zondagsrust

In Anita’s dagboek las ik laatst gedachtenspinsels over de zondagsrust. Zij heeft besloten deze weer opnieuw te introduceren in haar gezin.

Hoe het haar bevalt?

Dat klonk heel makkelijk, maar dat was het niet! De eerste zondag viel me dat nog best tegen. ’s Ochtends in bed dacht ik aan alles wat ik zou kunnen doen, maar moest het allemaal afserveren, want het mochten geen nieuwe activiteiten zijn. Dus geen patroon tekenen voor een naaiproject, geen appels schillen voor de appelmoes.
De eerste zondag dacht ik ook nog ‘ach, dat ene wasje…’, maar toen ik het vervolgens weer vergeten was, had ik opeens haast met het ophangen. Nee, dat bewaar ik voor de andere dagen van de week.

Ik hou het voornamelijk bij lezen, schrijven, ipadden. Ook gaan we er wel op uit, maar ik wil proberen om die uitstapjes zo kleinschalig mogelijk te houden
.

 Nu ben ik een single working mom met een eigen bedrijf… Ik heb veel moeite met het op tijd uitvoeren van allerlei huishoudelijke taken omdat ik op mijn werkdagen gewoon te druk ben hiervoor. Na een dag gewerkt te hebben, is het al een hele klus om gezellig en zonder stress mijn Zonnekind, die dan toch wel wat moe en hangerig is, op te halen van het kinderdagverblijf, vervolgens te koken, eten, op te ruimen, samen Pino kijken, boekjes lezen, tanden poetsen, pyjama aan, welteruste-kusje geven.

En vervolgens nog die drie huishoudelijke taken die ik nu eenmaal van mezelf moet doen, iedere dag…

Ik kruip vervolgens met een haakwerkje op de bank. Soms gaat de laptop aan ’s avonds als het werk druk is. Kortom… een vol leven…

Om de balans te houden, gaan we regelmatig een weekendje weg met Sunny. Afgelopen week nog…

Maar toch… toch… zette Anita me wederom aan het denken… Mijn zoektocht naar meer balans in mijn leven, meer in het “nu” leven en meer te genieten “van de kleine dingen” (om maar eens wat clichés op te noemen) is nog lang niet af. Misschien kan “zondagsrust” me daarbij helpen?

Want hoe ga ik eigenlijk om met de dagen die ik niet werk??

Het antwoord is? Dat zijn drukke dagen. De was, de boodschappen, het huishouden, de tuin, naar de bieb. Alles kost natuurlijk ook extra veel tijd omdat Zonnekind ook mijn aandacht vraag tussendoor. En omdat ze me graag helpt, waardoor “de dingen” nu eenmaal veel meer tijd kosten…

Ik ga dus toch proberen het anders te doen. Misschien toch nog een klusje extra op de dagen dat ik eigenlijk vind dat ik dat niet hoef te doen. En dan de dagen die ik vrij heb, ook echt vrij plannen. Meer kwaliteit zoeken. Vrienden bezoeken bijvoorbeeld. Samen eropuit: het bos in, de stad in, verstoppertje doen. Minder tijd besteden aan al die beeldschermen die ik tot mijn beschikking heb maar die eigenlijk vooral heel veel tijd kosten en weinig opleveren…

Afgelopen weekend was een mooi begin. Hopla, Sunny stond al klaar om te vertrekken (zoals ze altijd al klaar staat…): even de inhoud van de koelkast overhevelen en we zijn vertrokken.

En morgen? Morgen gaan we naar Amsterdam!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 1011001, dagelijksedingen, SunnyBus. Bookmark de permalink .

13 reacties op zondagsrust

  1. Daantje zegt:

    Ik heb ooit een weekendje gelogeerd bij een vriendin van me die uit een zwaar gelovig nest kwam. Op zondag werd daar echt helemaal niks gedaan. ECHT helemaal niks! Ik vond het dodelijk saai. Ik had altijd een heel romantisch beeld bij de zondagsrust, dat het heel bijzonder zou zijn en dat ik er helemaal van tot rust zou komen, maar na die ene keer weet ik dat échte zondagsrust echt niks voor mij is 😉

    Like

  2. Wat leuk dat ik je geinspireerd heb!
    Het is zoals je beschrijft: dagen waarop niet gewerkt wordt (dwz voor de kost), zijn drukke dagen. Er is altijd wel iets te doen in huis en tuin en vergt planning. Ook op de zondag kon het werk rustig doorgaan; er is immers genoeg te doen. Maar voor mij ook : meer balans, leven in het nu, bewuster leven. En dan is een dag waarop je niet in beslag genomen wordt door werk en dingen die moeten toch zo'n gek idee niet.
    Zo te lezen levert het je al meteen iets op 🙂

    Heel veel plezier in Amsterdam!

    Like

  3. Mammalien zegt:

    Ik begrijp het idee van de zondagsrust, maar ik kan het niet goed, net zo min als jij. Ik wil toch graag wat doen, en dan vooral Iets Leuks, nadat de noodzakelijke klussen klaar zijn. Maar misschien met iets meer maat volgende keer…

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Van mij mag Iets Leuks dus wel gewoon hoor. Sterker nog hoe meer leuks hoe liever… En bovendien.. de term zondagsrust doet mij zó associëren met de kerk dat ik er meteen super recalcitrant van word… Dus waarschijnlijk ga ik uiteindelijk voor de vermakelijke zaterdag.

