een kinderdagverblijf dat snoep uitdeelt

Genietkind gaat drie dagen per week naar het kinderdagverblijf. Eens in de twee weken komt oppasoma een dagje en als ik deze 30-urige werkweek niet uitkom, kan ik natuurlijk altijd ’s avonds nog werken.

Sinds ik geen personeel meer heb is mijn flexibiliteit in werktijden nog eens 100% toegenomen en zo is het prima te doen: combineren van mama en een eigen bedrijf. Ik  heb zo’n twee keer per jaar enorme stress omdat ik in de file zit tegen sluitingstijd van het kinderdagverblijf. Eén keer hebben ze zelfs een half uur op me moeten wachten. Mijn lijstje met zes (!) telefoonnummers van mensen die haar in noodgevallen kunnen ophalen bleek toen niet te voldoen. Maar goed, dat was een uitzondering, overmacht, niets aan te doen.

Het kinderdagverblijf zit zo ongeveer bij mij om de hoek. Genietkind gaat er graag naartoe: ze heeft er veel vriendjes en veel kinderen reageren enthousiast als we samen binnenkomen.
Het is een zelfstandig kinderdagverblijf. In onze stad zit een enorme keten van kinderdagverblijven, maar deze was toevallig het dichts bij en ik hoorde positieve geluiden van sommige buren. Heb er eerlijk gezegd niet zo lang over nagedacht. Het is er wat chaotisch, vind ik, maar Genietkind lijkt daar weinig last van te hebben en ik (dus) ook niet.

Een punt waar ik echter wél echt een probleem mee heb, is het snoepbeleid.

Eigenlijk is er niet echt snoepbeleid in het kinderdagverblijf. Maar er is wel snoep. Veel kinderen vragen erom, tegen de tijd dat ze opgehaald worden door hun ouders. En ja, dan krijgen ze ook een snoepje. Vaak zijn het van die zoete chemische banaantjes.
Ik houd helemaal niet van dat gesnoep. Kinderen van één, twee of drie jaar oud weten echt niet wat ze missen als ze gewoon nooit snoepen. En omdat mijn meisje niet echt een makkelijke eetster is, vind ik al helemáál dat, àls ze dan eet, het wel wat gezonde voedingsstoffen zou mogen bevatten.
Het is me ook opgevallen dat bijna alle medewerksters van het kinderdagverblijf overgewicht hebben. Misschien is het voor hen heel gewoon om kinderen (en zichzelf?) een paar keer per dag iets lekkers toe te stoppen? Maar laat ze dat dan gewoon lekker bij hun eigen kind doen, toch? 

In het kinderdagverblijf worden alle verjaardagen met alle kindjes samen gevierd: de groepen worden voor die gelegenheid dus samengevoegd. Er wordt dus ook vaak getrakteerd en tot mijn verbazing vind ik regelmatig snoep in het mandje van mijn meisje. Snoep dat uitgedeeld is omdat een kindje jarig is of omdat er een kindje naar de basisschool gaat.

Zodra dat snoep in het vizier is, wordt er natuurlijk om gevraagd. En als ik dan “nee” zeg, heb ik een gegarandeerd ongezellig fietsritje naar huis. Dat weerhoudt me niet om nee te zeggen, overigens…

Groot werd mijn verbazing pas écht, toen laatst met carnaval alle kinderen een zakje chips kregen. Uitgedeeld door het kinderdagverblijf. Ik heb toen besloten een brief te schrijven naar de ouderraad met het verzoek om het probleem te bespreken. Ik bood zelfs aan om te helpen alternatieven te maken, mocht dat gewenst zijn.

In de tussentijd werd het Pasen. Ik liet de uitnodiging, waarin snoep waarschijnlijk wederom centraal zou staan, voor wat het was en wachtte nieuwsgierig op een reactie van de ouderraad. Die kreeg ik, een paar weken later. Er zou een kort stukje in de nieuwsbrief voor ouders worden geplaatst waarin werd verteld dat men vooral vrij moest zijn in de keuze van traktatie, maar dat een gezond alternatief wel op prijs zou worden gesteld.

