De Geldgids maakt me attent op…

Onlangs werd mijn jaarlijkse 55 euro afgeschreven voor het jaarabonnement voor de bibliotheek. Stiekem heb ik iets hogere bibliotheek-kosten, omdat ik soms een dag of twee te laat ben met het inleveren van boeken of CD’s. Niets aan te doen (denk ik…): het heeft te maken met overwerk en de voor werkenden wat beperkte openingstijden, waardoor ik op sommige dagen niet in staat ben om de bieb op tijd te bezoeken… Maar ach, laat dat per jaar nog eens drie euro kosten… Dan nóg lezen Zonnekind en ik wekelijks heel veel boeken voor de prijs van de aanschaf van drie boeken…

Zonnekind leest per twee weken 15 voor haar nieuwe boeken. Af en toe leen ik ook CD’s voor haar, of puzzels. De puzzels van de bieb vind ik eerlijk gezegd een beetje stom. Oubollig. Maar goed, zij vindt ze leuk en daar gaat het om.

Voor mezelf leen ik per twee weken een boek of tien: romans en informatieve boeken. Daarnaast haal ik regelmatig luisterboeken in CD-vorm, voor in de SunnyBus, voor wanneer ik naar klanten ga of wanneer we op vakantie gaan. Echt heel leuk en een mooie afwisseling met muziek: ik kan het iedereen aanbevelen. Je blijft er alerter van, wanneer je lange stukken moet rijden.

Helaas lenen ze bij onze bibliotheek geen taalcursussen uit op CD’s want dan was mijn Frans een stuk beter geweest dan nu (en had ik weer één van mijn 101 doelen bereikt…)…

Sinds kort leen ik ook tijdschriften en vorige week kwam ik de Geldgids tegen. Je betaalt voor een jaarabonnement €42,50 zie ik, maar ik heb ze dus mooi voor 55 euro per jaar, met daarbij onbeperkt boeken CD’s etc…

Kwam ik toch dit artikel tegen….

Is het te lezen?? Er staat in dat ik recht zou hebben op compensatie wanneer ik mijn overlijdensrisicoverzekering vroegtijdig opzeg. “Uw verzekeraar heeft dan vaak te veel premie geïnd voor het risico dat hij loopt. Volgens de wet hoort bij in dat geval de te veel ontvangen premie (premiereserve) terug te geven of een premievrije polis af te geven. In het laatste geval blijf je verzekerd voor een lager bedrag, maar betaal je geen premie meer.
De AFM en het Kifid vinden dit een niet vanzelfsprekend recht. Een verzekeraar hoeft niets uit te keren als in de voorwaarden staat dat er geen premiereserve is.
Volgens de consumentenbond geldt dit voor Aegon, Argenta, Brand New Day, De Hypotheekshop Legal & General, NHP, Patronale, SNS Reaalgroep en TAF. Bij wie deze bepaling er niet in staat, namelijk ABN AMRO, BNP Paribas, Cardif en Florius, zou je wèl recht hebben op restitutie.

Die banken doen dat natuurlijk niet proactief, dat zou wat zijn.. (zei ik cynisch…). De Consumentenbond én de Brancheverzekering Verbond van Verzekeraars vindt dat klanten van deze laatste verzekeraars, omdat zij niet duidelijk communiceren, de premiereserve terug zouden moeten krijgen via het klachteloket van het Kifid. Dan moet de beëindiging wel gebeurd zijn na de introductie van de wet in 2007. De data in het artikel die genoemd zijn, vallen tussen 2011 en 2013. Dus als je verzekering in 2014 beëindigd is, zoals de mijne, zou ik premierestitutie moeten plaatsvinden.

Als ik het goed interpreteer, zou ik nog een premierestitutie mogen ontvangen van mijn bank: ik heb mijn ORV afgesloten in 2006 en opgezegd in 2014. En mijn bank stáát in het rijtje… Het moet via het klachtenloket van de Kifid, staat er. Maar ik ben maar eens begonnen met een mailtje te sturen naar mijn bankmevrouw…

Overigens staat in de laatste zin van het artikel, dat bedragen lager dan 5.000 euro zouden kunnen vervallen aan de verzekeraar. Zul je zien dat ik daar niet aan kom… Jammer: ook als het “maar” 500 euro zou zijn, zou ik er blij mee zijn. Zeker wanneer ik er gewoon recht op heb vind ik het erg raar dat je dan boven die voor consumenten hoge drempel zou moeten uit komen….

(ik ben benieuwd wat kruidigmeisje hierover te zeggen heeft… 🙂 )

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

5 reacties op De Geldgids maakt me attent op…

  1. Trudy zegt:

    Heeee… zag ik jou vanochtend langs komen op face-book bij Jan? Heb je je aangesloten bij de T3 liefhebbers? Leuk!!

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Ja dat was ik! 🙂

    Like

  3. Da''s voor het eerst dat ik van deze regel hoor.
    Maar ik geloof het wel hoor, principe klinkt logisch. En dat er n drempel is voor uitkeren, ach, de verzekeraar heeft er wel kosten aan,d ie mag nog iets overhouden. Maar 5000 is wel hoog. De belastingdienst moet terugbetalen vanaf 50 euro. En die 2 nullen is toch net niet nix.
    Goed van je dat je er achteraan gaat. Niet geschoten is altijd mis (en dit is beter dan een lot: minder euro's inleg en betere winstkansen).STerkte!

    Like

  4. Zo lees je nog eens wat! Het zou mooi zijn als je geld terug kunt krijgen. Zo haal je je bieb abonnement er wel uit!

    Huisvlijt

    Like

Wat vind jij daarvan?

