Twitter

Ik ben dus (ook) actief op Twitter.

Twitter is leuk omdat je maar wat roept en anderen doen dat ook. Het is gedachteloos en je bent het ook weer zo vergeten. Soms ontstaan zo de leukste gesprekken. Soms leest niemand het of reageert niemand. Soms denken mensen er het hunne van. En dat maakt allemaal niet uit.

Omdat haken één van mijn hobby’s is en dat nu eenmaal nogal mutsig is, bevinden zich nogal veel wat mutserige tiepjes in de groep mensen die volg en die mij volgen. Daar is niks mis mee hoor. Ik ben zelf ook nogal mutsig.
Het is wel grappig dat mutsige mensen blijkbaar actiever zijn op social media dan de avontuurlijkere lieden. Mijn klim-kennissen zijn namelijk helemaal niet actief op Twitter, schrijven ook geen blogs. Ze zijn soort van actief op Facebook, maar ook daar steeds minder…

Tja wij vrouwen, wij “bezitten” al die social media. We kletsen wat af. Maakt niet uit of iemand luistert of dat iemand leest, toch? En de mutsige types, waaronder ook ik, hebben ook gewoon te weinig te doen en dus tijd over om te spenderen op Social Media.

Binnen deze groep dames, waarvan dus de meesten meer of minder mutsig zijn, lopen er van

  • Sommigen zijn interessant en origineel, bijvoorbeeld vanwege vinnige commentaren op politiek of omdat ze op een leuke manier hun dag beschrijven. Dat zijn mijn favorieten. Soms zijn het columnisten, soms zouden het columnisten moeten zijn.
  • Anderen zijn gewoon heel heel meelevend, aardig, positief, delen complimentjes uit en zeggen wat liefs. Ook heel leuk om te lezen!
  • Dan hebben we de echte creatievelingen. De meesten hebben ook een blog, maar lang niet allemaal. Via Twitter showen we elkaar onze creaties en zeggen we “oh en ah” op die van anderen. Voor veel van deze dames heb ik enorm respect omdat ze zo veelzijdig, creatief en (schijnbaar) gedisciplineerd zijn. Ze maken echt moeilijke dingen en steken daar veel tijd in, dat moet wel. Ik maak (soms) ook echt wel mooie dingen en besteed best veel tijd aan haken, maar laat me niet te petieterig of tellerig moeten werken want daar word ik heel ongelukkig van…Nee: gewoon tijdens een goede documentaire op tv aan een deken werken, is meer mijn stijl…
  • Ik volg op Twitter een aantal tv-programma’s en journalisten, zowel landelijk als lokaal. Handig om op de hoogte te blijven!
  • De reclamezuilen, die zijn er ook. Een leuke bio, maar vervolgens blijken het thuisblijfmama’s met een webshop die ze te pas en te onpas promoten. Of ze promoten hun blog die ik niet leuk vind. Die volg ik niet lang. Voor het volgen van blogs heb ik immers Blog1ovin.
  • Dan de interessante groep politieagentes. Je kent ze wel: de borstvoedingspolitie, de draagdoekpolitie, de biomama’s, thuisonderwijsmama’s etcetera. Ze weten het allemaal zo goed en nog beter. Ze doen het allemaal zo goed. Het zijn de perfecte moeders. En ze hebben oh zo snel een oordeel over anderen. Soms brengen ze het als een grapje maar ik voel venijn.
    Ik volg deze dames voor mijn dagelijkse portie cynisme. Ik ben benieuwd hoe goed hun huwelijk of relatie is. Ik vraag me af of ze weleens een leuke, creatieve, slimme uitdaging krijgen buiten het dragen en voeden van hun kind(eren) om. En ze helpen me om zelf niet zo snel te oordelen.
  • Tenslotte de groep mopperaars. “Ik zit in de file”, “De trein is vol” “De trein is laat” “De trein is vies” “Ik heb slecht geslapen” “Ik heb het druk” “Iemand is onaardig tegen me” “mijn kind huilt / morst / gilt” etcetera. Lieve mopperaars, wat houd ik toch van jullie! Wat maakt het me blij dat ik ik ben en niet jullie.
    Tja ik heb ook makkelijk praten he? Ik slaap goed en heb wél een leuk kind waar ik intens van geniet… 🙂
  •  En helemaal als laatste: de dames met wie ik gewoon een “klik” heb. Dat blijken toch vaak dames te zijn die soms lekker vinnig uit de hoek komen, een mening durven hebben, maar ook nuance laten zien. Dames die enthousiast kunnen vertellen over wat goed gaat en soms ook wat minder enthousiast, over wat niet goed gaat. Alleenstaande mama’s zijn het soms: gescheiden of gewoon nooit een leuke man gevonden. Maar soms ook gewoon wél getrouwd of samenwonend. Vrouwen met ballen, dat zijn het wel bijna allemaal: ieder probeert op haar eigen manier haar leven zo mooi en prettig mogelijk te maken.