Dat was het dan. En ja ik was teleurgesteld. Zeker wanneer ik met andere ouders praat, lijkt het gebrek aan snoepbeleid (wat natuurlijk óók een keuze is…) af te wijken van wat gebruikelijk is…

Binnenkort is het “zomerfestival”. Voor mij zou dat een leuke gelegenheid zijn om contacten op te doen met ouders van kinderen waar Genietkind graag mee speelt. Het is ook leuk voor haar om ernaar toe te gaan…
In mijn gedachten zie ik echter alweer bakken vol spekkies en glazen zoete ranja voor me, zoals ik me het kan herinneren van vorig jaar…

Ik raak bij voorbaat al geërgerd. Het kan echt zo simpel zo veel gezonder… Ik ga dus wederom een brief sturen aan de ouderraad, die het feestje organiseert. Wederom ga ik aanbieden om alternatieven te verzinnen en te maken voor het snoep.

En als het aanbod niet welkom is…?

… dan hoop ik dat men er zich in ieder geval wat meer bewust van is, als er weer snoep uitgedeeld wordt!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, opvoeddingen, singlemum, Zonnekind. Bookmark de permalink .

9 reacties op een kinderdagverblijf dat snoep uitdeelt

  1. Aanbieden kan altijd en je kunt inderdaad ook aanbieden om een deel daarvan zelf te verzorgen. Dan wordt 'nee' zeggen voor hen meteen een stuk lastiger, hoop ik.

    Like

  2. Hmmm lastig zeg! Bij onze kleine man zijn ze wel erg voor “gezond” op het Kdv. Helaas wordt er toch ook ongezond uitgedeeld met verjaardagen, ze kunnen niet alle ouders tegenhouden.
    Ik hoop dat de ouderraad toch iets voor je kan betekenen, want persoonlijk zie ik dat zelfs kleine kinderen al heel veel snoepgoed etc krijgen aangeboden bij opa/oma, in een winkel etc. Ik probeer dus in ieder geval thuis alles zo gezond mogelijk te doen, zover dat kan.

    Like

  3. Bij ons mag op de basisschool zelfs geen snoep. Bij verjaardagen mag er wel getrakteerd worden met een zelfgebakken cake of taart of een cadeautje voor de klas (een boek of zo). Ik het KDV al snoep en ranja vind ik ook overdreven. Mijn 3 kids hebben er altijd water gekregen om te drinken en ze drinken het nog steeds zeer graag.

    Like

  4. mm-iirraah zegt:

    het is inderdaad de combinatie met het snoep dat ze “ook al” van oma krijgt die me te gortig wordt… Bovendien is ze er dus drie dagen in de week…!

    Like

  5. Vreselijk, ik kan me je frustratie hierover helemaal voorstellen! Het verbaast me nog steeds hoeveel snoep en chips en andere troep er wordt genuttigd op de basisschool van jongste leasedochter… Enne maak je borst maar nat… Naast de ouderwetse schoolmelk van weleer, mogen kinderen tegenwoordig kiezen wat ze willen drinken; chocolademelk, Optimel met zoetstoffen en Drink framboos. Van Campina… Als je maar betaalt… Die troep hoort ook wat mij betreft absoluut niet in het onderwijs en kinderopvang thuis!

    Like

  6. Miranda zegt:

    Echt een slechte zaak. Gezonde traktatie's zowel op de peuterspeelzaal als op kleutertschool en als er toch snoep wordt getrakteerd gaat het in de rugtas en mogen ze het pas thuis op eten.

    Like

  7. Bij ons op de kinderopvang is de regel: Geen snoep!
    Als er uitgedeeld word is dat meestal een koekje met een heel klein kadootje.
    Ik vind ook dat je het als opvang niet kan maken tegenover de ouders die tegen (teveel) snoep zijn, ze krijgen echt al genoeg!
    Alleen met de zomerfeesten krijgen ze wel een raketje 🙂

    Like

  8. mama Linda zegt:

    Helemaal met je eens dat kinderen het niet missen. Mijn dochter lust graag koeka (ontbijtkoek) en een banaan is voor haar gelijk aan snoep. Natuurlijk krijgt zebij een verjaardag wel een klein stukje taart. Maar vindt dat ze dat op het kdv moeten beperken, gelukkig is dat vooral water, komkommer, paprika etc. Bij oma krijgt ze altijd een ijsje en vraagt hier ook om. Gelukkig zijn het geen mini magnums meer maar waterijsjes.

    Like

  9. Anoniem zegt:

    Irritant, ik kan me de frustratie wel voorstellen.

    Like

Reacties zijn gesloten.