    Like

  5. Mammalien zegt:

    Haha, ja. Op zondag moet er wel gewerkt, gewinkeld en geleukt worden, vind ik ook. Maar ik moet mezelf eens wat vaker vertellen dat je ook gewoon kunt genieten van kleine dingen, de kinderen in de natuur kunt uitlaten in plaats van in een pretpark, af en toe gewoon in je eigen tuin kunt gaan zitten ipv onkruid trekken etc… (Die cursus mindfulnes was leuk maar ik krijg het er nog niet echt in…:-) )

    Like

  6. Lot zegt:

    Ik woon in een gemeente waar ook grotendeels zondagrust heerst. De buren hebben ook geen TV en zitten ook niet buiten. Ik wist niet dat je ook in mijn ogen “normale” dingen mochten zoals een patroon of appelmoes maken. Er wordt dus op zaterdag vooruit gekookt? Onze buren halen op zondag wel eens Chinees mag dat dan wel?

    Ik hou er op zondag rekening mee en hang geen was buiten en klussen of iets wat lawaai maakt. De winkels zijn ook allemaal dicht.

    Bij de gemeente verkiezingen heb ik op een christelijke partij gestemd omdat die geen uitbreiding van toerisme en/of evenementen of festivals wir. De “algemene” locale partij waar ik op stemde in mijn oude gemeente in de randstad wilde teveel uitbreiding van toerisme etc. en wij zijn hier nu juist ook voor de rust komen wonen.

    Like

  7. Lot zegt:

    ogen “normale” dingen mochten. hier moet natuurlijk NIET voor mochten.

    Like

  8. Spaarmoeder! zegt:

    Veel plezier in Amsterdam! Hier doen we rustig aan op zondag, geen echte zondagsrust. Maar we proberen afspraken en dergelijke op zaterdag te zetten zodat we zondag vrij zijn. En ik moet bekennen dat ik op zaterdag vaak vooruit kook voor zondag. Dat deed mijn moeder ook en het is wel fijn.

    Like

  9. Het is voor mij geen kwestie van niet een patroon mógen maken of appelmoes mógen maken, maar een bewustere keus om die werkjes niet meer op zondag te doen. Een dag in de week waarop ik mezelf zo weinig mogelijk – voor mij ook allemaal leuke – werkjes inplan. Een dag in de week die anders is dan de andere dagen. Een dag in de week om stil te staan, in plaats van te blijven rennen. Geen werkjes oppakken die niet perse hoeven.
    Ik probeer zaterdag vooruit te koken voor zondag, of in ieder geval voor te bereiden voor zover het gerecht dat toelaat. Of je Chinees mag halen, hangt van jezelf af natuurlijk 🙂 Er zullen weinig mensen zijn die je dat verbieden, zelfs de streng gelovigen niet.
    Ik zie de zondagsrust los van het kerkelijke, maar meer als natuurlijk ritme. Ik heb er over geschreven op mijn blog. Hierboven staat de link.

    Groeten Anita (van Anita's dagboek)

    Like

  10. Ik houd er wel van om de zondag rustig te hebben, maar dat betekent niet dat ik niets doe. Soms overigens wel. Het is al heerlijk om de computer uit te houden en gewoon alles op slakkentempo te doen. Niets moet, alles mag. Helpt ook dat het hier in de omgeving nog rustiger is, omdat mensen niet naar hun werk hoeven en je daar dus geen verkeer van hebt. Overigens doe ik niet alles op zondag, ik ga bijvoorbeeld niet maaien of met de zaagtafel aan de gang of iets anders luidruchtigs doen. Hoewel het soms ook wel anders is, ben ik de afgelopen tijd de zondag wel steeds meer vrij gaan houden, ik geloof toch dat het belangrijk is om een dag écht uit de ratrace te stappen, wat je reden daar ook voor is. Ik ben gelovig opgevoed en wij hadden altijd zondagsrust, waardoor zondag echt een andere dag was. Overigens mochten wij bijvoorbeeld wel buiten spelen, maar het was niet de bedoeling dat we 'werk' deden, dus bijvoorbeeld geen huiswerk en geen bijbaantjes ofzo. Ook gingen we wel eens weg, dus de strenge variant van 'breien op de stoel' ken ik weer niet. Dat zou me ook erg saai en als een grote plicht lijken, wat volgens mij het hele idee van zondagsrust (bijtanken, genieten) weer ondermijnt.

    Like

  11. Lot zegt:

    Dank voor je toevoeging en ik heb je blog ook al gelezen. Ik weet heel weinig van de diverse geloven en binnen die gemeenschappen waarwat wel en niet mag en de diverse gebruiken. Ik woon hier nog niet zo lang en heb al vaak contact met die buren maar nog niet zo persoonlijk dat ik er diep door kan vragen, komt wel. Man gaat trouw zondag om 9.15 weg, vrouw gaat niet vaak mee. Het viel me vooral op hoe frivool haar hoed was toen ze een keer in de avond gingen, zo'n een wil ik ook wel, helaas geen gelegenheid om te dragen.

    Like

  12. We hebben niet voor niets een zondagsrust gekregen. Een mens heeft het gewoon hard nodig om geregeld rust te nemen. Het heeft mi niets te maken met iets wel of niet mogen. Het is bedoeld om goed voor jezelf en je naasten te zorgen. Tijd nemen om aandacht aan elkaar of voor jezelf te nemen. Wat je dan doet, dat ligt eraan wat voor jou goed is. Als dat appelmoes koken is of een wandeling maken, dat maakt voor mij niet uit.

    Like

  13. Dertiger zegt:

    het geeft mij jusit rust als ik op zondag veel in huis kan doen (of op een andere dag dat ik toevallig tijd heb en man leuk met de kids kan spelen of even bij ze kan zijn zodat ik mn handen vrij heb) zodat ik doordeweeks niet constant loop te stressen omdat ik nergens aan toe kom… 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.