moestuinieren, een vorig leven

Het is niet eens zo heel lang geleden dat ik het achterste deel van mijn tuin, waar nu mijn meisje speelt op gras dat er vanzelf is gaan groeien en waar ik zo af en toe de braam kortwiek, dat deel van de tuin daar achterin dus, in nette rijen had ingedeeld.

Een echte moestuin.
Peultjes, sla, tomaat, courgette, komkommer, broccoli, radijs, spinazie, pompoen en nog veel meer groeide er.

Ik moest daar gisteren aan denken toen mijn buurvrouw me de tomatenplantjes aanbood die zij over had. Ik durfde niet zo goed te weigeren, want een mooi gebaar toch… maar ik durfde ook niet zo goed te accepteren. Er is namelijk een grote kans dat de buuv haar met liefde opgekweekte tomatenplantjes binnen no time ziet wegkwijnen in mijn tuin. Sinds de schutting omwaaide hebben wij meer uitzicht op elkaars tuin: we moeten van nog twee schuttingdelen de planken vastschroeven en twee andere schuttingdelen gaan we open houden met een groot gaas ertussen.

Ze kan ze dus zien. De wegkwijnende tomatenplanten..

Ik heb ze toch maar aangenomen. De buuv had ze immers echt echt over en zou er anders niet zo veel mee doen. Ze staan inmiddels in de volle grond. Erin gepropt. Dat moet echt nog even anders: ik moet ze uitdunnen en ieder een plekje geven.

Tot zover ben ik wel nog bereid te gaan… Maar veel verder…?

Nee. Het is niet meer voor mij, dat moestuinieren…

Ik wil een week lang, of langer, de boel de boel kunnen laten thuis en er lekker opuit gaan. Ik wil niet iedere dag een verplicht rondje moeten doen om de boel water te geven, te inspecteren op beestjes, slakken bestrijden, onkruidjes ertussenuit halen.

Moestuineren is niet voor mij. In ieder geval niet de komende tien jaar…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

2 reacties op moestuinieren, een vorig leven

  1. Erna zegt:

    tomaten houden helemaal niet zo van water. 1 keer in de week water is vaak al genoeg

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    weet je… i don't care…

    Like

Reacties zijn gesloten.