Sparen of hypotheek aanpakken?

In januari formuleerde ik een aantal spaardoelen voor dit jaar en in april schreef ik een eerste update.

Hoewel april geen goedkope maand was, heb ik toch kunnen sparen: kwestie van betaalrekeningen afromen.

Als het goed gaat, is het altijd leuk om daar iets over te schrijven, dus hoppetee een nieuwe update…

  1. Spaarrekening voor de mini: € 1.000 erbij.
    DONE in april.
  2. Bufferspaarrekening: € 10.000
    Toen ik me dit doel stelde, stond er € 4.500 op de rekening. Inmiddels heb ik € 6.719 op deze rekening. Er is dus € 2.219 euro bij gekomen (inclusief rente).
  3. Leuke dingen spaarrekening
    Er is iets bijgekomen en ook weer gegaan: van € 400 naar iets meer dan € 600 naar € 100 en nu € 469. In principe hoeft er niet veel geld op deze rekening te staan, zo lang ik maar lekker weg kan. Een deel van de opbrengst van de verkoop van mijn auto en andere tweedehands verkopen zal gestort worden in deze spaarrekening.
  4. € 20.000 hypotheek aflossen
    De tussenstand is net zoals in april, € 13.500. 

Sinds 1 februari heb ik ongeveer €4.900 kunnen sparen, wat een enorm bedrag is. De magere maanden gaan er echt nog wel aankomen de komende periode, ik hoop dus dat ik de buffer niet te veel hoef aan te spreken. Er gaat in ieder geval niet meer zo veel bijkomen de komende tijd…

Ik moet gaan beslissen of ik deze maand die € 4.000 extra ga inleggen op mijn annuïtaire meegroeihypotheek om deze vervolgens om te zetten naar een spaarvariant. Daarmee zouden mijn vaste lasten voor dit hypotheekdeel dalen van bijna € 200 naar nog geen € 50. Dat zou natuurlijk op de lange termijn heel fijn zijn: hoe lager die vaste lasten hoe beter…. maar om nou die buffer zo zwaar aan te spreken terwijl ik mijn inkomsten nog verre van zeker zijn en de buffer rekening nog niet hoog genoeg…. geen goed idee…
Hmmmm….

Als ik nou die twee nieuwe opdrachten zou krijgen…

Inmiddels is overigens € 4.850 geboden op mijn auto… Als ik dat ervoor krijg…  dan ga ik er maar voor denk ik…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

Een reactie op Sparen of hypotheek aanpakken?

  1. is nog een mooi bedrag voor je autootje (al ken ik de vraagprijs niet ) je aflossing lopen ook al mooi op 13500
    hier gaat het met kleinere bedragen , maar het is toch tof om de maandlasten te zien dalen , ik hoop dit jaar zo'n 3000 euro extra af te lossen

    Like

Wat vind jij daarvan?

