Vaste kosten nog verder omlaag?

Het is een goed jaar, zakelijk gezien. Veel opdrachten en ook nog eens opdrachten van een behoorlijke omvang. En weinig kosten. Kortom dat gaat prima. En ja, natuurlijk zal ik daarom dit jaar Vennootschapsbelasting moeten gaan betalen. Maar dan nog…

Volgend jaar lijkt een heel ander verhaal te worden.Meestal heb ik in het najaar al wel wat opdrachten open staan voor het volgende jaar, maar voor het komende jaar is dat nog niet het geval. Eigenlijk weet ik stiekem wel dat het allemaal wel goed zou komen. Ik ben immers al een tijdje bezig en tot nu toe bestaat mijn bedrijf nog, ondanks de crisis en de veranderende markt. Maar toch maak ik me zorgen. Het is immers al weleens (één keer) voorgekomen dat ik op een gegeven moment bijna een ton over leek te hebben, en vervolgens was die hele ton na een half jaar helemaal verdampt…
Ik bouw dus een buffer op dit jaar, voor als het volgend jaar inderdaad lijkt tegen te zitten. Maar daarnaast ben ik ook nog hard aan het zoeken naar extra mogelijkheden om ervoor te zorgen dat ik volgend jaar zakelijk gezien (nog verder) kan bezuinigen. Dat is sowieso een prioriteit voor me geweest, dit jaar. Ik heb al heel veel bespaard. Maar… het kan altijd beter….

Eén van de vaste terugkerende kosten waar mijn oog op gevallen is, is… mijn salaris…

Hoe kan ik die omlaag brengen? Nou simpel, door ervoor te zorgen dat ik minder geld nodig heb!
Officieel moet je jezelf, als je een BV hebt (en die heb ik), een salaris geven van minimaal €44.000 per jaar. Ik ben immers DGA en de belastingdienst verplicht je dan een bepaald salaris uit te keren. Dit om te voorkómen dat mensen die een BV bezitten, belasting en sociale premies ontduiken.
Ik lees overigens ook dat bij parttimers dat bedrag lager mag zijn en dat er sowieso wordt gekeken naar wat er binnenkomt bij de BV. Dus in die zin zal het zo’n vaart niet lopen: als mijn bedrijf een slecht jaar draait, ben ik vrij ervoor te kiezen om ook minder loon uit te keren aan mezelf.

Over terug naar mijn privé financiën:
Het is me dit jaar al behoorlijk (heel!) goed gelukt om de vaste lasten die ik maandelijks betaal, naar beneden bij te stellen. Dat lukte met name doordat ik in de afgelopen twee jaar behoorlijk wat hypotheek afgelost heb en natuurlijk omdat ik onlangs een hypotheekdeel omzette van beleggen naar sparen en de overlijdensrisicoverzekering eruit sloopte
Ook verkocht ik mijn auto en betaal nu dus alleen nog autobelasting voor de SunnyBus en deze is bovendien veel goedkoper verzekerd dan dat mijn auto was….

De tweede helft van volgend jaar jaar wordt sowieso beter qua vaste lasten: ik weet nu al dat ik volgend jaar in de herfst minder geld kwijt zal zijn aan de kinderopvang: Genietkind gaat dan naar school. En natuurlijk blijf ik hypotheek aflossen. Zodra het nieuwe jaar begonnen zijn mag ik weer die 10% boetevrij, immers…!
 (of ik dat kan en wil doen is een tweede)

Ik kan toe met een eventueel lager inkomen, in 2015. Ik houd nu immers iedere maand (veel) geld over waardoor mijn spaardoelen op één na allemaal behaald zijn. Ook dat laatste doel: het maximaal mogelijke bedrag aflossen op de hypotheek, ga ik halen…
Ook hóef ik volgend jaar natuurlijk niet af te lossen en te sparen. Dat betekent dat ik ook gewoon door kan leven met bijvoorbeeld 75% van wat ik nu verdien. Dit jaar kan ik Niet Normaal Bizar Veel sparen. Dat is gewoon geluk gehad, en kan/moet zeker niet de norm worden. Daar zou ik heel ongelukkig van worden…

Dus wat te doen, wat te doen? Hoe kan ik dit nog dit goede jaar waarin ik goed geld kan verdienen en (dus) overhouden, ervoor zorgen dat ik volgend jaar niet in de problemen kom? En dan bij voorkeur niet door alles op een spaarrekening te zetten, want met die rente van tegenwoordig gun ik die bank dat geld gewoon niet. En bovendien wil ik geen vermogensbelasting betalen. Er zijn grenzen, vrienden van de belastingdienst!

Dus….

…. heb ik zojuist, ondanks de aantrekkelijke rente en ondanks dat ik het maximum op het aflossen van de hypotheek nog niet bereikt heb, toch maar besloten om aan het aflossen van die andere schuld te beginnen: de studieschuld… zojuist een bedrag overgemaakt. Een klein bedrag, omdat ik me afvraag wat er nu allemaal gaat gebeuren.

Het lijkt erop dat een dergelijke extra aflossing aan DUO, in eerste instantie geen invloed heeft op de hoogte van het termijnbedrag, aangezien ik op de site lees dat je dat dan moet aanvragen. Dus mocht het allemaal meevallen volgend jaar, dan vraag ik geen herziening aan en ben ik eerder klaar met het afbetalen van de totale schuld. Mocht het toch een krap jaar worden, dan kan ik die herziening wel aanvragen…

Toch een fijn idee!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, hypotheek. Bookmark de permalink .

Een reactie op Vaste kosten nog verder omlaag?

  1. Plus en Min zegt:

    Studieschuld is aftrekbaar box 3, dus ten gunste van je te betalen vermogensbelasting. Zolang je meer rente op je spaargeld krijgt, dan dat je op je stufielening betaald (eigenlijk altijd), hou je er dan op een spaarrekening toch meer aan over. Kun je het volgend jaar gebruiken om in je hypotheekaflossing te doen, waar je waarschijnlijk meer rente betaald dan dat je krijgt bij sparen.
    Maar minder (studie)schuld kan wel een stuk lichter voelen dan spaargeld en schuld in balans houden…

    Like

Wat vind jij daarvan?

