Budget en uitgaven augustus

2Augustus is voorbij mensen! Een maand met veel nattigheid en paddenstoelen.

Wat uitgaven betreft is het niet veel nieuws onder de zon…. Het is een prima budget, waarbij niet veel ruimte is om rare dingen te doen en dat ook weer niet zo krap is, dat ik in de problemen kom.

post uitgaven budget
Vaste kosten € 1.920,76 € 1.968,00
wonen € 600,72 € 600,00
kdv € 324,00 € 325,00
studieschuld € 169,62 € 170,00
energ&heff € 440,00 € 440,00
verzkr € 136,93 € 138,00
abnmt+gddl € 220,00 € 220,00
camper vast € 29,49 € 75,00
Variabele kosten € 469,55 € 469,55
boodsch € 315,49 € 325,00
interieur € 0,00 € 75,00
kleding € 14,98 € 25,00
leuk € 139,08 € 150,00

De vaste kosten zijn vrij stabiel natuurlijk. Binnenkort loopt er wellicht een abonnement af op mijn mobiele telefoon en op dat moment kan ik besparen op de kostenpost “abonnementen en goede doelen”.
Verder zijn de woonlasten die hieronder zijn, netto weergegeven. Aangezien er nog wat aflossingen op de hypotheekrente aankomen, zullen deze kosten langzaam dalen in de loop van de tijd. In overleg met mijn accountant ga ik besluiten om per 1 januari 2015 de HRA, die ik maandelijks ontvang, wat terug te schroeven. Dit opdat ik halverwege 2015 niet opeens verzocht word om het te veel betaalde terug te storten op een moment dat dat me niet goed uitkomt.

Ook de variabele kosten laat ik nog maar even zo staan, qua budget. Wellicht besluit ik mezelf meer ruimte te geven voor kleding en leuke dingen, gewoon omdat het kan en omdat ik bijna al mijn spaardoelen en aflosdoelen al bijna bereikt heb, voor dit jaar…

Mijn leuke dingen budget lijkt best ruim, vind ik altijd… Maar het telt gewoon hard op: als ik één keer in de week ga sporten, wat ik bij voorkeur in een andere stad doe dan waar ik woon, heb ik het budget er al bijna doorheen gejaagd: reiskosten, entreekosten voor het sporten en dan ook nog de kosten voor de oppas. 

Het potje voor kleding is, zoals ik al eerder schreef, eigenlijk niet meer echt toereikend. Niet alleen ik ben toe aan wat nieuwe spullen, maar de mini kan na haar recente groeispurt ook wel wat nieuwe kleding gebruiken: ze heeft regelmatig hoog water en naveltruitjes aan de laatste tijd….

Wat dat betreft zal september dus wellicht een wat andere maand worden: zowel wat betreft de budgetten als wat betreft de uitgaven!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

9 reacties op Budget en uitgaven augustus

  1. Rentenier zegt:

    440,- voor energie en heffingen lijkt me best veel. Wat reken je precies onder deze kosten?

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Gas en electriciteit,, water, waterschapsbelasting, rioolrecht, afvalstoffenheffing en ozb.
    Alleen de energierekening heb ik zelf in de hand. Mijn termijnbedrag is 110 euro. Voor water betaal ik 75 euro per drie maanden.

    De heffingen zijn hoog….. ik woon in een dure stad…. Overigens betaal ik ook nog afvalstoffenheffing via de vuilniszakken: 98 cent per zak. Maar die kosten tel ik voor het gemak bij de boodschappen.

    Like

  3. Volgens mij klopt het totaal van het budget voor de variabele kosten niet helemaal 😉 Maar verder een heel net lijstje! Zo te zien ben je over de hele linie behoorlijk binnen het budget gebleven, super! Ik ben de HRA nu ook al wat aan het terugschroeven, ik houd nu toch steeds over en heb inderdaad ook geen zin om ineens bij te moeten betalen. Dan krijg ik liever tegen die tijd nog wat terug of een 0-aanslag, dan dat er ineens nog weer betaald moet worden. Is sporten trouwens niet iets dat je kunt doen met een abonnement ofzo, zodat de entreekosten daarvan nog meevallen? Ik betaal €40 per maand voor de sportschool (wat ik overigens wel veel vind, maar je hebt hier helaas geen basic fit ofzo) en ga zo'n 3-5x in de week, waardoor het me ongeveer €2-3 per keer kost. De reiskosten komen daar nog wel bij, maar dat zal ongeveer uitkomen op een euro per keer.

