ABNAMRO maakt het moeilijker om hypotheek versneld af te lossen

Wanneer ik aflosverhalen van anderen las, op Min-Of-Meer , had ik op één punt altijd wel waardering voor mijn bank: de wijze waarop je kunt aflossen…

Gewoon een bedrag overmaken met het nummer van het leningdeel. Vervolgens kreeg ik één (non)-brief met dat ik iets gedaan had en dat ze me nog wel zouden laten weten hoe en wat.

En vervolgens, de éne keer wat sneller dan de andere, ontving ik een overzichtje van het nieuwe bedrag van mijn aflossingsvrije hypotheek en het nieuwe maandbedrag.

Nou, dat kan ook ingewikkelder, moeten ze daar gedacht hebben.

En aldus lijkt te gaan geschieden…

Ik kreeg dus laatst een brief:

“Geachte mevrouw huppeldepup.

In de afgelopen jaren heeft u extra terugbetaald op uw hypotheek. Door extra te betalen heeft u uw lening verlaagd en daarmee ook uw maandbedrag. Misschien denkt u erover om ook dit jaar weer een bedrag extra terug te betalen. In deze brief leest u hoe u dit kunt regelen….

Enzovoorts enzovoorts …”

Een korte samenvatting: ik moet bellen met een advieslijn. Dan krijg ik (ongevraagd) advies. Vervolgens moet er samen met die adviseur een formulier ingevuld. Met dat formulier moet ik de bank machtigen. Het formulier moet ondertekend worden en verzonden. Per post blijkbaar.
 Vervolgens duurt het twee tot zes weken totdat het bedrag wordt afgeschreven: de eerste dag van de volgende maand weer een maand later wordt het maandbedrag aangepast.Tenzij ze de brief later dan de 10e verwerken. Dan duurt het een maand langer. Blijkbaar is de datum waarop ik wíl betalen of de datum waarop ik het formulier verzend, van ondergeschikt belang.

Ik heb de brief met stijgende verbazing en irritatie gelezen en mezelf vermaand af te koelen voordat ik de pen / telefoon / computer klom. Inmiddels is het bijna twee weken later en nog steeds word ik boos, nu ik de brief opnieuw zie. Want nee, ik wil geen advies van de bank. Ik vertrouw banken niet als adviseur. Ik heb een accountant, die heeft geen belang bij of ik wel of niet aflos en hij is dus veel geschikter dan een advieslijn van de bank, om te bepalen of ik wel of niet zou moeten aflossen. Eerder adviseerde de bank me om een hypotheek af te sluiten met overlijdensrisicoverzekering, waardoor ik gewoon echt veel te lang veel te veel betaalde. Dus ik vertrouw nu op mijn eigen boerenverstand en bovendien lees ik wekelijks tig blogs over aflossen. en overleg ik met mijn accountant, jaarlijks.
Goed genoeg voor mij en aangezien ik niet onder curatele sta en geen betalingsachterstanden heb, zou dat méér dan genoeg voor de bank moeten zijn. Bovendien heb ik ze ook nooit een opdracht gegeven mij te adviseren over één en ander. Ik sloot een hypotheek bij ze af en heb wat rekeningen bij ze lopen. C’est ca.

Dus, bank… Wie bent u om voor mij te bepalen dat ik ADVIES nodig heb??

En dan de omslachtige manier die omschreven wordt. Daar zit ik ook al helemaal niet op te wachten…

Zou het misschien zo zijn dat de bank de rente die ze maandelijks ziet binnenkomen, te veel ziet dalen? Als je dan wat drempels inbouwt, houden mensen misschien op met terugbetalen?? Of ben ik nu te wantrouwend? Vindt u het gek, bank, dat ik wantrouwend ben? U hebt samen met uw collega’s een economische crisis veroorzaakt…

Natuurlijk heb ik de advieslijn gebeld. Meerdere malen. Maar ik stond nogal lang in de wacht. Tot nu toe heb ik niemand gesproken. Na tien minuten wachten ging ik maar wat anders doen.

As we speak (as I type…) sta ik in de wacht bij de bank.

Dus ja ik blijf in de wacht staan vandaag. Dertien minuten terwijl het bandje me beloofde dat het ongeveer zes minuten zou duren.

Uiteindelijk spreek ik een juffrouw die er ook allemaal niets aan kan doen. Ik haal het uit mijn tenen, maar… ik blijf aardig. Ik reken haar voor dat ik vanwege deze wijzigingen in plaats van een halve minuut internetbankieren, nu toch echt wel een half uur bezig moet zijn. Dat dat niet klantvriendelijk is. Dat ik ook geen advies opgedrongen wil. Of ze een oplossing weet?

Voor volgend jaar alvast 12 blanco formulieren opsturen mag ze niet. Nee, ze moeten echt SAMEN ingevuld worden… met een adviesmiep dus. Die me er wel nog even op wijst dat ik ook minder HRA krijg. Tjongejonge hoogstaand advies, ik hoor het wel.

PFf schiet mij maar lek…

Ik ga even een klachtenformulier invullen en roep bij deze op om iedereen die bij de ABN AMRO hypotheekt, hetzelfde te doen! Hierbij het linkje…  Het webadres van dit blog heb ik overigens naar de bank doorgestuurd. Per dag wordt mijn blog door ongeveer 700 tot 900 mensen gelezen. Geen duizenden dus, maar hee…Misschien toch genoeg mensen die reageren op dit verhaal om de bank zich achter de oren te laten krabben??

Ik hoop het…. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in hypotheek. Bookmark de permalink .

