Huis niet meer onder water. Of toch wel???

Het is toch even goed om hierbij stil te staan: de vermoedelijke waarde van mijn woning is niet langer hoger dan de hoogte van mijn hypotheekschuld.
Zelfs als ik het potje in de tegenrekening van mijn annuitaïre hypotheekdeel niet meetel, ga ik waarschijnlijk geen restschuld overhouden wanneer ik mijn huis verkoop.
HOERA!!
Hoe voelt dat nou, vraagt u zich af?
Tja. Dat voelt niet zo heel anders als toen ik nog wèl een restschuld leek te hebben…. Puntje bij paaltje is immers, dat ik mijn huis nog láng niet verkocht heb. Sterker nog: het staat niet eens te koop…! En als het huis minder zou opbrengen dan dat de makelaars zeggen, dan zit ik nog steeds niet echt riant.
Daarnaast is er inmiddels iets veranderd in hypotheekland. Je mag niet meer ongelimiteerd meer geld lenen, dan dat je woning waard is. Dat vind ik sowieso onverstandig natuurlijk, maar het maakt wèl dat je bepaalde keuzes niet meer zo makkelijk maakt.
Met ingang van 2014 mag je hypotheek maximaal 104% van de waarde van je woning zijn. Dus als je een nieuwe keuken én badkamer wil kopen en daarnaast ook nog wat geld in de aanleg van een tuin steken en leuke nieuwe meubeltjes willen kopen, dan kan dat niet als je geen eigen geld inlegt. De Kosten Koper alleen al zijn immers zo’n 5% van de waarde van je nieuwe woning… Er blijft in dat geval dus geen budget over voor aanpassingen en inrichting. Wellicht kun je deze aanpassingen meenemen in je hypotheekaanvraag, aangezien die wellicht ook een waardestijging tot gevolg hebben. Maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat de bank daar niet enthousiast van wordt.

Daarnaast is het natuurlijk sowieso de vraag hoeveel hypotheek ik zou kunnen krijgen wanneer ik een andere woning krijg. Immers: mijn financiële situatie is anders dan toen ik nog met zijn tweeën, de eerste huidige hypotheek aanvroeg. Bovendien was toentertijd The Sky The Limit en deed de bank niet zo moeilijk om een tienduizendje of twee meer… Hoe dat nu is, is moeilijk te voorspellen. Ik ben immers ondernemer en heb alszodanig geen vast inkomen en dus ben ik een potentieel risico. Ik kan wel denken dat dat wel meevalt, gezien de sommen geld die ik de afgelopen twee jaar heb weten te besteden aan het versneld afbetalen van mijn hypotheekschuld.
De vraag is natuurlijk of de bank dat ook zo ziet…

Kortom: als ik wil verhuizen, dan doe ik er goed aan om toch nog gewoon lekker verder te gaan met het aflossen van mijn hypotheekschuld, zodat ik winst maak bij verkoop van mijn huidige huis en dat geld kan meenemen naar de nieuwe woning. Tenzij die woning veel goedkoper is dan de mijne… Wat natuurlijk niet ondenkbaar is.
Geld spáren voor die meubeltjes en badkamer schiet niet echt op: de overheid limiteert de mogelijkheid om veel spaargeld te hebben door vermogensbelasting te heffen op je spaargeld wanneer dit meer dan €21.139 wordt, als alleenstaande.
Aan zo’n bedrag zit je al snel wanneer je een spaarpotje hebt voor een eventuele studie van je kind (zeker sinds de afschaffing van de basisbeurs toch wel een goed idee misschien) en daarnaast een leuke buffer wilt hebben om alle redenen die ik al eerder beschreef…!
Nu heb ik wel een achterdeur: ik kan in de BV geld sparen. Maar wanneer dat eigenlijk toch echt mijn eigen spaargeld is, dan is dat niet helemaal koosjer en als ik érgens allergisch voor ben, is het wel voor ondernemers (eigenlijk alle mensen) die gebruik maken van dergelijke “mazen in het net”….
Dus ja, er is reden voor een klein feestje: als ik antwoord zou moeten geven op de vraag “Wat ben je waard?” dan ga ik de plus in. Maar voor het verhuizen naar mijn droomhuis is het wellicht toch nog steeds erg vroeg…
Overigens staat mijn huis inmiddels letterlijk onder water… Het dak van de badkamer lekt,,,
Pff… Ik heb het geprobeerd: met negeren is het probleem niet opgelost. Daar moet een mannetje naar kijken…
(gelukkig zit de lekkage RECHT boven mijn badkuip, dus geen waterballet in huis, alleen maar een vies druppend plafond en een vies bad)…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in huizenverkoop, hypotheek. Bookmark de permalink .

2 reacties op Huis niet meer onder water. Of toch wel???

  1. Miiraah, banken zijn zeeeeer terughoudend geworden: verbouwingen financieren ze niet meer. Zelfstandigen moeten minstens 3 jaar goede (da's beter dan positieve) cijfers kunnen tonen om uberhaupt een hypotheek te krijgen, en dan nog zelf geld meebrengen. En je betaal en/of aflosgedrag de afgelopen jaren heb ik nog van niemand gehoord dat de bank meeneemt in je beoordeling van je krediet of hypohteekwaardigheid (het is de VS niet, hier gebruiken de banken hun data niet, ze zijn geen NSA).
    Heel verstandig dus dat je alleen op jezelf rekent.
    Sterkte met je plafond, dit kunnen sneaky oorzaken kennen, die vervelende (en soms dure) grapjes zijn. Hopen dat het allemaal snel te fixen is.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Zo te lezen weet je waarover je het hebt! 🙂 Ik vroeg me af of het nog uitmaakt of je DGA bent en wat er in je aangifte inkomstenbelasting staat als inkomen?

    Like

Wat vind jij daarvan?

