die ook weer meer budget en ook een nieuwe badkamer of de kans om een huis te kopen. Wat weer goed is voor de woningmarkt.
En zo perpetuum mobile.

Om die reden heeft de overheid besloten om het schenkingsrecht te versoepelen. Vermogende zeventigers en tachtigers worden gestimuleerd geld te schenken aan mensen die bijvoorbeeld een huis hebben dat onder water staat.

Maar het probleem is dus… dat ouderen het gevoel hebben dat ze in het verdomhoekje zitten. Ze ontvangen minder pensioen. Ze knijpen hun billen samen. Ze hebben een kapitaal, namelijk een huis dat zo goed als hypotheekvrij is en twee, drie of meer ton waard is… Maar zo voelt het niet. Ze hebben immers minder inkomen dan vorig jaar. Dat dat nog steeds meer dan genoeg is voor het overgrote deel van deze mensen, dat wordt soms uit het oog verloren.
Ik zie ze regelmatig, deze ouderen. Bijvoorbeeld op zo ongeveer iedere camperplaats waar ik kom. Zij zijn de eigenaren van die grote PC Hooft Campers… Die mega dingen met schotel op het dak. Die dingen die een ton kosten…

Ik ben dus de erfgenaam van zulke ouderen (hoewel mijn ouders dan ook weer niet zó veel geld hebben dat ze zich een PC Hooft Camper kunnen veroorloven…).
Mijn ouders zullen niet zo snel een opeethypotheek nemen. Maar… deden ze het maar…! Lekker samen op vakantie gaan nu ze nog fit zijn… En als ze dan toch zo graag geld aan hun kinderen geven?  Ik heb NU geld nodig, eigenlijk. Zodat ik mijn huis kan verkopen en zodat ik een nieuw huis kan kopen met die nieuwe badkamer en zonder restschuld…

Ik hoop en ga ervanuit dat mijn ouders nog minimaal 15 jaar leven. Tegen die tijd heb ik, ook iemand met een hoog inkomen net zoals zijzelf een hoog inkomen hadden (en hebben…), mijn hypotheek afbetaald. Tegen die tijd heb ik die erfenis dus eigenlijk gewoon niet nodig…!

Ik moet dit vooral onthouden om niet diezelfde fout te maken, maar wél op tijd mijn dochter over haar veel te late erfenis te laten beschikken. Want ook ik ben natuurlijk van plan om 90+ te worden en ook ik ben dan zo’n rijke oudere…

Tja… het is wat met die generaties….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie, huizenverkoop, hypotheek. Bookmark de permalink .

18 reacties op Geld en generatie

  1. Ineke zegt:

    Je doet net of je ouders een plicht aan je hebben met die erfenis. Als ze slim zijn nemen ze inderdaad een opeethypotheek en doen ze daar zelf leuke dingen van en sterven zonder een cent op de bank. Een erfenis is een gunst en geen recht tenslotte.

    Like

  2. izerina zegt:

    Er bestaan ook nog dankbare ouderen hoor! Ik besef wel ,dat ik tot een bevoorrechte pensioengeneratie behoor(tot nu toe). Natuurlijk wordt het besteedbare inkomen ieder jaar minder. Maar er is nog pensioen en AOW. Dat moeten jongeren van nu nog maar afwachten,als zij ouder zijn.

    Like

  3. Yelena Yeli zegt:

    Interessante discussie. Ik ben ook benieuwd naar dat programma. Welk programma was dat?
    Wij willen binnenkort verhuizen naar een ander en groter huis. We hadden eerst gedacht aan een kleiner huis want onze huis zijn volwassen en woonden allebei op kamers. Idd 'woonden' want nu wonen ze weer thuis bij ons. Oudste zoon is klaar met studie en gaat solliciteren. Hij wil graag nog een tijdje bij ons wonen om te sparen. En daarbij krijgt hij voorlopig ook geen huurwoning, laat staan een contract dat zodanig is dat hij een huis zou kunnen kopen. Jongste zoon studeert thuis en kiest voor een beroep dat hij eerst vanuit huis wil uitoefenen. Dus ook hij blijft voorlopig bij ons wonen. We gaan in het midden van het land wonen met goede ov-verbindingen.
    Het huis is zodanig groot dat er een kantoorruimte, vier slaapkamers en een ruime zolder in zitten. Eén van die slaapkamers is heel groot en daar willen we een extra woonkamer van maken en daar kunnen logés ook slapen.
    En mochten er partners komen en we kunnen het goed met elkaar vinden dat kunnen die ook nog bij ons inwonen.
    Loopt het zo dat ze over een paar jaar de deur uit zijn, dan is dat ook prima. Maar het voelt goed dat we nog als vangnet voor elkaar kunnen functioneren.
    We zijn altijd zuinig geweest en hebben voor een vrijstaande woning gespaard.
    Mijn ouders zijn ook altijd zuinig geweest en hebben het financieel best goed. Toch steekt het soms wel een beetje bij hen. Vrienden van hun hebben altijd alles uitgegeven en krijgen nu bijna voor niks hulp in de huishouding, elektrische fietsen etc. Verhoudingsgewijs hebben mijn ouders minder te besteden dan hun vrienden.
    Ik wil ook geen volledig afbetaald huis. Denk dat dat de volgende melkkoe van de overheid gaat worden.

