Een nieuwe spaarrekening

Onlangs las ik het boek “Sparen voor later en nu!“, door Hanneke van Veen en Rob van Eeden, ook wel bekend van de Vrekkenkrant.

In dit boek wordt onder andere dringend geadviseerd om je te verdiepen in de rentes van de verschillende spaarrekeningen.
Dat ging ik dus maar eens even doen.

Ik heb er drie. Waarom weet niemand. Zulke dingen groeien….

Op de spaarrekeningen krijg ik 1,2 tot 1,3 procent rente. Er is nog zo’n kwartaalspaarrekening met een basis en toprente, maar dat is gemiddeld alsnog 1,2 procent.
Uitgaande van 1,2 procent en 10.000 euro spaargeld, is dat dus 120 euro per jaar.

Ik heb op vier sites gekeken naar de rentes van spaarrekeningen:

spaarrekeningen.nl
independer.nl
spaarrente.nl
spaarwinstcalculator

En, zonder voorwaarden en toeters en bellen komt Arganta er het beste uit.1,75% rente. Wat per jaar 175 euro oplevert bij 10.000 euro spaargeld.

Door over te stappen kan ik dus €55 per jaar verdienen. Nou is dat geen superhoog bedrag. Toch heb ik een rekening geopend. Gewoon, omdat het kan. Omdat ik het stom vind dat het verschil zo groot is. Omdat mijn bank me gezegd heeft dat ik binnenkort bepaalde voordelen niet langer meer krijg omdat ik niet meer in de doelgroep van “young professional” val: ik word te oud. En omdat ik dat, als trouwe klant, echt heel heel stom vind… Niet zozeer dat ik te oud ben hoor, maar wèl dat ze willen besparen op mij. Ik ben immers een hele trouwe klant en dat zou beloond moeten worden.

Note to self: binnenkort ook maar eens verzekeringen gaan vergelijken. En een depositorekening openen… ook bij Arganta, als ik de spaarwinstcalculator moet geloven…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

3 reacties op Een nieuwe spaarrekening

  1. Voel je niet beledigd. Je bent niet te oud voor Young Professional! Het gaat er gewoon uit! Pas op dat je bij het vervallen van je pas geen Prefered Banking pas krijgt! (krijg je ook als je niet aan de voorwaarden voldoet) Vervolgens rekenen ze er geld voor. Dus krijg je hem wel? Gelijk inleveren en een andere vragen.

    Kost die rekening aanhouden bij Arganta niets?
    Valt hij onder de garantieregeling van de overheid, mocht hij omvallen? (eh ja, heb ik gevonden)

    Like

  2. Argenta valt onder het Belgische garantiestelsel.
    Voor een klein spaarsaldo en een lange toekomst is het prima.

    Mijn ontslagvergoeding heb ik helaas als te kostbaar beschouwd en nietop Argenta deposito geplaast.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Goede tips, thanks!

    Like

Wat vind jij daarvan?

