Netto hypotheeklasten keihard omlaag!

Eerder al heb ik een aantal malen iets verteld over het omzetten van mijn meegroeihypotheek van beleggen naar sparen, nadat ik eerst met de nodige moeite mijn overlijdensrisicoverzekering eruit wist te slopen.
Inmiddels zijn alle wijzigingen doorgevoerd. Deze maand legde ik voor het eerst niet 195, maar slechts 46 euro in.
Daarnaast heb ik natuurlijk al de nodige aflossingen gedaan op mijn aflossingsvrije hypotheekdeel, de afgelopen jaren. Begin 2012 betaalde ik nog (netto) 793 euro aan hypotheekrente. Met de 195 euro inleg in de meegroeihypotheek erbij, had ik dus netto per maand bijna 1.000 euro per maand aan hypotheeklasten.

Inmiddels heb ik een behoorlijk bedrag weten af te lossen op mijn aflossingsvrije hypotheekdeel. Doordat deze geweldige hap eraf is, staat mijn huis niet langer meer onder water en bovendien betaal ik veel minder rente.

In mijn excel sheet wordt alles automatisch doorberekend en… (rapppapaaaaaah) …. na de aflossing die ik gisteren deed, zullen mijn netto maandlasten voor het eerst onder de 600 euro zakken.

Wauw…

Dat wil ik graag voor me zien…

TADAAAA

netto maandlasten hypotheek

Goed hè? De grootste daling is dus veroorzaakt door het omzetten van het kleinste hypotheekdeel van beleggen naar sparen en het eruit slopen van de overlijdensrisicoverzekering…

De grafiek loopt door tot het einde van het jaar. Dit jaar zit ik bijna aan het maximale bedrag dat ik boetevrij mag aflossen. Slechts als ik iets heel raars doe ga ik dat maximum niet halen, dus het lijntje dat nu nog horizontaal loopt, zal nog verder gaan dalen…

Wow.

Ik ben blij.

Heel blij.

Wat nog leuker is dan dat maandbedrag te zien dalen (hoewel dat eigenlijk al leuk genoeg is…) is dat mijn huis dus EINDELIJK EINDELIJK echt niet langer meer onder water staat. Zelfs als het wat gaat tegenvallen in de verkoop… Ik heb dus een spaarpotje in de vorm van de verwachte verkoopkosten minus hypotheekschuld. Oh wat leuk! Er zit bijna nog niets in dat potje hoor, maar als ik in dit moordend tempo blijf aflossen en volgend jaar rond deze tijd mijn huis verkocht en een nieuw huis gekocht heb, dan zit het wel snor met die eventuele nieuwe keuken. Of badkamer. Of zo.

Zo wordt aflossen steeds leuker. Wat was dat toch een goed idee, om daar mee te beginnen. En wat gaat het veel sneller dan ik verwachtte… Heerlijk!!

Door dit soort grafieken word ik ook extra gemotiveerd om heel heel hard te werken en extra opdrachten binnen te halen. Het zou immers heel mooi zijn als ik begin 2015 weer een emmer kan leeggooien in die put. En dan? Dan ga ik echt mijn huis te koop zetten. En dan kan ik eindelijk, eindelijk, dit huis waar ik me al zo lang niet meer lekker voel, achter me laten en een nieuwe woonstart maken…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

17 reacties op Netto hypotheeklasten keihard omlaag!

  1. En dat in minder dan 2 jaar! Top gedaan.

    Like

  2. Rentenier zegt:

    Leuk! nog iemand met grafiekjes! Dat ga ik zeker volgen.
    Mijn grafieken vertonen voorlopig alleen nog maar speldenprikjes…

    Like

  3. Wat een schitterende grafiek! Wij zijn van plan om zo snel mogelijk te starten met aflossen dus heb nog geen enkele succeservaring maar je motiveert mij ook met dit soort berichten! Ga zo door :-).

    Like

  4. Waaah, wat goed zeg!!! Echt super bezig! Wat fijn dat je huis niet meer onder water staat, dat geeft vast ook een rustig gevoel. Plus dat het natuurlijk fijner is met een verkoop, dan kun je er toch wat meer ontspannen in staan.

    Like

  5. Ernie w zegt:

    Leuk je grafiek en vooral dat de lijn van hoog naar laag gaat! Nog lager nog beter. Succes en blijf aflossen!

    Like

  6. Dertiger zegt:

    supergoed bezig!
    wij willen ook graag kopen en hebben hier al een leuk eigen spaarpotje voor aangezien een huis aankleden ook niet gratis is.. al blijft het soms twijfelen gewoon lekker blijven huren en sparen ? of toch gaan kopen en aflossen en zo de woonlasten omlaag maar wel een risico als er ooit iets mis gaat in onze relatie.. en tja wat voor buren krijg je dan enz (ik ben nl gastouder, en soms wel afhankelijk van mn buren om mn dochter teh alen of brengen van/naar school bijv) (t liefst zouden we ons huidige huis dus kopen haha)

    maar goed, je bent super bezig met aflossen en omzetten en hierdoor al 400 euro per maand minder aan lasten!! wow!

    Like

  7. Plus en Min zegt:

    Wauw! Goed zeg! En wat heerlijk om dadelijk de deur echt een keer achter je dicht te trekken. Misschien toch alvast te koop zetten? Wie weet zit er iemand om je huis te springen, en krijg je er iets meer voor dan je zou verwachten. Zoniet, kan je vast een makelaar uittesten/feedback verzamelen over je huis voor als je het echt wilt verkopen.

    Like

  8. mm-iirraah zegt:

    Psst heb ik al gedaan… 😉

    Like

  9. Plus en Min zegt:

    *bloos* oh, zo lang lees ik nog niet mee… ik ga eens in je verleden duiken 😉

    Like

  10. Vlierbloesem zegt:

    Nou dat heb je keurig gedaan!

    Like

  11. Kniepertie zegt:

    Wat zul jij vrolijk worden van die cijfers 🙂 Knap gedaan!
    groet

    Like

  12. Ondanks een kleiner bedrijf toch veel aflossen. Het kwam je niet aanwaaien, maar je bent rich en wordt steeds meer rich.

    Like

  13. MadeByCet zegt:

    Als de woningmarkt blijft aantrekken wordt dat een hele fijne verkoop in 2015! Maar het meest belangrijke is dat je dan eindelijk een frisse nieuwe start kan beginnen. SUPER gedaan 😉

    Like

  14. amaj ziet er goed uit
    ik vind ook dat de grafieken en de “harde” cijfers een mens zin heeft om extra af te lossen

    Like

  15. Ik zou willen dat ik grafiekjes maken leuk zou vinden. Aflossen vind ik wel leuk. Jouw blog ook. En je resultaten super uiteraard.

    Like

  16. Pingback: Een bijstorting in de meegroeihypotheek | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

