Sparen voor de studie of niet?

Martine van Min-Of-Meer blogde vorige week over het sparen voor de studie van haar kind. Zij kreeg veel interessante reacties op haar ideeën en ik ben daardoor, ook door haar eigen gedachten hierover, weer opnieuw aan het denken gezet…

Sparen voor de studie of toch wat anders?
Ik spaar ook voor mijn meisje, “voor later”. Niet persé voor een studie, ze mag er ook een wereldreis van maken… Of wie weet is ze wel een muzikaal genie en wil ze een dure viool…
Hoewel Martine van Min-Of Meer een mooie lijst maakte, gaat het mij te ver om al in detail uit te rekenen hoeveel geld Genietkind over 16 jaar misschien nodig heeft als ze gaat studeren. Daarvoor kan er nog te veel gaan gebeuren in de tussentijd: zowel in haar eigen ontwikkeling als in de ontwikkeling van wetten, regels en studiekosten…

Sparen voor de studie is fiscaal en financieel niet gunstig, raar eigenlijk…
Haar spaarrekening wordt, totdat ze 18 jaar is, bij mijn persoonlijke vermogen geteld door de belastingdienst. Fiscaal is het dus eigenlijk helemaal niet gunstig om op deze manier te sparen, beter stortte ik haar rekening leeg in de spaarpot van mijn spaarhypotheek, of loste ik er een deel van mijn hypotheekschuld mee af. Dat kan natuurlijk alleen als ik tegen de tijd dat ze zou gaan studeren, zeker weet dat ik op dat moment geld beschikbaar zou kunnen maken uit mijn salaris. Als ik dan nog steeds ZZP-er ben, is dat natuurlijk helemaal niet zeker… Dus die spaarrekening laat ik maar gewoon even bestaan, totdat ik een elegantere oplossing heb bedacht hiervoor. Ik moet me maar eens gaan verdiepen in deposito’s, voor meer rente…. Tips zijn welkom, meelezende financiële wizards!

Zelfstandig of afhankelijk van ouders?
Ik spaar dus. Ik spaar om haar een goede start te kunnen geven in haar volwassen leven. Of dat nou een wereldreis wordt, waar ze naar mijn idee misschien wel meer van zou kunnen leren dan op welke universiteit dan ook, of voor een studie.
Ik vind echter dat ze ook in staat moet zijn om voor zichzelf te zorgen. Ik kan en kon me behoorlijk ergeren aan de onzelfstandigheid van twintig plussers, en hoe toegevend ouders zijn om hun kind geld te (blijven) toestoppen… Zo’n ouder wil ik niet worden…

Ik vind namelijk óók dat iedere volwassene, ook studerenden, binnen de eigen capaciteiten een verantwoordelijkheid moet nemen om financieel zelfstandig te zijn. Als iedereen daar écht zijn of haar best voor zou doen, dan zouden veel minder mensen gebruik maken van een uitkering en de mensen voor wie het écht écht nodig is: langdurig zieken en mensen met een handicap bijvoorbeeld, veel rianter kunnen leven dan nu. Wie weet zou de overheid dan zelfs geld overhouden om andere mooie doelen te realiseren… Ik kan er nog wel een paar bedenken….

Financiële opvoeding
Dit is een behoorlijk stokpaardje van me en ik zal mijn uiterste best doen om mijn meisje te leren dat ook zij, mits ze gezond blijft, deze verantwoordelijk zo zal voelen en nemen.
Voor mijzelf was die les niet zo moeilijk: de geldkraan van mijn ouders ging dicht zodra ik op mijn 18e op kamers ging en hopla, ik stond er 100% alleen voor…. Dat was zwaar af en toe, en ondanks alle bijbanen heeft het geleid tot een behoorlijke studieschuld. Deze studieschuld betaal ik zonder ergernis: ik heb veel aan mijn studie gehad, immers… 

Terug naar Genietkinds spaarpotje… Hoe ga ik dat nou aanpakken, die financiële opvoeding van mijn kind? Hoe zorg ik ervoor dat ook zij in deze maatschappij haar verantwoordelijkheid gaat nemen? Wil ik voorkomen dat zij een studielening afsluit? Nee hoor: ik zou er niet mee zitten als ook zij net als ik na haar studie een tijd lang iedere maand aan deze kosten vast zit.

 Waar spaar ik dan voor? Tja dat weet ik dus eigenlijk niet…

Wat betaal je wel en wat betaal je niet?
Eén van de mensen die reageerden op Min-Of-Meer, vertelde dat hij/zij van plan was om het collegeld voor de kinderen te betalen, maar wel pas nádat het jaar met goed gevolg was afgesloten.
Ik voel daar wel wat voor en zal dat idee zeker gaan toepassen als Genietkind inderdaad gaat studeren…
Verder zou ik het heel redelijk vinden om haar ziektekostenverzekering voor haar te betalen zo lang ze nog studeert. En eventueel zou ik willen bijdragen in een aantal rijlessen.
Een toelage waarvan ze haar eten, boeken, uitgaan, reizen etcetera kan betalen vind ik al best ver gaan… Eén en ander heeft immers erg te maken met keuzes die ze zelf gaat maken: wel of niet thuis blijven wonen tijdens de studie bijvoorbeeld (ervan uitgaande dat…). En: gaat ze biologisch eten, vegetarisch, of kiest ze voor kiloknallers? Aan dat laatste zou ik niet willen bijdragen maar het is natuurlijk wèl haar keuze…  Liever geef ik haar dan een paar pakken macaroni…

En verder…? 
Tja, ik weet het gewoon niet zo goed nog… Gelukkig is ze pas twee jaar oud….