15 reacties op ABNAMRO maakt het moeilijker om hypotheek versneld af te lossen

  1. Ik zou precies dezelfde reactie en gedachtengang hebben als jij. Wat ontzettend irritant zeg! Bij de Rabo kan ik ook gewoon overmaken onder vermelding van het nummer. Eerst moest ik dan nog een mailtje sturen, maar dat hoeft tegenwoordig ook niet eens meer. Hopelijk blijft dat zo, want ik vind dat drempelloos aflossen wel heel lekker…

    Like

  2. MacMama zegt:

    En als je gewoon overmaakt, wat zouden ze dan doen?

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Heb ik ook gevraagd 🙂 Vooralsnog lijkt het alsof ze in een soort overgangsperiode zitten. Sowieso is de nieuwe regeling al “van de zomer” ingegaan (de mevrouw kon geen datum noemen) en vervolgens heb ik nog tweemaal overgemaakt. De brief had als verzend-datum 29 augustus, maar ik kreeg hem een paar dagen later binnen. Het lijkt erop alsof de betalingen die ik in augustus en september gedaan heb, gewoon nog worden verwerkt. Dat is wat de mevrouw zei, tenminste en ik heb niets teruggestort gekregen.

    Like

  4. zijn er ook kosten verbonden aan het “advies”?

    Like

  5. Realmam zegt:

    nou ja zeg, hier valt ook mijn mond van open. Wat een ongelooflijke onzin en wat een klantvriendelijke bank zeg! Iets wat altijd goed is gelopen anders willen doen. En dat wel op zo'n manier dat het echt niet kostenbesparend is (advieslijn bellen ed). Echt ik hoop voor je dat je de mogelijkheid blijft krijgen om het gewoon over te maken. En ik blijf gewoon zitten bij mijn eigen bank, volgens mij heeft die niet van die gekke dingen.

    Like

  6. Sil zegt:

    Je zou inderdaad denken dat dit iets is om het extra aflossen aan banden te leggen. Waarschijnlijk zijn er teveel mensen wakker geworden.
    Ben blij dat ik niet bij de ABN Amro zit, te zot voor woorden.

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    … goede vraag… ik verwacht dat het betaald wordt van de dalende spaarrente etc…

    Like

  8. Ik bankier bij dezelfde bank. Ik heb nooit anders af kunnen lossen dan op deze (omslachtige) manier. Wel al per afloskeer een klacht ingediend omdat er iets fout ging. Of meerdere klachten. Enige leuke: je krijgt een bloemetje als je doorgaat totdat je gehoord wordt.
    En ik heb bij elke klacht aangegeven DAT HUN PROCES MOET WORDEN AANGEPAST, GRAAG BIJ DE KETENMANAGER OP DE ISSUELIJST PLAATSEN. Gebruik die woorden, dat is bankbureaucratie-taal voor: ik wil dat het niet alleen bij mij anders gaat, maar ook voor de andere klanten.
    Want een klachtmevrouw gaat pas de klacht de ABN bureaucratie ingooien, als ze het idee heeft dat het iets systematisch is. Ik bedoel, voor een eenmalig incident hoeft de bank niets systematisch te veranderen toch? Dat zou maar mensen bij de bank onnodig aan het werk houden en kosten laten oplopen.
    Dus zolang de bank niet het idee heeft dat het een systematisch probleem is, zetten ze het niet eens op de lijst om te bespreken of het op de actielijst gaat komen om in gepland te worden. (En ja, ik heb bij die bank intern gezeten, dus ik weet dat deze zin de waarheid omschrijft van hoe het gaat)
    En hoe meer mensen een klacht indienen, hoe eerder en hoger het op de lijst komt. Dus allemaal doen he!
    Nu had ik gelukkig een adviesmiep deskundiger dan die van jou, en onderdeel van het “serviceconcept” dat ik via mijn pakket al betaalde/kreeg van m'n baas. En na het eerste gesprek kon de rest per mail en post. Dus het liep nog redelijk soepel.
    Voorlopig heb ik weinig extra aflosplannen (voor dit jaar al maximaal bijgestort en de aflosvrij is al weggewerkt). Voor volgend jaar dus maar veel tijd voor inplannen, als ik weer ga bijstorten. We zijn bezig met een alternatief plan, om idd van de ABN af te zijn.

    Like

  9. je betaalt extra telefoonkosten voor telefonisch contact (+ het wachten)…
    Verder heb ik geen kosten gezien. Ben wel benieuwd.

    Like

  10. mm-iirraah zegt:

    En nu maar hopen dat die bureacratiemanagermeneer mijn blog leest… inclusief de reacties… (ik spam via het klachtenformulier).
    En ja ik ga mijn adviesbankjuffrouw ook spammen. .. ☺

    Like

  11. Slechte zaak zeg, echt een minpuntje voor de ABN-AMRO!!

    Like

  12. Als je je adviesbankjuffrouw gaat berichten, trek dan even je geleerdewoorden-woordenboek open. Helpt bij de meeste mensen, als je moeilijkere woorden gebruikt gaat de klacht over iets moeilijkers. Romaansoriginerende woorden zijn hogelijk te preferen boven populistisch taalgebruik. Dat altereert de perceptie tot een hoger issue level. Duh!
    (En een portie Demming cyclus doet het goed bij de klachtmanagers. http://xkcd.com/1205/)

    Like

  13. Wat irritant inderdaad! En waarom maken ze aflossen zo moeilijk! Ik kan me voorstellen dat je boos bent.

    Huisvlijt

    Like

  14. Kniepertie zegt:

    Is die bank inmiddels weer aan de beurs genoteerd? Toen ze staatsbank werden, werd 't alleen maar gemakkelijker. Dat tijdperk willen ze dus graag achter zich laten.
    Ik had ook al problemen vanwege nieuw incasso-procedures en machtigingen.
    Pfffft
    Sterkte

    Like

  15. Pingback: Stiekem toch weer aflossen – Mariimma

Reacties zijn gesloten.