    Like

  4. Yelena Yeli zegt:

    Ik bedoel natuurlijk, onze kinderen zijn volwassen.

    Like

  5. Plus en Min zegt:

    Ik hoor eigenlijk alle generaties zeuren… jongeren zonder baan, dertigers/veertigers met kinderen, veertigers/vijftigers met studenten, ouderen over de pensioenen… Ze weten niet half hoe goed we het allemaal hebben.
    Wat betreft de erfenis… ik hoop dat onze ouders het mooi allemaal op-leven voor ze doodgaan. Ik reken niet op een erfenis, mocht die er wel komen hoop ik dat het geen geruzie in de familie geeft (in de schoonfamilie eigenlijk een zekerheid). Mijn opa en oma deelden de laatste jaren van hun leven elk jaar een maximale schenking uit aan alle kinderen, in de hoop het allemaal op te delen voordat de fiscus eraan kon komen… psies gelukt ook. Had eigenlijk liever gezien dat ze toch nog een keertje samen op vakantie waren gegaan.

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Helemaal eens! Maar goed, leg dat mijn ouders maar eens uit…

    Like

  7. Is die uitzending nog terug te zien?

    Like

  8. Janne zegt:

    Ik zag je eens op een camperplaats: in het bezit van een kleine camper (kon ik me pas op mijn 60-ste veroorloven)! Je dochter zag er uit als een kindje dat het nergens aan ontbrak, niet aan liefde en aandacht en ook niet aan materiële zaken. Zo zag jij er trouwens ook uit.
    Bovenstaande alinea heb ik verzonnen maar zo stel ik me jou en je dochtertje voor!
    Toen ik ongeveer zo oud was als jij nu bent werkte ik ook aan een goede toekomst voor mij en mijn kinderen (2) . Pas om mijn 40ste begon het wat beter te worden, ik kocht een huis, de dochters gingen naar de universiteit, studeerden cum laude af. Ik kocht een huisje op het platteland, begon te moestuinieren en verleende naast mijn werk mantelzorg (11 jaar zo'n 10 á 12 uur per week) Het ging (en gaat) mij goed maar…..als kleine zelfstandige heb ik nooit zoveel verdiend dat ik een goed pensioen op kon bouwen. Heb geen hoge woonlasten (gedeeltelijk de hypotheek afgelost) maar kan als ik vokgend jaar AOW krijg niet stoppen met werken. Ik werk gelukkig graag en vind het niet erg om tot mijn 70 of 75 te werken en hoop dat ik dat aankan. Dus wel een camper (VW T4, 12 jaar oud) maar
    geen rijke oudere!

    Like

  9. Lot zegt:

    Ik en mijn zus hebben beiden destijds de eigen huisschenking gehad en mede daardoor kon ik bij scheiding er blijven wonen. Ook in de loop de jaren kregen we regelmatig iets, bijdrage aan auto en/verhuizing, geen maximale jaar bedragen. O.a. daardoor en hun vele reizen is het nu op bij hen, ook geen afbetaald huis. Zij en wij hebben het dus goed gehad en nog steeds, al kunnen we ons niet al te veel veroorloven door weinig inkomsten.
    46 jaar gewerkt -nu arbeidsongeschikt- niet gestudeerd daar had ik de capaciteiten niet voor en altijd administratief werk gedaan en dat zijn geen topsalarissen.

    De discussie vind ik erg lastig, de huidige generatie heeft een heel ander leven dan ik die nu bijna AOW krijg. Waarschijnlijk stressvoller doordat er veel meer verplichtingen door velerlei oorzaken is. Ik ben ook een tijd overspannen/burn-out gehad maar dat was pas de laatste 2 jaar van mijn werkzame leven, door teveel druk van moeten presteren en ik werd steeds vermoeider en kon het tempo niet meer volhouden hoe ik ook mijn best deed. Moest steeds meer, terwijl ik eigenlijk echt minder kon. Doorwerken tot 70 zou ik echt niet hebben gekund, is was “op”.