    Like

  4. Je waterverbruik! 1,66 in Amsterdam voor de eerste 150 m3 plus 45 vastrecht. De resterende m3 zijnnminder duur.
    Normaal verbruik is 125m3 per persoon per jaar.
    Jij werkt en ging weken op vakantie en genietkind geniet ook buiten de deur.
    Je zou kunnen overwegen om het verbruik naar beneden te schroeven. Ik heb 1-greepskranen en let, nu ik thuis ben heel goed op, dat ik de bespaarknop op de wc gebruik.
    Ik zat vorig jaar op 48m3 per jaar.
    Dat het bad een paar jaar terug werd veranderd in een inloopdouche scheelde echt veel H2o

    Like

  5. Netjes hoor. Dat je binnen je budget blijft. Wij hebben gisteren nieuwe bedragen bedacht. Vanaf vandaag mag ik weer schuiven (M. krijgt per week zijn salaris, dus hebben we de bedragen voor het gemak in vier gedeeltes gedaan).

    Like

  6. Dertiger zegt:

    handig overzichtje! denk dat ik het zo ook ga weergeven in mn blogje (als je dat goed vindt.. ? ) is wel duidelijk zo!
    en super dat je binnen budget blijft! wij al een paar maanden niet (maar omdat er meer binnenkomt, dan er uit gaat, kunnen we nog wel sparen gelukkig.. maar minder dan gehoopt dus)

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Prima hoor!

    De truuk is om geen redenen te verzinnen om over budget te gaan. Hoe legitiem die redenen ook lijken….

    Like

  8. Dertiger zegt:

    wij hebben niet echt budgetten.. 😉 we hebben als doel sparen.. en dat lukt omdat er genoeg inkomen is, meer dan er uit gaat. dus dat is fijn. w zijn blij met hoe het gaat. we zijn ook blij met de tuinbank die we gekocht hebben (voor 600 terwijl hij ook te koop staat voor 1300 bijv), de vakantie (begroten we ook niet, maar we zijn goedkoop naar centerparcs geweest, in de pinkstervakantie, die geen landelijke vakantie was en dus goedkoper, maar voor dochter wel een officiele vakantie), dagjes weg (begroten we ook niet, maar genieten we wel van), shoppen begroten we ook niet, maar “moet” ook wel (kan goedkoper, maar willen we niet met ons huidige inkomen en dan heb ik t over c&a, h&m, 1982, etc dat soort winkels dus al niet de duurste), boodschappen gaat redelijk (maar budget moet misschien iets omhoog met de opvangkids die ook mee eten :p;) , ehm nieuw bed voor dochter (nou ja 2e hands..300 ipv 600 nieuw..) dat begroten we ook niet… 😉 en meer van die dingen :p vallen buiten “budget” maar dingen die we niet willen missen 😉 we sparen alles wat er niet nodig is, en betalen alles van die spaarrekening. geen specifieke budgetten oid 🙂

    Like

  9. mm-iirraah zegt:

    Haha mijn doel is natuurlijk ook sparen! Maar dat gaat veel sneller – voor mij althans – als ik budgetten instel. Anders ben ik toch geneigd om “even dit en even dat” te kopen… omdat het in de aanbieding is… omdat ik het nodig heb of denk te hebben. Doordat ik met mezelf afgesproken heb dat ik dat dus in ieder geval een jaar lang NIET doe, kom ik erachter dat ik het toch niet nodig heb. Kleding bijvoorbeeld. En gezellige dingetjes voor in huis.

    Overigens speel ik af en toe vals hoor! Ik heb deze week voor 120 euro spullen verkocht via Marktplaats, dus 120 euro meer inkomsten. Daarvan heb ik 80 euro opgemaakt aan – toch – kleren. Buiten het budget om… 😉 Die andere 40 spaar ik en ik doen dan net alsof ik maar 40 euro inkomsten heb…. Dus er klopt eigenlijk geen BAL van…

    (ik kom in opstand tegen mijn eigen strenge regels, hoe gespleten wil je zijn…)

    Like

Reacties zijn gesloten.