Budgetteren in juni en verder

Juni is voorbij dus we gaan weer eens even kijken hoe het gaat met budgetteren…

Tja. Toch een beetje uit de bocht gevlogen in de variabele kostenposten.

Dat heeft twee redenen. De eerste is dat ik het iets minder nauw neem dan een paar maanden geleden, toen ik net begonnen was met budgetteren. Ik kreeg die geweldige pot geld terug van de belastingdienst en verkocht mijn auto, dus tja, als je binnen twee weken tijd al dat geld ziet verschijnen op je rekening, waarom zou je dan moeilijk doen over de aanschaf van dat éne t-shirtje…?

De andere reden is dat het ook gewoon nodig was om het geld uit te geven….

Boodschappen: 60 euro over budget. Maar wel inclusief boodschappen voor deze week (die voornamelijk in juli valt) én een betaling van het groentepakket tot en met augustus (het abonnement gaat in de vakantie een tijdje op “stop” en is wel al betaald…).
 De kostenpost “leuk” ging over budget vanwege een verkeersboete. Kosten voor dergelijke posten ga ik natuurlijk niet budgetteren, en gaan “dus” “voor straf” af van mijn leuke dingen potje. Zonder de boete was ik binnen budget gebleven.
Maar goed, ik gaf geen geld uit aan huis&tuin / interieur dus dat compenseert het één en ander.
Verder gaf ik meer dan begroot uit aan kleding: ik kocht een aantal t-shirts en korte broeken voor Genietkind. Ze had nul van beide uit de kledingpakketten die ik via Mp had gekocht. Met de aanvulling die ik deze maand gedaan heb, kan ze er zeker deze zomer, en wellicht tot het einde van het jaar tegenaan. Dus de komende maanden zal ik waarschijnlijk weer wat minder uitgeven aan kleding.

Halfjaaroverzichtje
Ik maak natuurlijk geen budgetten om ze te overschrijden. Maar uiteindelijk gaat het hierom: ik wil over een jaar gewoon soort van binnen budget gebleven zijn. Dat lukt nog steeds heel aardig en alle besparingen op mijn vaste lasten blijven gewoon iedere maand doorgaan.
Ik geef (dus) maandelijks minder geld uit dan dat er in komt en kan dus goed sparen. Ik heb een behoorlijke buffer opgespaard en die staat heerlijk te floreren.
Ik kan, nu die buffer bereikt is, iedere maand een behoorlijk aflossing doen van mijn hypotheekschuld en ook het doel dat ik mezelf stelde ten aanzien van deze aflossingen heb ik bereikt.

Ik koop nog steeds geen dingen die ik eigenlijk niet nodig heb. Ik shop wel nog steeds bij webshops (mijn valkuil), winkelmanden vol. En vervolgens doe ik geen bestelling en reken ik niets af. Lekker goedkoop is dat….

En, lieve kijkbuiskinderen… tadaaah… hierbij mijn eerstevijfmaandengrafiek (ja ik begon in februari, niet in januari…)

Vaste kosten eerste half jaar
Dit jaar gaf ik 383 euro minder uit dan begroot. Ik bespaarde op energie&heffingen (en stelde vervolgens het budget bij, dus dat was eenmalig), kreeg geld terug van mijn autoverzekering (en stelde ook dat budget bij), en zegde mijn abonnementen op krant en tijdschrift op (en ook daar stelde ik het budget bij).
Op vaste kosten gaf ik in totaal 230 euro minder uit dan gebudgetteerd. Dat zal wel niet veel meer worden dit jaar, omdat ik mijn budgetten ook verlaagde.

Variabele kosten eerste half jaar
Ook op variabele kosten gaf ik dit eerste halve jaar minder uit dan begroot. Ik gaf 73 euro meer dan begroot uit aan boodschappen. Maar ik gaf 150 minder dan gebudgetteerd uit aan interieur (huis en tuin) en ook gaf ik minder dan begroot uit aan leuke dingen: 70 euro op precies te zijn.

Deze besparingen deed ik vooral in de eerste maanden, toen ik helemaal gegrepen was door het bespaarvirus. Inmiddels is het wel genormaliseerd en bestel ik gewoon weer af en toe wat te drinken, wanneer ik gesport heb en ook heb ik wat leuke gezellige spulletjes gekocht voor Sunny.

En de komende tijd?
Afgelopen week ben ik behoorlijk aan het opruimen geslagen en via MP bied ik op dit moment wat spullen aan, waaronder een kinderbox en een kinderwagen. Naar verwachting ga ik met deze verkopen nog wel wat geld verdienen en zo heb ik weer wat extraatjes voor de vakantie.
Ik verheug me er nu al op om een keertje uit eten te kunnen gaan van de opbrengsten van de box. Dat voelt beter dan “gewoon” op vakantie te gaan, omdat het geld er is dus waarom niet?!

En dan… heb ik ook nog eens mijn huis kunnen verhuren voor tijdens mijn vakantie. Ook dat gaat lekker in het vakantiepotje, zodat ik mijn spaarpotjes amper hoef aan te spreken en toch lekker een paar weekjes weg ga! Low budget natuurlijk, maar dat deed ik altijd al. Dus de komende twee vakantiemaanden verwacht ik niet ernstig uit de band te springen.

Kortom…?
Nog steeds heel tevreden!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

5 reacties op Budgetteren in juni en verder

  1. Kun je een blogje schrijven over hie jij je marktplaats verkopen aanpakt? Ik ben weer helemaal afgehaakt op MP.

    Goed idee je huis verhuren tijdens je vakantie, welke organisatie?

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Organisatie is via de buurman 🙂

    Blogje over MP is een goed idee. Komt eraan…

    Like

  3. Plus en Min zegt:

    gaat goed! fijn dat je 'genieten' wel bovenaan hebt staan.
    ik hou meestal de budgetten toch het hele jaar gelijk zodat ik per jaar wel kan zien hoeveel ik extra bespaard heb. De overschotten worden dan potjes die ik het liefst ook in die categorie besteed. dus van de besparing op de stookkosten heb ik nu wat mooie (warme!) kleedjes voor op de bank en een mooie set kaarsen gekocht. En van de besparing op de energie door de zonnepanelen gaan we winddelen kopen. dat maakt het resultaat van het besparen voor mij tastbaarder.

    Like

  4. Ziet er goed uit! Balen van die verkeersboete zeg. Dat is echt wat ze noemende 'zondegeld'. Ik merk ook dat als ik minder oplet, het geld er veel sneller uitvliegt.

    Huisvlijt

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Vanaf nu ga ik de budgetten ook niet meer aanpassen…
    Ik heb ervoor gekozen om mijn budgetten in eerste instantie dicht bij wat ik altijd al uitgaf te houden, zodat het realistisch bleef. Mijn eerste budget, voor februari, bedroeg in totaal €3.000 euro. Nu is dat nog maar €2.300 en ik kan je verzekeren, dat resultaat is voor mij héél tastbaar! 🙂

    Ik kan met dit lagere budget nog steeds primaprima leven, ben zeker geen minimalist, maar hou tóch heel veel geld over om ook alle spaardoelen van dit jaar te gaan bereiken…!

    Like

Wat vind jij daarvan?