    Like

  10. Dertiger zegt:

    ik verwacht geen erfenis. met mn moeder geen contact en mn vader heeft 3 jaar geleden een appartement gekocht met zn nieuwe partner, dus nog een hypotheek die nog lang duurt. extra aflossen doet hij niet gok ik. ben er eerlijk gezegd ook nog nooit mee bezig geweest. aan schoonouders kant zou er mogelijk nog ergens wat te verdelen zijn. nog nooit over nagedacht omdat t aan mijn kant niet zo is. hou er iig geen rekening mee. geniet idd liever langer van tijd samen met ze, of dat ze er zelf leuke dingen van doen 🙂

    Like

  11. Als ik naar mijn neef kijk, dat vind ik pas schrijnend. Gestudeerd. Twee keer 2 jaar werk gehad en toen moest hij eruit. Hij woont nog bij mijn broer, zijn ouders thuis en is 31 jaar oud. Dat vind ik pas erg. Hij kan nergens werk krijgen en zonder werk geen eigen appartementje. Met het jaar dat verstrijkt zie je hem meer verpieteren. Hij zit alleen nog maar op zijn kamer achter de pc. Dat doet mij pijn aan mijn hart. Waarom wordt de jeugd niet geholpen aan banen. Dat de regering daar maar iets aan doet in plaats van aan de ouderen die klagen omdat ze niets erbij krijgen. Mijn man heeft ook al 25 jaar betalen erop zitten en het is nog maar afwachten wat wij ontvangen.

    Like

  12. Lianne zegt:

    Een beetje zuur dit blogje, waarschijnlijk omdat het geld nog niet naar je toe komt.
    Er zullen ouderen zijn die meer dan genoeg geld hebben, ook al worden ze gekort, er zijn er ook veel die maar net, of net niet, rond kunnen komen. Ook voor ouderen stijgen de kosten.
    Als ik mezelf als voorbeeld neem, wij hebben een vrij huis van ongeveer 4 ton en genoeg geld op de bank. We hebben AOW en een pensioen. Je zou denken dat daar wel een camper af kan.
    Echter, het meeste geld zit in het huis en zo lang we niet verkopen, hebben we er niets aan. Als we een hoge huur moeten gaan betalen gaat dat niet van de AOW en pensioen. Je hebt dan wel een kapitaal maar als je daar aan gaat beginnen zal het snel op gaan.
    Zoals het er nu uitziet gaat het geld naar onze enige dochter. We hebben wel in ons testament de kleinkinderen goed bedeeld zodat die nog niet zo oud zullen zullen zijn als ze het krijgen. Zelfs wij, op onze leeftijd, hebben nog een erfenis in het verschiet. Waarschijnlijk zullen we dit geld nooit meer gebruiken zodat dat ook naar onze dochter gaat.
    Wat de jongeren echter vergeten is dat wij heel anders geleefd hebben dan zij. Dit is ons tweede huis en we wonen hier nu 25 jaar en we losten ons huis af, dan maar even niet met vakantie. 25 jaar geleden waren de lonen niet zo hoog en de hypotheekrente wel hoog.
    Als je het over aflossen had werd je door iedereen uitgelachen. Vooral de belastingteruggave werd genoemd. Men vergat echter dat je dat toch echt eerst zelf hebt betaald.
    Ik begrijp dat je graag het geld van je ouders nu zou hebben om een ander huis te kopen.
    Je noemt bijna in ieder blogje je hoge inkomen, dan zou je toch denken dat je dit zelf moet kunnen oplossen.
    Niet alle erfenissen komen vroeg, ben maar blij dat je je ouders nog hebt.
    Groetjes,
    Lianne

    Like

  13. Wat sneu voor je vriendin! Het is toch niet leuk dat je na al dat investeren van tijd en moeite geen baan kunt vinden.

    Huisvlijt

    Like

  14. mm-iirraah zegt:

    Interessante reactie.

    Over zuur gesproken….

    Je hoeft mijn blog niet te lezen hoor Lianen, als je je eraan ergert.

    Like

  15. Ineke zegt:

    Zal ik ze even voor je bellen? 😉

    Like

  16. Creabijtje zegt:

    Interessante discussie. Lianne, je kan wellicht ook een goedkoper huis, appartement kopen, waardoor het geld vrijkomt.
    Ik kan me in t algemeen ergeren aan mensen die wijzen naar anderen. En dat geldt voor alle generaties. Ik ben een dertiger. Heb vanaf mijn 15e altijd gewerkt. Ik heb een studieschuld op me genomen om meer te kunnen bereiken. Ik zit nu met een huis onder water, waar ik echt niet op gevraagd heb of wat ik kon beïnvloeden. Ik betaal nu een pensioenbijdrage waarvan ik niet weet of ik straks hier iets van krijg. Ik heb ouders die geen financiële bijdrage kunnen leveren. en dat hoeft niet. Ik mag straks de studie van mijn kinderen bekostigen. Ik betaal 65% van de kinderopvang zelf. Dit kost me honderden euro's per maand, iets waar ik mijn verantwoordelijk voor wil nemen. Maar kom niet aan dat ik zo'n luxe leventje heb en maar doe. Ik weet wel dat ik nu meer financieringsbehoefte heb dan over 30 jaar. Immers dan is mijn huis afbetaald, mijn kinderen zijn hopelijk klaar met studeren etc. Het is voor elke generatie keuzes maken en solidair zijn met elkaar en niet wijzen.

    Like

  17. mm-iirraah zegt:

    Dat is precies mijn punt!

    Like

Reacties zijn gesloten.