Fietsen naar het werk (doel 39 en 42)

Sinds ik mijn auto verkocht fiets ik veel vaker naar mijn werk dan voorheen. Tot die verkoop kwam het eigenlijk nauwelijks voor dat ik de fiets pakte. Nu zijn de afstand en – met name – de hellingen en onbeschutte stukken die ik onderweg tegenkom – ook wel echt buiten mijn comfortzone. Ik fiets een heel stuk op een soort van dijk langs het spoor, waar de wind vrij spel heeft. Ook moet ik een paar keer over viaducten en bruggen heen. En in mijn stad is eigenlijk overal vals plat, wat je dus amper opmerkt als het naar beneden gaat maar des te meer als je ertegenop moet fietsen…

En dan nog die regen he?

En dan moet ik soms het kantoor “bevoorraden” met spullen, die moeilijk te vervoeren zijn op een fiets zonder fietstassen of beschikbare bagagedrager…

En dan ook nog de dagen dat ik in zakenoutfit moet… rokjes jurkjes… niet handig…

Ondanks deze smoesjes, pak ik tegenwoordig meer dan de helft van de tijd de fiets: ik werk drie tot vier dagen per week en gemiddeld ga ik één keer met de SunnyBus. Ik ontdek ook nadelen aan de auto (nu: de SunnyBus) als vervoermiddel naar het werk. De ontelbare stoplichten die altijd op rood staan bijvoorbeeld… Met de fiets kijk ik dan even: komt er een auto aan? zo niet.. hopla fietsen we door… Daarnaast is het gewoon echt heel druk onderweg; vooral wanneer ik in de avondspits terecht kom. Afgelopen dinsdag heb ik het getimed: ik loop 10 minuten vertraging vanwege deze spits en drukte. Om het bedrijventerrein waar mijn kantoor zit af te komen, zie ik één en hetzelfde stoplicht wel vijf keer rood-oranje-groen worden voordat ik het voorbij kom… Daardoor doe ik er gewoon eigenlijk net zo lang over met de bus als wanneer ik de fiets pak: het verschil in tijd is 5 minuten: een half uur met de fiets en 25 minuten in de spits. Wanneer er geen spits is, rijd ik er 15 minuten over…  Ervan uitgaande dat ik met de elektrische fiets wel wat snelheid kan maken is er geen tijdsdverschil meer…

En dan ook nog eens…

Oh wat is het fijn om lekker in de zon maar mijn werk te fietsen! Geen jengelende radio (hoewel ik misschien toch mijn ergensonderindela-iPod ga terugzoeken) en – vooral – geen snoepzin in de terugrit naar huis… Dus op meerdere fronten goed voor de gezondheid: mentaal, conditie en minder snoepen..

Ja. Lekker. Nu nog zien hoe ik de herfst en de winter door ga komen…..

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 1011001, consuminderen, dagelijksedingen, milieuvriendelijk. Bookmark de permalink .

12 reacties op Fietsen naar het werk (doel 39 en 42)

  1. Suus zegt:

    Knap dat je het volhoud! En sportief!

    Like

  2. Voor mij is er een nieuwe wereld opengegaan sinds de e-bike. Vanmorgen even naar stad om wat te ruilen. 30 minuten heen en 30 minuten terug. Met de fiets gaat dat perfect. Geen parkeerkosten, geen benzine en gratis bewaakte stalling van de fiets. Even nog wat boodschappen gehaald dus half uurtje gelopen. Sportieve ochtend weer achter de rug.
    Ik neem meestal een appel mee op de fiets. En het is leuk dat je de bus dan voorbij fietst.

    Like

  3. Broek aan op de fiets (of een wijdere rok) en dan op kantoor je omkleden. Naar de klant zal het niet zover fietsen zijn.

    Stoer dat je het volhoud, dat fietsen. Auto pakken is zo gemakkelijk gedaan.

    Ik probeer nu zelf steeds vaker te fietsen i.p.v. de auto te pakken. Meestal op het dorp, dat tikt best aan qua kilometers. En het zijn de duurste autokilometers. Optrekken, remmen, stoppen, etc.
    Van de zomer behoorlijk minder hoeven tanken!

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Hoe lang zou je eigenlijk normaal doen over zo'n rit, die je nu een half uur kost?

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Ja: extra set kleren op kantoor, dat ook. En ik heb een regenbroek. En naar klanten moet ik sowieso met de auto (SunnyBus) omdat die altijd ver weg zitten. Of met de trein natuurlijk…!

    Like

  6. ik heb dus geinvesteerd in goede regenjas en fietstassen.
    En later in een superfiets (velomobiel), maar dat rendeerde vooral doordat het een afstand van 25 km ging overbruggen. Zo;n fiets heeft ingebouwde jas, regenjas en bagageruimte. En gaat bijna zo snel als mijn auto.
    En tot die tijd zou ik je graag spreken en overtuigen van de voordelen van een ligfiets (hoge ligger) met een goede fietstas. Die is er ook te krijgen in busines uitvoering bijv.
    En zowiezo met wat meer fietsen: zakelijke kleding kan prima in broekige uitvoering, is mijn ervaring. Wil je tips uitwisselen?

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    Is een ligfiets ook geschikt voor kind achterop? 🙂 En elektrisch? En kan die achterop de SunnyBus?

    Like

  8. Goed hoor! Ik zou nog wel iets vaker de fiets kunnen pakken, maar zou de auto nooit helemaal af kunnen schaffen, dus bekijk het gewoon maar per keer. Maar hier geen stad en alles op redelijke afstand fietsen, dus de drempel om te fietsen voelt voor mij altijd wel een beetje hoog aan.

    Like

  9. Ik vind het goed van je! En het helpt denk ik ook om geen keuze te hebben. Als de auto voor het grijpen staat, is het zo makkelijk om toch maar met de auto te gaan denk ik.

    Huisvlijt

    Like

  10. Plus en Min zegt:

    toevallig deze week een bakfiets in huis gehaald zodat ik dadelijk ook met drie kindjes zoveel mogelijk op de fiets kan blijven doen. Heerlijk: buitenlucht, beweging, groen, “goede voorbeeld” aan de kinderen, en een lekkere klets regen op zijn tijd 🙂
    vroegah had ik nog wel eens nette kleding aan op de fiets, ik deed dan een wijde trainingsbroek aan en hing mijn rokje/jurk los omhoog rond mn middel (onder mn jas). Bij aankomst rok omlaag en trainingsbroek achterlaten in fietstas (of meenemen, maar de mijne is er nooit uit gejat). En alles onder het motto, als het er niet uitziet moet je maar wat harder fietsen, dan ziet niemand je…

    Like

  11. Een ligfiets kan net zo goed achterop n sunnybus als n gewone fiets. Een lage zelfs nog makkelijke r, maar die is wel wat meet wennen int verkeer. Ik zou voor jou geen lage racer voorstellen.
    Ligfiets en kun je electrisch krijgen, maar dat heb je niet nodig, het aerodynamisch voordeel is net groot als de winst van t electrische motortje bijdraagt. Bij tegenwind net iets meer nog zegt testkees van de fietsersbond.
    Kind achterop lukt bij sommige modellen alleen. Aanhangfiets of kinderkar lukt bij alle modellen.

    Like

  12. mm-iirraah zegt:

    Hmmm… jammer.. heb 'm al besteld en hij komt komende week binnen… Ben wel nieuwsgierig geworden… Wie weet voor over een paar jaar, voor op vakantie!

    Kinderkar zie ik sowieso niet zo zitten. Veels te breed die dingen…

    Like

Reacties zijn gesloten.