De mooiste vakantiedag

27 juli 2014

We volgen de wijnroute door de Elzas. Niet zozeer omdat we zoveel wijn aan het drinken zijn, jij en ik. Maar gewoon, omdat het kan. Omdat het een mooie route is. We gaan door de bergen en komen door veel mooie plaatsjes. Het is geen goed weer: het regent. Dus we rijden door. Sunny tuft er vrolijk op los en laat zich zien als een hele betrouwbare bus.

We komen aan in Obernai. Een mooi stadje in het Noorden van de Elzas. Jij wordt net wakker van een kort dutje. Ik draai het raam open – het regent niet meer – en ik hoor flarden van muziek. Er staat een man opera te zingen.

Hier moeten we zijn, besluit ik, en speur om me heen naar een parkeerplaats. Dat valt niet altijd mee met de Sunnybus. Ik heb veel ruimte nodig voor het fileparkeren, vooral omdat Sunny geen stuurbekrachtiging heeft. En veel parkeerplaatsen hebben zo’n lat waar je onderdoor moet rijden. Dat lukt dus alleen maar als je auto lager is dan twee meter tien…

We rijden nog een stukje door. Ik zie zoals steeds oude gebouwtjes en mooie kerken. We steken een rivier over en daarachter ligt een grote parkeerplaats. Met een camperplaats erbij.

Ik zet Sunny tussen de PC Hooft campers en we gaan op pad….

We gaan op de muziek af. Op het plein speelt een groepje jonge mensen: harp, piano, viool, cello en klarinet. We staan met glinsterende ogen toe te kijken en te luisteren en na een paar ogenblikken ga jij dansen. Dansen mama, ik wil dansen…

Ik kijk toe en geniet van jou, ik geniet met volle teugen.

Er is nóg een podiumpje, iets lager dan het grote podium. Er staat een mevrouw. Ze rekt haar spieren door zich driedubbel te vouwen en ik concludeer dat het niet anders mogelijk is dan dat zij een ballerina is. Ze rekt en kijkt naar jou, terwijl jij danst op de muziek.

Als de jonge mensen een ander stuk inzetten gaat ze dansen, de danseres. Jij kijkt heel even vol bewondering toe, maar niet te lang want jij was bezig, ook jij was immers aan het dansen. Over je schouder kijk je naar wat ze doet en ook jij doet je been omhoog, voor en achter, bukt diept en maakt een sprongetje.

Jullie dansen samen.

De mensen kijken glimlachend toe. Niet alleen naar de ballerina maar ook naar jou. Een meneer komt naar me toe, een Franse meneer. Hij zegt tegen me dat je zo mignon bent. En dat ik moet genieten van deze tijd want voordat je het weet ben jij groot.

Ik weet het, ik weet het. Ik zou de tijd wel willen stil zetten vandaag…

Ik blijf maar naar je kijken. Met een prop in mijn keel van geluk maak ik een filmpje van jou en de ballerina en jullie dans. Ik film door totdat de kaart van mij fototoestel vol is.

We blijven nog een hele tijd en al die tijd blijf jij dansen. Soms doen andere kinderen even mee, een minuut of vijf, waarna ze weer terug gaan naar hun ouders en een ijsje vragen. Jij niet. Jij vergeet alles. Je danst. Je lacht. Je bent gelukkig.

En daarna? Ach daarna doen we andere dingen. Jij gaat in de draaimolen, we gaan in een toeristenbusje de hele stad door. We eten een ijsje. Dat intense gevoel van geluk, diep in mijn buik en door mijn hele lijf, blijft de hele dag voelbaar.

Ach meisje wat ben ik blij met jou….

(hieronder een impressie van de vakantie)

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in genieten, SunnyBus, vakantie, Zonnekind. Bookmark de permalink .

7 reacties op De mooiste vakantiedag

  1. Wat een bijzondere dingen maak je mee, als je echt op vakantie bent. Heerlijk. Je ziet de dingen ook.

    Like

  2. Het ziet er echt geweldig uit! Wat een leuke vakantie. En die eerste foto van jouw busje tussen die grote zou ik inlijsten. Die is echt geweldig!

    Huisvlijt

    Like

  3. ik heb mijn dag niet maar ik lees je stukje en geniet. dank je wel.

    Like

  4. Janne zegt:

    Geweldig! en wat 'n schattig dochtertje heb je 🙂

    Like

  5. Je dochter heet niet voor niets Genietkind 🙂
    Mijn kinderen laten voor mij soms ook de tijd stil staan, als zo'n gevoel me overvalt, dan wordt het me soms teveel….

    Like

Wat vind jij daarvan?

