Sociale verplichtingen…

Ik nam mezelf een tijdje geleden voor om meer energie en aandacht te besteden aan mijn sociale netwerk. Ik maakte er zelfs een van mijn 101 doelen van: (doel 76: 20 maal ingaan op een uitnodiging waar ik eigenlijk geen zin in heb)…

Tja…

Die uitnodigingen stromen binnen, de laatste maand…

Verjaardagen van familieleden, met name. Maar ook van jarige buurmeisjes en partners van goede vrienden, om een voorbeeldje te noemen… Tot nu toe kwam ik braaf opdagen op alle verjaardagsfeestjes. En dat terwijl ik dus helemaal geen fan ben van die “koffie met taart”- gelegenheden…

De laatste tijd komen deze uitnodigingen ook nog eens op het laatste moment binnen. Eigenlijk zit mijn agenda dan al vol en moet ik (écht) leuke uitjes die ik al ingepland had, laten schieten om weer ergens op de koffie met taart visite te gaan… Met de daarbij behorende last-minute-stress voor het kopen van een kado gratis en voor niets erbij. Ik ben er geen fan van om op mijn vrije zaterdagochtend naar de stad te moeten fietsen met mijn meisje om een kado te moeten shoppen… Zeker omdat ik het dan eigenlijk druk heb met allerlei huishoudelijke klussen waar ik doordeweeks maar moeilijk aan toe kom. Working mum, immers… tijd is schaars…

Deze maand kom ik eigenlijk ieder weekend klem te zitten door de laatste termijn uitnodigingen. Het vervelende is, dat deze uitnodigingen bijna voelen als verplichting: ik kan het niet maken om niet op te komen dagen. Echter… daardoor loop ik wel andere leuke dingen mis. Dingen die ik al had ingepland en waarop ik me al een tijdje liep te verheugen… die nu steeds maar weer worden uitgesteld, afgezegd of op de lange termijn geschoven…

Wat te doen, wat te doen…? Kan ik het maken om tegen de jarige zus te zeggen dat ik niet kom, omdat ik liever gezellig op de camping zit? Ik vond van niet en reed dus tóch even op en neer, vanaf de camping. Met alle logistieke uitdagingen die daar dan toch ook weer bijkomen met een klein meisje dat ook zo haar behoeften heeft…

Dat kan echter niet iedere week. Komend weekend bijvoorbeeld zou ik graag naar Eindhoven en Twente gaan. Beide had ik al min of meer afgesproken. Met genietkind én de zaterdagochtend-poets-en-boodschappen erbij zit mijn weekend dan behoorlijk vol.

Komt daar een last minute uitnodiging bij vanuit het Westen van het land… Zo’n uitnodiging die je eigenlijk niet kunt afwijzen inderdaad, maar die niet echt heel appealing is…

Tja… Getver… urenlang op en neer over de snelweg in een aircoloze Volkswagen-bus en een meisje dat plaspauzes en middagdutjes nodig heeft… Of die leuke activiteit in Twente wederom laten schieten (voor de derde keer op rij…)… In een week waarin ik iedere avond overwerk omdat er twee gillende deadlines aan zitten te komen… en ik het dus eigenlijk gewoon verdien om ook echt leuke dingen te doen in de schaarse momenten die overblijven en niet opgeslokt worden door gras maaien, keuken dweilen, stofzuigen, wasjes draaien, opruimen, boodschappen doen etcetera….

Hier moet ik maar eens goed over nadenken…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, singlemum. Bookmark de permalink .

14 reacties op Sociale verplichtingen…

  1. Creanda zegt:

    Mallerd…ga lekker doen waar je zelf zin in hebt…samen met je meisje. Zij heeft echt liever een paar leuke momenten met jou samen als herinnering dan altijd maar in de auto onderweg naar feestjes en partijtjes. Als alleenstaande moeder kan je niet alles, dat mogen mensen best accepteren. Wat je wel moet, is er zijn voor je kind, en niet uitgeput raken, en een blij en tevreden mens en mama zijn en blijven.
    Dus schrap maar veel van die verplichtingen…zodra jij tijd “over” hebt komen die wel aan bod.

