Zomervakantie 2014: de kosten…

Ik had eigenlijk geen idee wat ik zou uitgeven, tijdens mijn vakantie. Ik hield immers nooit bij wat ik uitgaf, totdat ik in februari van dit jaar startte met budgetteren. Voor de vakantie bedacht ik daarom maar dat ik zo’n 2500 euro zou uitgeven, gedurende het jaar. Dat is inclusief alle uitstapjes in het weekend of een weekje klimmen in het voorjaar of najaar.

Nu de zomervakantie erop zit, wordt het tijd om eens uit te rekenen: wat was ik nu eigenlijk kwijt?

In het overzicht heb ik niet alleen mijn uitgaven gezet, maar ook wat er normaal aan budget is per maand. Omdat mijn vakantie korter dan een maand geduurd heeft (ik ben iets eerder terug naar huis gegaan dan de bedoeling was vanwege het wisselvallige weer) heb ik voor de kostenposten “boodschappen” en “kampeerspullen etc” de uitgaven van de hele maand genomen.

Dan had ik natuurlijk sowieso al kosten gebudgetteerd: boodschappen doe je altijd, ook als je thuis bent. Deze staan in de meest rechtse kolom: 130 euro voor “leuke dingen” en 50 euro voor “interieur” en “kleding”. Voor Zonnekind heb ik wat t-shirts gekocht, voor mezelf een bikini (was echt nodig…) en daarnaast heb ik nog behoorlijk wat uitgaven gedaan aan de Sunnybus, waaronder bijvoorbeeld een hor van 125 euro, een tarp (dat blauwe ding op de vakantiefoto van gisteren), een grondzeil en een windscherm. 



uitgaven budget
campingkosten met pin betaald € 229,13 € 0,00
brandstofkosten € 278,92 € 0,00
pinopnames (diverse uitgaven, ook campingkosten) € 320,00 € 130,00
kampeerspullen / interieur Sunny / vakantiekleding € 470,29 € 50,00
boodschappen € 262,02 € 250,00

Uitgaven € 1.560,36 € 475,00

Uitgaven minus normaal budget € 1.110,36

Inkomsten (verhuur woning) € 600,00

Totale vakantiekosten € 485,36

 Met het cash geld heb ik soms ook gewoon de camping betaald, dus denk niet dat ik gemiddeld voor drie en een halve week gekampeerd heb voor slechts 229 euro. Meestal betaalde ik rond de 15 euro per nacht voor mezelf, Genietkind en elektriciteit (ik heb slechts om de nacht elektriciteit nodig om mijn koelkast gaande te houden. Ik overweeg een nieuwe, betere, accu te kopen zodat ik dit wellicht helemaal niet meer nodig heb maar het opladen tijdens het rijden voldoende is om de nachten te halen).

Je doet natuurlijk anders boodschappen wanneer je op vakantie bent dan wanneer je thuis bent. We hebben een paar keer gebarbecued met vrienden. Maar de meeste dagen gaf ik juist minder uit aan het warme eten omdat je op twee pitjes nu eenmaal minder culinair doet.
Overigens kijk ik ernaar uit om weer lekker uit eten te gaan op vakantie, maar dit jaar was dat nog iets te ingewikkeld met een tweejarige. Volgend jaar misschien… uit lunchen en dan ’s avonds alleen een salade of zo… Nu was het toch vaak kindermacaroni voor twee….

Maar goed.
Alles bij mekaar genomen en de normale uitgaven ervan afgehaald, gaf ik deze vakantie 1.100 euro en een beetje uit. Meer dan 400 euro werd uitgegeven aan kosten die niet meer terugkomen, zoals alle uitgaven aan de Sunnybus en ach, deze nieuwe bikini gaat ook wel weer even mee.

