Kilometervergoeding met de SunnyBus

Met een volle tank LPG rijd ik ongeveer 330 kilometer met Sunny de Bus.
Mijn brandstofkosten zijn dus ongeveer 30 euro (een volle tank) gedeeld door 330 kilometer, dat is 9 cent per kilometer.

Als ik met Sunny op pad ga voor mijn werk, naar klanten, dan ontvang ik voor deze ritten een kilometervergoeding van 19 cent per kilometer van de zaak. Ik maak dus in principe per kilometer, 10 cent “winst”.

Verder ontvang ik sowieso 19 cent per kilometer voor woonwerk-verkeer, ook als ik (zoals de laatste tijd) bijna altijd met de fiets ga… Dat is dus 19 cent per kilometer winst, 12 kilometer per dag dat ik fiets. Ik “verdien” €2,28 per dag dat ik naar de zaak fiets, toch leuk als je dat per week, maand en jaar gaat uitrekenen (ongeveer €400 per jaar).

De camperverzekering bedraagt bijna 30 euro per maand en daarnaast heb ik natuurlijk ook de voertuigbelasting: €45,33 per maand. Deze vaste kosten verdien ik geheel terug wanneer ik zo’n 750 kilometer per maand met Sunny naar klanten zou gaan. Meestal ga ik met Sunny; gisteren nog bijvoorbeeld. Dat kan prima zo lang ik zeker weet dat de klant mij niet uitzwaait en er geen parkeergarage is. In april en mei reed ik ongeveer 900 zakelijke kilometers per maand. Dus die vaste camperkosten van 75 euro per maand, die verdien ik eigenlijk zo goed als helemaal terug via mijn onkostendeclaraties.
Wanneer ik tenminste niet in een parkeergarage moet parkeren, want daarvoor is Sunny vaak iets te hoog en da pas nie. In zo’n geval wijk ik uit naar Greenwhee1s….

Doordat ik deze zakelijke kilometers in Sunny rijd, heb ik natuurlijk ook meer kosten voor reparatie en onderhoud. Hoe meer kilometers ik rijd, hoe hoger die kosten natuurlijk zullen zijn. Daarnaast heb ik wellicht ook fietsreparatiekosten. Tot nu toe zijn die nul, maar goed, je weet maar nooit… lek bandje op zijn tijd krijg iedereen weleens…. (de aanschafskosten van een eventueel nieuwe fiets kunnen op de zaak) …

Vooralsnog kan ik die 75 euro aan vaste camperkosten, die ik gewoon budgetteer maar in feite kan betalen uit mijn reiskostenvergoeding, kunnen sparen om het potje voor onvoorziene uitgaven (waaronder natuurlijk diezelfde reparatiekosten…) te spekken.

Zo rijd ik in Sunny voor 75 euro per maand, die ik niet uitgeef tenzij er een reparatie nodig is. Alleen wanneer ik op vakantie ga betaal ik die privé kilometers natuurlijk zelf.

Best fijn, zo’n onkostenvergoeding!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

3 reacties op Kilometervergoeding met de SunnyBus

  1. Dat is echt niet duur! Voor jou zou het ov dus waarschijnlijk ook duurder zijn en niet voordelig.

    Huisvlijt

    Like

  2. Heel fijn die onkostenvergoeding. De zaak verdient genoeg om uit te betalen? Als ondernemer heb je best veel aftrekposten enz. Ik geniet daar ook van.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Tja als de omzet van de zaak te klein is, wordt het een schuld he? Kan ik hem opeisen als het weer wat beter gaat… Maar gelukkig is dat niet het geval! 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.