Budgetbalans van mei

Het is bijna het einde van de maand. En ja, we gaan maar weer eens de balans opmaken wat betreft de uitgaven van deze maand.

Met de inkomsten zat het immers wel goed vanwege de verkoop van de auto en ook omdat ik de teveel betaalde belastingen terug ontving deze maand. Alleen daarom al, is het interessant om eens goed te kijken naar de uitgaven.

En?

Het zit wel goed zo…

Vaste kosten
De vaste kosten zijn behoorlijk onder duidelijk inmiddels en ik kan er niet veel meer op besparen dan ik al gedaan heb.
Deze maand gaf ik iets minder dan begroot uit aan energie plus heffingen en ook aan verzekeringen, abonnementen en goede doelen. Omdat sommige kosten echter niet maandelijks maar per kwartaal of per jaar zijn, komt het over een jaar heen genomen wel redelijk uit.

Woonlasten gaan de komende periode weer wat verder zakken aangezien ik weer een aflossing deed. Bovendien zal de bank toch echt een keer de omzetting van mijn meegroeihypotheek om gaan zetten, binnenkort.. Ik weet dat ze aan de trage kant zijn daar, maar er zijn natuurlijk grenzen…

Variabele kosten
Boodschappen gingen prima, deze maand! En dat terwijl ik er eigenlijk amper over nadacht.
Wel gaf ik meer geld uit aan het interieur. Dat is vooral verf en andere benodigdheden geweest voor het opknappen van de Sunnybus. Ik “mag” daarvoor mijn leukedingenpotje aanspreken. Nu ik erover nadenk, heb ik eigenlijk niet echt nagedacht over het besparen van kosten als ik in de bouwmarkt rondliep. Ik kocht gewoon de verf die geschikt was, in de kleur die ik mooi vond. En ja, dat is prima. Ik had misschien een tientje kunnen besparen… soit…

Ook aan leuke dingen gaf ik in mei wat meer uit dan begroot. Ik trakteerde oppasoma en opa op een lunch en dat kostte me 30 euro. Ook dat zijn uitgaven die ik mezelf niet aanreken. Soms moet je gewoon mensen een keertje uit lunchen kunnen nemen…

Budget 2014
De reden waarom ik niet zo zwaar til aan deze overschrijdingen?

De gemiddelde uitgaven sinds ik startte met budgetteren, waren primaprima…

En verder? 
Vind ik budgetteren nog steeds leuk en nog steeds niet zo moeilijk. Ik heb heerlijk aangevulde spaarpotten en dat is een heel fijn gevoel. Ik heb bovendien niet echt het gevoel dat ik iets mis of dat ik erg mijn best moet doen. Mijn budgetten zijn dan ook aanzienlijk. Ik hóef immers niet iedere cent om te draaien, ik wil het zélf. En tegen de tijd dat ik het misschien echt moet? Dan hoeft het alsnog niet misschien, gewoonweg vanwege de opgespaarde reserves en de afgebouwde vaste lasten…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, hypotheek. Bookmark de permalink .

5 reacties op Budgetbalans van mei

  1. Daantje zegt:

    Fijn dat het zo lekker gaat!! 🙂 Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen 😉 Moet echt wat strenger worden vanaf komende maand!

    Like

  2. Wekelijks (nou ja bijna) krijgen we kortingsbonnen van de bouwmarkt hier. Dus heb ik iets (duurs) nodig, dan hoef ik hooguit een weekje te wachten en dan heb ik 25% korting!

    Like

  3. Ernie w zegt:

    Budgeteren is inderdaad geen wet van Meden en Perzen. Ik heb ook een budget een aantal posten staan gewoon vast en een aantal kun je zelf aansturen. (kleding – boodschappen – vakantie) Ik neem voor boodschappen de N ibud norm en dit lukt niet iedere week. (zie blog die ik iedere week opzet / boodschappen week X) Het jaarbudget moet natuurlijk wel kloppen je kunt niet meer uitgeven dan dat er in komt.
    Je houden aan het budget, schuiven met een aantal posten. Ik vind het af en toe een sport (spel)

    Like

  4. Ik vind je grafieken zo handig zeg! Dat zegt me veel meer dan cijfertjes. Hoe heb je die gemaakt? Dat lijkt mij ook wel wat.

    Huisvlijt

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    In Excel. .. Doe veel met Excel en grafieken op mijn werk, vandaar… 🙂

    Like

Wat vind jij daarvan?