    Succes.

    Like

  2. Ik herken het van lang geleden tot ik een beslissing nam. Ik ga alleen als ik zin en tijd heb. Sommige verjaardagen kom je niet onderuit zoals bij mij schoonpapa . Verder vind ik dat een afspraak met jezelf, dus volgend weekend te gaan kamperen ook een afspraak is, zeker als je op t laatste moment een uitnodiging krijgt. Heeft bij mij altijd iets van onbeleefdheid zo een paar dagen van tevoren een uitnodiging alsof je toch niets anders hebt in je leven.
    Ik zeg tegen mensen regelmatig dat als ze me nodig hebben al is t midden in de nacht ik voor ze klaarstaat maar vraag me niet op zo een verjaardag.
    Het leven is druk genoeg waarom zou je dan denken oh shit zaterdag naar die verjaardag ipv he lekker naar de camping met me meisje.
    Sinds ik er zo over denkt is t leven een stuk makkelijker hoor want ik denk ook he waar waren die mensen toen ik ziek was?
    t was even moeilijk maar ik heb het mijn man ook duidelijk kunnen maken en die gaat er in mee.
    Als man en ik afgesproken hebben om zaterdag sokken te gaan kopen en er komt een uitnodiging binnen van zijn zus voor verjaardag vind ik dat we al een afspraak hebben en gaan we sokken kopen. Ik overdrijf dan een beetje he.
    Gewoon beginnen met afbouwen van je afspraken waar je geen zin in hebt, zo ben ik ook begonnen en t gaf lucht en rust. Heerlijk!

    Like

  3. Kralalien zegt:

    Bedenk dat ja tegen een ander nee is tegen jezelf. Dus dat je jezelf tekort doet! Veel plezier in het mooie Twente, veel mooier dan in het westen 😉

    Like

  4. Lot zegt:

    Als ik het zo lees – wat je allemaal moet rijden en andere dingen afzeggen – laat je nu een beetje over je lopen.

    Pas op voor overbelasting daar heeft niemand wat aan, zeker als alleenstaande moeder is voldoende rust nemen HET belangrijkste doel buiten genieten van genietkind.

    Like

  5. Ik ga er altijd vanuit, als een uitnodiging op het laatste moment komt, kunnen mensen weten dat er al andere dingen gepland staan, en dan vinden ze het niet erg als je niet komt. Vinden ze dat wel erg, pech, hadden ze me maar niet op het laatste moment uit moeten nodigen. Zeker als ik er geen zin in heb, en iets leuks al gepland (én afgesproken!) heb. Dus … je hebt al een afspraak, het gaat niet, punt. Als je zo druk bent, gaan jij en je meisje gewoon voor hoor.

    Like

  6. Zoooo herkenbaar! Gelukkig, ik ben niet de enige die dit soort dingen heeft *slaakt zucht van verlichting*. Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan, misschien een schrale troost voor jou dat ik dit ook regelmatig heb. En dan kan ik heel wijs roepen dat je keuzes moet maken in het leven en niet alles kan, maar toch… Of dat je moet kiezen wat je het leukst vind, maar dat kan toch helemaal niet, soms moet je ook dingen doen omdat het moet… Dilemma! Wij en-en-meisjes hebben het maar zwaar… 😉

    Like

  7. Ook ik ben veel leuke dingen misgelopen met al die familieverjjardingen, huwelijksfeesten enz.
    Op een gegeven moment heb ik me er maar bij neergelgd en gezegd, family first.
    Met jouw drukke bestaan zou ik zeggen, neem je rust en doe de dingen waardoor je energie krijgt, zodat je inspiratie krijgt voor je werk. Je bent ondernemer en zonder innoveren kom je er niet. Genietkind heeft recht op aandacht, een moeder.

