Omzetten meegroeihypotheek

En net toen ik zo enorm aan het twijfelen was over het wel of niet omzetten van mijn hypotheek kreeg ik een brief van de belastingdienst.

Goed nieuws. Ik krijg bijna 5.000 euro terug. 

Dus ja, ik ga het doen. Ik ga die 3.900 storten in mijn meegroeihypotheek en hem omzetten van 100% beleggen naar 100% sparen. Daardoor worden mijn maandelijkse kosten voor dit hypotheekdeel verlaagd naar iets minder dan 50 euro, nu is het nog 194 euro per maand.

Het formulier is getekend en gaat op de post. We gaan het zien…

Ik heb eens zitten terugkijken in de tijd en lopen spelen in excel om inzichtelijk te krijgen wat er nu met mijn netto woonlasten is gebeurd, sinds ik begonnen ben met het aflossen van mijn hypotheek. Dat ziet er eerlijk gezegd bijzonder spectaculair uit…

Voordat ik afloste waren mijn netto woonlasten, opgebouwd uit de betaling van de rente en de inleg in de meegroeihypotheek (inclusief overlijdensrisicoverzekering) circa 1000 euro.
In de loop van 2012 startte ik met aflossen en dat zette ik door in 2013. Dit jaar deed ik aan het begin van het jaar een grote aflossing, die goed te herkennen is in de grafiek.
De laatste daling in de grafiek wordt veroorzaakt door de eenmalige storting in mijn meegroeihypotheek en de omzetting van beleggen naar sparen….

Het is een beetje koffiedik-kijken wat mijn HRA wordt dit jaar: natuurlijk lager dan wat ik in 2012 en 2013 kreeg omdat ik een deel van mijn hypotheekschuld afbetaald heb en daardoor minder rente betaal.

Ik heb de HRA wel al ingeschat en doorberekend in mijn excelsheet: de grafiek laat immers een netto bedrag zien dat ik betaal. Maar ik denk dat ik het redelijk goed ingeschat heb….

Ik betaalde in januari 2012 netto 995 euro aan hypotheeklasten. Rekening houdende met de omzetting van de meegroeihypotheek van beleggen naar sparen, ga ik vanaf volgende maand 685 euro betalen. Ik heb dus een besparing van meer dan 300 euro (netto!) per maand weten te realiseren: gewoonweg door spaarzamer te zijn en ook door me meer te verdiepen in mijn financiën, waardoor ik er bijvoorbeeld achter kwam dat ik die overlijdensrisicoverzekering helemaal niet meer nodig heb…

Het nog betere nieuws is dat deze besparing maandelijks terug zal blijven komen: 3.720 per jaar voor de verdere looptijd van mijn hypotheek van 269 termijnbetalingen, dat is 83.390 euro. En dan houd ik niet eens rekening met rente die ik ontvang doordat ik deze bedragen niet iedere maand meteen kwijt ben…

Zo’n doorrekening stimuleert me extra om vooral door te gaan met het aflossen van mijn hypotheek. Misschien niet deze maand en – als alles tegenzit – misschien kan ik dit jaar wel helemaal niets meer aflossen. Ik loste inmiddels 17% van mijn totale hypotheekschuld af, mijn vaste maandlasten zijn jaarlijks 100 tot 150 euro gedaald in de afgelopen twee jaar: aflossen zal blijven lukken en op een dag heb ik gewoon helemaal geen hypotheek-kosten meer…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in hypotheek. Bookmark de permalink .

3 reacties op Omzetten meegroeihypotheek

  1. Las pas van iemand dat hij zijn hypotheekvorm overzette naar belegging, omdat de economie aan trok. Sparen is veiliger.
    Ik heb destijds mijn beleggingshypotheek naar annuiteit overgezet, is mijns inziens nog prettiger dan sparen.
    Lekker gevoel in ieder geval dat het minder is geworden.

    Like

  2. mm-iirraah zegt:

    Ik kan mijn hypotheek onbeperkt omzetten van sparen naar beleggen en weer terug. Nu ga ik gewoon voor de lagere vaste lasten…

    Like

  3. Fijn zo'n duwtje in je rug! 5000 is een fiks bedrag!

    Huisvlijt

    Like

Reacties zijn gesloten.