Blijf zitten waar je zit en verroer je niet! Dit jaar dan…. tenminste….

“Vroegah” was het heel gewoon. Toen kocht je een huis en tien jaar later was het zó veel meer geld waard, dat je een lekker winstje pakte bij verkoop. Ik kan me nog goed herinneren toen ik mijn huidige huis kocht: de vorige eigenaars maakten daar toen echt wel 50.000 euro winst op. Zij keken dan ook erg blij, toen we samen bij de notaris zaten….

Die tijden zijn dus veranderd. Maar zo langzaam maar zeker begin ik in te voelen hoe dat was voor al die huiseigenaren. Ik deed vorige week weer een extra aflossing namelijk. En, ervan uitgaande dat de makelaars het een beetje goed ingeschat hebben, begint mijn restschuld nu langzaam maar zeker over te gaan in een spaarpot. Als ik mijn huis verkoop voor het bedrag dat de drie makelaars gemiddeld noemden, en uitgaande van de WOZ waarde die wel ongeveer blijkt te kloppen, maak ik ongeveer €5.000 euro winst wanneer ik het huis nu verkoop.
Nu is dat natuurlijk een lachertje als je bedenkt wat een gemiddeld huis kost. Maar toch.. maar toch…

Eerder blogde ik al dat ik het toch niet zo reëel is om dit jaar al te verhuizen. Immers: je mag maximaal 104% van de waarde van je woning als hypotheek afsluiten. Dat zijn dus net wel of niet niet de Kosten Koper. Ik ga er echter vanuit dat ik misschien ook wel een nieuwe keuken wil of een klein verbouwinkje, als ik dat huis gekocht heb. Dat moet ik dan dus zelf bekostigen en dat geld heb ik nu niet.
Ook heb ik geen idee wat ik eigenlijk aan hypotheek zou kunnen afsluiten. Eén en ander is afhankelijk van wat mijn officiële jaarinkomen van 2014 was, en dat weet ik nog niet. Ondernemer en langzame accountant en zo… Bovendien kan het best wel eens zo zijn dat ik als ondernemer sowieso val onder de risicovolle hypotheekafsluiters en men dan terughoudender is in het verstrekken van hypotheekleningen… ook al heb ik de afgelopen jaren flink veel afgelost… 
Genoeg redenen dus om eerst nog even flink door te sparen zodat ik niet een “NEE!” krijg als ik mijn droomhuis gevonden heb en ga onderhandelen met banken voor de financiering…

Mijn minimale aflosdoel voor 2014 heb ik al behaald, maar als ik ook dit jaar weer, net als in 2013, maximaal kan aflossen (en waarom niet…?) dan wordt extra aflossen steeds interessanter! Het is een stuk concreter om te sparen voor een nieuwe vloer, een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken, dan dat je spaart en aflost voor de echt lange termijn, namelijk “over tien tot twintig jaar hypotheekvrij” en op de korte termijn een paar euri minder rente betalen per maand….

Kortom, het besluit is nu definitief: ik blijf gewoon nog even in mijn huidige huis. Ik blijf gewoon spaarzaam leven en ik blijf al het geld dat ik maandelijks overhoud, versneld aflossen.
Zo verkoop ik mijn huis, volgend jaar misschien al, met een aardig winstje. Dat geeft me veel meer vrijheid en mogelijkheden om dat toekomstige huis zo veel mogelijk een echt thuis te maken!

Ondertussen blijf ik heerlijk dromen en kijken naar leuke huizen die via Fund@ aangeboden worden. Mijn ideeën schieten alle kanten uit. Centraal blijft staan dat het in een kinderrijk buurtje moet zijn waar Zonnekind lekker buiten kan spelen, liefst op een pleintje of grasveldje dat ik vanuit mijn huis gewoon kan zien.
Er is een complicerende factor bij gekomen, namelijk De School. Immers: mini is steeds minder mini en binnenkort moet ik haar gaan inschrijven voor de basisschool. De locatie van de beste leukste school van onze stad, zal wellicht mede gaan bepalen waar wij gaan wonen.

In september ga de scholen die ik het meest interessant vind, eens te bezoeken. En wie weet komt er daarna wat meer structuur in mijn woonideeën…!

Naschrift: nog 12 klusjes…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in huizenverkoop, hypotheek. Bookmark de permalink .

3 reacties op Blijf zitten waar je zit en verroer je niet! Dit jaar dan…. tenminste….

  1. Spaarmoeder! zegt:

    Een beetje winst is ook winst. Dus inderdaad, het is geweldig dat je huis meer waard is geworden.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Psst nee hoor, het is niet meer waard geworden. Mijn huis is veel minder waard dan toen ik het kocht. Maar mijn hypotheekschuld is nog harder gedaald dan de waarde van mijn huis vanwege de extra aflossingen.

    Like

  3. Mijn vorige huis waar ik veertien jaar woonde kon ik voor drieduizend euro meer verkopen. Daar zat de vorige woningcrisis in. Ook heb ik een periode gekend dat de hypotheekrente 12,75 procent was.

    Like

Wat vind jij daarvan?