Pas volgend jaar ga ik opnieuw geld storten op haar rekening. Misschien heb ik tegen die tijd beter voor ogen waarom ik dat geld eigenlijk stort en hoeveel het zou moeten worden….

Nog waarschijnlijker laat ik het zo en overlaad ik haar tegen die tijd met pakken macaroni….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, opvoeddingen, toekomst, Zonnekind. Bookmark de permalink .

11 reacties op Sparen voor de studie of niet?

  1. MacMama zegt:

    Na het lezen van min of meers blog ben ik eerst gaan rekenen en poeh: best een bedrag als je dat helemaal af wilt dekken zo'n studie.
    Na het lezen van jouw reactie ben ik ook iets van gedachte veranderd: het is misschien juist wel goed voor een kind om zelf een steentje bij te dragen of zelf (een deel van) de studie te betalen. Het achteraf betalen van (een deel van) de kosten leek mij ook een goed plan! Fijn hoe we elkaar inspireren met blogs en reacties!

    Like

  2. Min of Meer zegt:

    Ja leuk hè al die reacties. Dat geeft mij de kans ook weer zaken van een andere kant te bekijken.
    De reden dat ik het zo precies uitrekende was dat ik het gewoon allemaal voor mezelf op een rij wou hebben, wat kost dat nu om te studeren. Natuurlijk ga ik ervan uit dat tegen de tijd dat Sem daadwerkelijk gaat studeren alles misschien wel veranderd is, niet alleen qua wetgeving maar ook misschien onze eigen financiële situatie. Ook ben ik er niet uit hoeveel we gaan betalen voor hem en welk deel hij zelf zal moeten betalen. Het geeft mij gewoon rust dat ik nu weet elke maand iets opzij te leggen en hoe dat dan straks uitpakt, dat zien we dan wel weer.

    Like

  3. Ik ben als Belg eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij jullie in elkaar zit. Ik lees regelmatig op blogs dat ze het hebben over 'studieschuld'. Is dat dan een lening bij de bank of bij de overheid? En bestaat er in Nederland ook zoiets als een studiebeurs (dat de overheid een stuk betaalt als de ouders onder een bepaalde inkomensgrens zitten)?

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    Dat is een lening bij de overheid, bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs), vroeger de IBG (Informatie Beheer Groep). Je betaalt minder rente dan bij een bank. Je start met het afbetalen van de lening, twee jaar nadat je gestopt bent met studeren en gedurende 15 jaar. De huidige rente is erg laag: 0,81% is het nu. Dit percentage wordt iedere vijf jaar marktconform bijgesteld. Bovendien kun je een inkomenstoets aanvragen: wanneer je inkomen te laag is, betaal je minder terug en kan het restbedrag dat dan na 15 jaar over is, zelfs worden kwijtgescholden.

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    De studiebeurs bestaat nu nog wel: een basisbeurs die voor iedereen gelijk is en een aanvullende beurs voor mensen met ouders die een laag inkomen hebben. Maar deze beurs wordt helemaal afgeschaft, binnenkort.

    Like

  6. mm-iirraah zegt:

    … ik vraag me af hoe je ermee omgaat als Sem andere keuzes maakt hou jij het zelf voor ogen hebt? Dus bijvoorbeeld: hij heeft het geld uit aan stappen ipv eten? En wat als hij niet gaat studeren? Zou je het oké vinden als hij het geld gaat besteden aan een reis of aan die dure viool?
    Moeilijk he, om dat soort mogelijkheden goed te overzien?

    Like

  7. O ja dat leek mij ook zo leuk, eerst ze alles zelf laten betalen en dan ineens mat een vet ge,est varken ze verlossen van de schuld. Helaas is het varkentje mager maar stop ik ze in het klein wel eens een aardigheidje toe 🙂 Gedoe allemaal hé?
    Groet, Jolanda

    Like

  8. Bedankt om dat even uit te leggen! Nu is het me allemaal wat duidelijker 🙂
    Blijkbaar toch wel wat verschillen met België.

    Like

  9. Lot zegt:

    en ik denk dat je tegen die tijd heel anders zal reageren dan je nu denkt. Regelmatig extra dingetjes toestoppen, samen lunchen etc.
    Zo leuk om te doen als je je het kan permiteren natuurlijk.

    Persoonlijk vond ik dat rijles voor het grootste deel bij de opvoeding hoort, maar dat is wellicht omdat ik het zelf ook kreeg en mijn vader dat zij. Gelukkig slaagde -enige- dochter in een keer.

    Like

  10. Plus en Min zegt:

    Ik ben geen voorstander van kinderen een volle spaarrekening overhandigen op hun 18e, dat is m.i. te makkelijk. Wij sparen per kind de kinderbijslag op 'voor later', met af en toe een kleine aanvulling als de ruimte er is. De kinderen krijgen dit geld dus nooit zelf op de rekening, we sparen het voor onszelf, zodat wij straks de dingen kunnen betalen die we willen bijdragen. Niet perse pas tegen de studietijd, waarschijnlijk halen we hier ook centjes vandaan om in eerdere jaren duurdere dingen aan te schaffen, duurdere muziekinstrumenten of sportmateriaal bijvoorbeeld. En dan tegen die tijd inderdaad een bepaalde bijdrage in de studie, eerste huis, wereldreis, of wat dan ook. Op deze manier kunnen we voor elk kind ongeveer hetzelfde bedrag sparen, en is het afhankelijk van hun eigen keuzes en ambities waar het aan besteed wordt.

    Like

  11. mm-iirraah zegt:

    … dat beleid klinkt als goed passend bij hoe ik er zelf in sta… Nu nog een manier vinden om het geld optimaal te laten renderen…! 🙂

    Like

Wat vind jij daarvan?

