Aan de lijn doen en budgetteren, zou dat nou hetzelfde zijn…?

Gelukkig heb ik goede genen en een goede eetopvoeding gehad. Ik eet niet te veel en snoep niet heel veel (ahem, behalve dan die chips als het in huis is), waardoor ik nog nooit echt aan de lijn heb hoeven doen.

Rond mijn 20e deed ik zelfs wanhopige pogingen om wat ronder te worden. Ik was toen ook wel erg dun… Het meer eten hield ik vervolgens maar een dag vol waardoor ik een graatbaal bleef. 
In de loop van de jaren kwamen er nog wat kilootjes bij maar gelukkig niet te veel. Prima prima.
Het is zeker niet zo dat ik kan eten wat ik wil, maar ik ben gewoon nooit gewend geweest aan het snoepen of eten van grote hoeveelheden en daarmee samenhangend heb ik dus geen overgewicht. Ik heb dus nooit hoeven lijnen en ja, dat is heel fijn.

Echter in mijn zwangerschap is een zacht buikje ontstaan en hm zo erg is het allemaal niet, maar nu het bikiniseizoen eraan komt… moest ik daar toch maar wat aan doen misschien…

Buikspieroefeningen dus maar… en iets minder snoepen… meer rijstwafels, minder chips en chocola…

Terwijl ik daar zo eens over nadacht (en de beslissing uitstelde…) trof me de vergelijking met budgetteren. Ook als je budgetteert, moet je “nee” zeggen tegen jezelf… is dat nou eigenlijk hetzelfde??

Ik geloof dat zowel bij lijnen als bij budgetteren, de extra kilo’s of uitgaven niet zozeer veroorzaakt worden door die ene extra boterham die je eet of iets-te-dure aardbeien die je koopt. Wat je moet aanpakken is het impulsgedrag. Je moet nee kunnen zeggen tegen die paaseitjes, je moet een bakje chips kunnen eten in plaats van de hele zak en je moet ook nee kunnen zeggen tegen die leuke broek, ook is hij in de aanbieding. Je moet jezelf de vraag kunnen stellen: “Heb ik dit nu echt echt nodig? Ga ik er ook morgen en volgende week nog blij mee zijn als ik dit eet / koop? Of krijg ik er juist spijt van?”

Er is wel een verschil denk ik. Af willen vallen of wat meer “in shape komen” is niet een kwestie van alleen maar nee zeggen, zoals bij budgetteren. Het is ook een kwestie van in beweging komen.
 
…of misschien is dat verschil toch niet zo groot….. Geld willen overhouden is immers ook niet alleen een kwestie van nee kunnen zeggen. Je kunt ook geld overhouden door dingen die je niet gebruikt, te verkopen. Je kunt een baan nemen of een extra bijbaantje. Of je werkt wat harder. Zeker voor een ondernemer als ik levert meer en harder werken uiteindelijk geld op. Maar ook veel werknemers zouden door meer inzet beloond kunnen worden met een promotie of bonus. Of wat overuren kunnen draaien. Niet altijd mogelijk, maar soms wel…

Zelfs als je in een uitkeringssituatie zit maar nog recht van lijf en leden bent kan het misschien wel…. kinderoppas, schoonmaak, gras maaien, moestuinen, kleren herstellen, pottenbakken, … Ik ben bijvoorbeeld hard aan het mutsen maken geslagen: voor het goede doel dat ik binnenkort waarschijnlijk zo tegen het lijf loop. Die mutsen kun je natuurlijk ook gewoon maken voor je eigen verdiensten…

 Voorlopig begin ikzelf maar eens met die buikspieroefeningen. En wat meer en harder werken…En vooruit, ook wat minder chips eten. Strak zal die buik wel nooit meer worden, maar wat minder blub is al heel fijn..!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, dagelijksedingen, eten. Bookmark de permalink .

6 reacties op Aan de lijn doen en budgetteren, zou dat nou hetzelfde zijn…?

  1. Ik zie wel overeenkomsten! Bij beide moet je discipline hebben.

    Huisvlijt

    Like

  2. Ik denk ook wel dat er overeenkomsten tussen afvallen en bugetteren zijn. Alleen begint niet iedereen met een gelijke start: de één moet veel meer moeite doen om op gewicht te blijven dan de ander, de één krijgt veel meer geld mee van huis uit, of kan makkelijker studeren wat (vaak) resulteert in een beter betaalde job, … Wat niet betekent dat we hierin fatalistisch moeten zijn: een heel groot deel van je lot neem je zelf in handen.

    Like

  3. Mmm, ja, die paaseitjes……… voor de lekkere trek van vanmiddag.
    Lijnen vind ik moeilijker dan zuiniger aan doen.

    Like

  4. Realmam zegt:

    Maar blijkbaar doe je dan toch niet zo zuinig aan dat je nog geld besteedt aan snoepen 🙂
    Ik zie ook overeenkomsten. Doorzetten en bewustwording is bij beide heel belangrijk.

    Like

  5. Lot zegt:

    Voor beiden geldt ook: keuzes maken!

    Like

  6. Buffer zegt:

    Rare gedachte van mij misschien. Ik denk dat een kleinere maat ook goedkoper is. Volgens mij makkelijkerkeding kopen tweedehands of in uitverkoop… Wat denk je?

    Like

Reacties zijn gesloten.