Na onderhandelen minder betalen, wat zegt dat eigenlijk?

Privé onderhandel ik niet zo vaak, zakelijk compenseer ik dat echter ruimschoots.

Vaak onderhandel ik over mijn eigen offertes. Mensen vragen korting, mensen zeggen dat ze graag met mij in zee willen voor een x bedrag lager “omdat ze dat niet begroot hebben” of mensen zeggen gewoonweg dat ze vinden dat ik te veel reken voor een bepaalde onderdeel.

Net zoals privé en net zoals wanneer ik moet betalen in plaats van betaald moet worden, vind ik dat lastig. Ik bereken namelijk mijn kosten op basis van een eerlijke inschatting van hoeveel tijd ik met bepaalde zaken kwijt ben maal een marktconform uurtarief. Ik ben dus niet bereid om in prijs de dalen, alleen maar omdat dat aan mij gevraagd wordt.

Toch gebeurt het vaak: opdrachtgevers vragen me of ik tot 20% kan dalen in de prijs die ik ze vraag voor bepaalde diensten…. Dat kan best. Maar dan krijgen ze dus ook 20% minder kwaliteit of kwantiteit.
Ik vind dat een heldere en transparante manier van zakendoen, maar toch loop ik bij bepaalde (vaste) klanten altijd tegen een muur van onbegrip aan. Voordat je het weet zit je dan te neuzelen over een bedrag van minder dan 1% van een totaalbedrag. Ik heb het dus over tientjes-werk op bedragen van duizenden euro’s….

Andersom geldt hetzelfde: ook dan lijk ik een andere logica te hebben dan mijn leveranciers.
Zo heb ik onlangs aangegeven aan mijn accountant, dat ik hem te duur vind. De kosten die ze me doorrekenen stijgen ieder jaar en dat is (helaas) niet het geval met mijn omzet. In dat geval is het dus onverklaarbaar dat ik meer moet betalen.

Na drie keer geklaagd te hebben en gevraagd te hebben om uitleg, kreeg ik een nieuw voorstel voor deze kosten. Het bedrijf kan blijkbaar precies dezelfde diensten aan me leveren voor bijna de helft van de kosten die ik vorig jaar betaalde: van meer dan 8.000 euro ga ik naar 4.500 euro. Voor precies dezelfde diensten die ze me leveren.

Ik vind dat raar.

Ter vergelijking: stel dat je altijd 2 euro voor een brood betaald hebt, en nu, nu je erover onderhandeld hebt, je nog maar 1,20 euro zou moeten betalen en het maakproces van het brood niet verandert…

Raar toch?

Dat gevoel houd ik nu dus over aan mijn onderhandelingen met mijn accountant: het gevoel dat ik de afgelopen tien jaar dat ik zaken met ze doen, te veel betaald heb…

Maar goed, blijkbaar is onderhandelen heel goed mogelijk… Dus dat ga ik er maar eens inhouden. En misschien? Misschien ook maar eens uitproberen als ik er niet zakelijk, maar privé van kan profiteren…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, werk. Bookmark de permalink .

4 reacties op Na onderhandelen minder betalen, wat zegt dat eigenlijk?

  1. Altijd die vragen of ik korting geef. Toen ik werkte en de economie minder gaf ik snel korting. Nu ik niet meer werk en geld belangrijker is, de economie gestegen, doe ik dat niet, wat blijkt? De omzet is goed, mensen blijven terug komen.
    Ik ben in het verleden te aardig geweest.
    Wat een rot gevoel moet dat geven dat die accountant zoveel in prijs kan zakken. Er zijn momenteel zoveel ZZP ers accountants. Best mogelijk dat de spoeling dunner is geworden.

    Onderhandelen loont meer op deze kosten dan een brood.
    Nu ik meer tijd heb, bak ik zelf meer broodjes. Nog goedkoper, alhoewel ik nu een duur groot apparaat heb stan van 265 euro. De smaak is beter, dan van het gekochte brood.

    Like

  2. Heb je nu wel duidelijke uitleg over waarom je nu minder kunt betalen? Want misschien krijg jij nu straks ook 50% van de dienstverlening. Hoeft niet erg te zijn, maar dat zou ik wel van tevoren willen weten… En ik kan me voorstellen dat je er een minder prettig gevoel aan over houdt, maar goed: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Liever 10 jaar teveel betalen, dan 20!

    Like

  3. Janne zegt:

    Ik weet niet wat je aaccountant precies voor je doet maar ik vind de prijs erg hoog! Ik heb ook een eigen bedrijfje, houd zelf 'n eenvoudige boekhouding bij en doe 4 keer per jaar zelf de BTW-aangifte. Na de afsluiting in januari stuur ik de gegevens naar de accountant, die alles controleert en prive en zakelijk scheidt (energiekosten en andere lasten), belastingformulieren invult en een jaarrapport opmaakt. Wij betalen hiervoor tussen de 1000 en 1500 euro (exclusief BTW) . De BtW kun je terug vragen en de kosten gaan van je belastbaar inkomen af

    Like

  4. Janne zegt:

    n.b. volgens mij betekent dit in jouw geval dat je altijd veel te veel betaald hebt!

    Like

Reacties zijn gesloten.