En ik verdiende ook weer 600 euro terug van die kosten: de verhuur van mijn woning gedurende twee en een halve week. Toch leuk. Zo gaf ik uiteindelijk slechts een kleine 500 euro uit aan deze vakantie en blijft er voldoende geld over in mijn spaarpotje om nog lekker wat weekendjes weg te gaan! Vakantie is immers iets dat ik niet maandelijks begroot, “leuke dingen” wel. Voor vakantie heb ik in principe een spaarpotje. Dat is nog steeds flink gevuld, aangezien ik tot nu toe de weekendjes weg met de Sunnybus op “leuke dingen” heb weggeboekt.

Ik ga mijn agenda maar eens tevoorschijn halen…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget. Bookmark de permalink .

8 reacties op Zomervakantie 2014: de kosten…

  1. Wat goed dat je in de tussentijd gewoon je huis verhuurd hebt voor €600! Dat is een mooi bedrag 🙂 En ook leuk om dat overzicht zo te zien. Volgens mij ziet het er heel netjes uit, zeker als je €2500 voor het hele jaar begroot hebt.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    .. heb t eigenlijk niet echt nauwkeurig bijgehouden maar zo zie je maar, ondanks al die cash opnames en betalingen (ijsje hier, bootritje daar…) kun je toch eigenlijk vrij eenvoudig zo'n overzichtje maken….!

    Like

  3. Ernie w zegt:

    Ik houd het altijd bij wat we uitgeven in de vakantie. We hebben 2 x vakantiegeld (manlief en ik) en we sparen normaal een bedrag. Dit jaar hebben we alleen mijn vakantiegeld (huur huisje) plus een gedeelte (€ 275,00) van manlief uitgegeven omdat manlief nu ff tussen 2 banen zit. Medio september kan hij weer beginnen bij zijn nieuwe werkgever en dan hebben we ook weer meer te besteden.
    Wel een slimme zet om je huis te verhuren.

    Like

  4. Mammalien zegt:

    Ik vind het altijd erg schrikken als ik mijn rekening zie na de vakantie. Het gaat zo hard, ijsje hier, even winkelen daar… En wat je moet neertellen voor een ticket pretpark of dierentuin, daar wordt je eng van. Met vijf man en anderhalf inkomen… Misschien volgend jaar maar eens huizenruilen of zo.

    Like

  5. Dertiger zegt:

    wij zijn maar een weekje weggeweest. ivm de kids naar centerparcs gewoon in nl. de kids hebben t leuk gehad 😉 en wij dus relaxt. 250 euro zakgeld mee van opa en oma, en op boodschpapen na (bij de lidl in t dorp ernaast de grote booschappen voor heel de week, enk enkel wat dagelijkse dingen in de supermarkt op het park ivm tijdgebrek smorgens door vroeg op pad willen omdat zoontje nog slaapt smiddags) hebben we daarvan alles gedaan. op 1 na alle dagen in t huisje gekookt en gegeten, scheelt veel geld, maar is ook makkelijker vonden wij met kleine kids. ze zijn toch moe en kunnen zo gewoon spelen en normaal eten. is enorm goed bevallen 😀 vaak ook gewoon broodjes mee als we weggingen ipv dure lunches (wat met kinderen toch vaak patat wordt.. dat hoeft ook geen hele week)
    verblijf was nog geen 500 euro (al vinden we dat nog veel geld maar goed.. )
    wie weet gaan we ooit ook kamperen.. heb t nog nooit gedaan. schoonouders hebben alle spullen in de schuur staan (zelfs 3 verschillende tenten) daarvoor hoeven we het niet te laten. ben benieuwd of het er ooit van gaat komen 😉

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    Ik ben wel benieuwd eigenlijk, wat de verschillende vakantiebudgetten zijn… Lijkt me een typisch rubriekje voor Martine van Min of Meer… 😉

    Like

  7. mm-iirraah zegt:

    oh… kamperen is zo leuk… zeker voor de kids… In no time tientallen vriendjes…!

    Like

  8. Miss Piggy zegt:

    Wat doe jij dat goed zeg! Wat heerlijk als je zo veel overzicht hebt! Ik heb in een keer zoveel ideetjes het moet allemaal goed komen. xxxx

    Like

Reacties zijn gesloten.