    Koop een verjaardagskalender, vuk hem in en stel ruim van te voren vast waar je wel en waar je niet naar toe wilt gaan.
    Zo, dit is brave taal nietwaar? Ik heb nu al twee dagen een volle agenda terwijl ik 'niets' te doen heb… Gr…
    Moestuin, vanmorgen borstencontrole, omdat ik de leeftijd van tante Julia heb bereikt, broodjes bakken voor de gasten, omdat zelf gebakken zo lekker en voordelig is. Moestuin, sap maken, diepvrieskist besteld, eindelijk,
    Andere loodgieter bestellen, maar wel een die goed is.

    Like

  8. Esther zegt:

    Als mensen je last minute uitnodigen moeten ze er ook rekening mee houden dat je al andere plannen hebt. Of t nou muurvast ligt of wat losser. Zou dus maar voor jezelf kiezen 🙂

    Like

  9. Daar ben ik het nu eens helemaal mee eens. En ik woon in het (zuid) westen, kan je nagaan.
    Je kan het nooit iedereen naar de zin maken, maar jezelf wel zo veel mogelijk!

    Valhalla / minimalismemetkinderen.wordpress.com (heb je je blog expres afgeschermd voor mensen zonder google-account trouwens? gebruik nu even die van mijn man)

    Like

  10. Mammalien zegt:

    Keuzes maken! Lastig he.

    Zeker toen de kinderen kleiner waren zegde ik vaak af voor gewone verjaardagsfeestjes. Kinderen vinden er geen moer aan meestal, ik vrat me op omdat ze zich niet als sociale volwassen mensen gedroegen (dwz rennen, gillen, in luiers poepen, taart knoeien…) Bleef dan lekker thuis in de rust en regelmaat. Werd me niet altijd in dank afgenomen, maar he, dat is jammer dan.

    Like

  11. riet zegt:

    Als mensen mij op het laatste moment uitnodigen vinden ze het niet echt belangrijk dat ik kom, dus….als ik dan al andere plannen heb gaan die voor. Zonder verdere uitleg maar met de mededeling dat ik al andere afspraken heb.

    Like

  12. Ja zeggen tegen een ander is nee zeggen tegen jezelf.
    Nee zeggen tegen een ander ….

    Like

  13. Dit is zo herkenbaar maar ook wij hebben hier thuis de knoop doorgehakt. Mijn schoonfamilie hebben allemaal een caravan in Limburg. Fijn voor hun, niks mis mee. De laatste jaren vieren ze dus alle verjaardagen daar. Mijn man en ik hebben twee jaar geleden afgesproken dat als hun der verjaardagen niet gewoon thuis vieren we niet gaan. We hoeven hun toch niet na te lopen? Dat ze jarig zijn prima, gefeliciteerd maar ik ga er echt geen uur voor rijden om een cadeautje af te geven en vervolgens weer een uur terug te rijden. Het werd ons niet in dank afgenomen maar doordat we eerlijk zijn geweest mogen wij nu op zondagavond komen als ze terug zijn van de camping.
    Zo ook neven en nichten van mijn man's kant. Die hebben er zoveel dat we de verjaardagen overslaan en 1x per jaar een familie dag houden. Zo zien we elkaar toch.
    En alle uitnodigen op de laatste mum die neem ik niet serieus. Ik pak ze eerder op als niet gemeend dus gaan de plannen die ik die avond/weekend heb gewoon door.

    Like

  14. Mirjam zegt:

    Lekker doen wat je in eerste instantie hebt afgesproken! Bij mij is het: wie het eerst komt, het eerste maalt. Dus ja, als iemand laat is…. Helaas. Iedereen zit hartstikke vol, logisch toch dat je iets dan van te voren aankondigt?

    Like

Reacties zijn gesloten.