Herken je jezelf? Je mag het me vragen. Ik beloof je een sociaal wenselijk antwoord: “Nee joh, jou bedoelde ik niet toen ik het over mopperaars had, hoor!”

    Nu ik daar zo over aan het nadenken was, stelde ik mezelf de vraag wat voor type twitteraar ik zelf eigenlijk ben…? Om die reden besloot ik om er eens een analyse op los te laten, op die tweets van me…

    Ik ben dus even mijn laatste 100 tweets gaan turven en kom tot de volgende “rubrieken”…
    (reacties op reacties op reacties in dialogen heb ik niet meegeteld…)

    • Reacties op mensen in de vorm van “oh wat leuk” “mooi!” “wat vervelend”  etcetera: 50 tweets
    • Kletsberichtjes over mezelf (dat ik een leuke nieuwe opdracht heb of over hoe leuk lief en schattig Genietkind is): 13 tweets
    • Politiek / wereldverbeterend (algemeen): 11 tweets
    • Kritsche tweets over anderen, bijvoorbeeld aso-gedrag : 10 tweets
    • Ta daa tweets over maaksels / tuin / SunnyBus pimpen: 9 tweets
    • Tweets over mijn blog: 7 tweets

    … misschien moet ik eens opnieuw turven… maar dan alleen de tweets die niet een @ ervoor hebben… zou een beter beeld geven maar heb ik nu geen zin in…. 

    Naschrift:
    Mijn blog liet behoorlijk wat stof opwaaien in mijn TimeLine via Twitter. Mensen herkenden zichzelf en ze herkenden mijn beschrijvingen… En… toht mijn verbazing… ontvolgde niemand me! Wel ontving ik vier volgverzoeken… 

    Over mariimma

    Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
    Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

    5 reacties op Twitter

    1. Mammalien zegt:

      Ik snap twitter niet. Ik volgde ooit wat medeblogsters, nu school en de lokale krant en politie. Maar veel te veel informatie waar ik niets aan heb. Zelf twitter ik zelden. Ik weet niet wat ik moet roepen, één zin die nog interessant voor de wereld moet zijn ook?! Ik heb nog nooit een gesprekje gehad (ws technisch probleempje, hoe reageer je dan?!). Maar vooral word ik zooo moe van het doorworstelen van al die opmerkingen die me niet interesseren. Dat A in de file staat en dat B de hond uitlaat en dat C slaap heeft boeit me echt niet…. Misschien

      Like

    2. Ha ha, heel leuk stuk heb je geschreven. Twitteren is ook wel een beetje raar. Ik val onder de mutsen denk ik. Sins ik op twitter zit lees ik zelden een krant meer. Alle belangrijke info komt voorbij, als je de goede mensen volgd dan. Wat weer gasten en tv mensen. Wat artiesten en andere interessante gasten. Maar het meeste creatieve mensen die iets van hun werk laten zien en dat vind ik heel erg leuk. Ik lees de tweets als een krant. 2,5 jaar geleden ben ik er op gekomen en ik vond het meteen leuk. Heb het wel moeten doseren want soms zat ik te vaak alles te lezen, dat doe ik nu niet meer. Het heeft me ook geïnspireerd om een blog te beginnen met wat ik zoal maak. Heb gemiddeld 250 blog bezoekers per dag en daar sta ik versteld van. Twitter heeft ook mijn wereld groter gemaakt, soms zit ik gewoon met mijn favoriete film acteur te twitteren. Wie had dat kunnen denken! Je kunt er denk ik ook verslaafd aan raken, ik zie sommige mensen wel heel vaak voorbij komen. Maar het grappigste vind ik de snelle reacties op een gestelde vraag. Je krijgt dan antwoord en advies gratis en voorniks! Maar jou onvolg ik verlopig niet hoor! Groetjes Marie blog De Gelukkige Naaister.

      Like

    3. Ik vind Twitter saai. Maar iemand zei laatst tegen me dat ik dan blijkbaar de verkeerde mensen volg…

      Huisvlijt

      Like

    4. 'Mutsig', wat een geweldig woord, dat kennen wij niet in België. Moet ik onthouden 🙂

      Like

    5. Wat een geweldig stuk heb je geschreven. Tja ik kan zelf wel invullen wat voor een type ik ben. De mutserige haak huisvrouw die nog yoga doet ook… hahaha
      xxx Ria

      Like

    Wat vind jij daarvan?

