Like a girl

Ik rijd als een vent, werd me regelmatig gezegd.
Ik zag dat als een compliment.
ik kan parkeren. Ik durf ruimte in te nemen.

Een stoere autorijder, veeleisende leidinggevende,  commerciële directeur, spinnenbuitenzetter,  reparateur van daken, hoofdkostwinner, muizenvanger, leiderstype, kliminstructeur, powervrouw.
Adrem, concreet, duidelijk, eerlijk, snel, intelligent, zelfverzekerd. Geen typical girlygirl.

Ja maar…..   denk ik dan toch ook meteen….. ik heb toch lang haar? En bijna de hele zomer jurken en rokken aan? Ik ben toch ook kusjesgever, boterhammensmeerder, ziekenverzorger? Ik ben toch ook soms onzeker, kwetsbaar, verdrietig, zenuwachtig?
Ik zwijmel bij baby’s. Ik roddel, knuffel en verzorg. Ik haak godbetert gordijnen.

Ik huil bij films. En soms bij reclames, zoals deze bijvoorbeeld…

http://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=XjJQBjWYDTs

Ik besef: ik ben jouw rolmodel. Ik ben zeker niet perfect maar… je had het slechter kunnen treffen.
Ik rijd als een vrouw, zet spinnen buiten als een vrouw, huil lach slaap als een vrouw. Ben adrem grappig slim suf chaotisch lief boos verdrietig, kwetsbaar, onzeker èn zelfverzekerd als een vrouw.

Ook jij hoeft later niet als een vent te rijden. Ren als een meisje, dans gooi vecht leef heb lief als een meisje. Jij mag alles, àlles als een meisje doen….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen, Zonnekind. Bookmark de permalink .

3 reacties op Like a girl

  1. izerina zegt:

    Het zit diep geworteld,om bepaald gedrag aan een sexe te koppelen. Jouw meisje wordt vast een lief mens.

    Like

  2. Ik ben wie ik ben, en mijn 1-meter-hoogte bepaald mijn bijdrage aan het maken van kindjes, maar verder word ik door zoveel meer dingen bepaald. Ik rij ook zo, heb altijd technische hobbys, ben niet meegaand, heb lang haar, haat rokken, verdien als een man, huil soms (als redenen als een vrouw) maar niet vaak en niet publiek (net als een man).
    Of ik mijn dingen doe als een meisje of een jongen, vind ik niet belangrijk. Ik doe ze goed of niet. Rechtvaardig of niet. En daar wil ik op aangesproken worden (of iemand anders op aanspreken).
    Ik weet wel, dat de hele wereld waanzinnig gefocused is op gender. Jammer, en ik zie tegenwoordig steeds meer voorbeelden hoe het goed gaat. En daar wil ik wel focus en energie aan geven.
    En mijn zoon leren dat dingen gebeuren moeten omdat ze belangrijk zijn (huiswerk, huilen, praten, wc schoonmaken, band plakken, eten koken). Niet omdat ze man of vrouw ding zijn. En dat lukt aardig, en dat draag ik graag uit naar nichtjes en vriendinnen.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Ik zie hierin een hele belangrijke opvoedtaak, voor zowel de jongensmama's als meisjesmama's. Daar ben ik deze reclamemakers echt dankbaar voor, dat ik daar even attent op word gemaakt.

    (heb het filmpje inmiddels al een keer of tien gezien en ik krijg er nog steeds een brok van in mijn keel…)

    Like

Wat vind jij daarvan?

