Hoe fijn het is slim te zijn

Veel mensen zijn slimmer dan ik. Maar ik ben het wel. Slim. Ik heb daar niets voor hoeven doen. Ik snap gewoon veel en snel. Ik vind het bovendien, nerd die ik ben, erg leuk om boeken te lezen en raadsels en puzzels op te lossen en ben dol op weetjes en feitjes en ander nerderig geneuzel. Zo train ik mezelf voortdurend.
Ik sloeg op de lagere school een klas over en zonder er ooit moeite voor te hebben hoeven doen haalde ik op mijn sloffen mijn middelbare school diploma. Ik studeerde aan de universiteit zonder er vaak te zijn en haalde sommige tentamens alleen op logica.
Wat natuurlijk ook veel over de studie zegt…
En nee slim zijn is niet een verdienste, je wordt zo geboren en daar kun je niets aan doen.
Slim zijn kan je leven wel echt een stuk prettiger maken. Zo kun je bijvoorbeeld een beter betaald beroep kiezen met alle financiële voordelen die daarbij horen.

Ik was me daar vandaag erg bewust van. Er waren namelijk vier mannen voor mij aan de slag. Er moest immers verhuisd en gesjouwd worden.

Twee van de sjouwers waren rond de 60 jaar oud… En ik heb zware spullen…: grote bureaus,  kasten en een loeizware grote laserprinter. Zo één met vier lades…

Ik liep er een beetje lanterfantend bij. Beetje wijzen waar wat moest komen, doosjes uitpakken, computers aansluiten.

En die mannen maar sjouwen…. fysiek hard werkende oudere mannen, wat heb ik daar respect voor… en wat ben ik blij dat ik slim geboren ben en ik daardoor een beroep heb dat erg interessant, uitdagend en afwisselend is. En geen enkele fysieke inspanning vereist. Waarmee ik bovendien dus ook nog eens veel meer verdien. Misschien wel evenveel als twee van deze mannen samen.
Ik vind mezelf helemaal niet waardevoller dan zij, maar ik ben meer geld waard. Stom is dat en oneerlijk….

Hoewel deze mannen misschien wel helemaal niet zouden willen ruilen met mij en die nerdbaan graag aan zich voorbij zien gaan….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Hoe fijn het is slim te zijn

  1. Maar toch mag je fier zijn op jezelf, want er zijn heel wat mensen met een hoog IQ die niet geboeid blijven op school, schoolmoe raken en uiteindelijk eindigen zonder diploma. Gelukkig is er voor deze problematiek de laatste jaren meer aandacht op school…

    Like

  2. Realmam zegt:

    Ik ben altijd blij dat er zoveel verschillende mensen zijn en zoveel verschillende beroepen, wat moest jij vandaag zonder verhuizers? Het zelf doen 🙂 en als ik bij school ben ben ik blij dat er onderwijzers zijn, zodat ik het niet hoef te doen, als ik bij de tandarts of huisarts zit idem dito, zelfs met de kassière in de supermarkt ben ik blij, of met de vuilnisophaler. Ik vraag me af of het komt omdat je slim bent, of omdat je andere interesses en vaardigheden hebt? Ook al ben ik het ermee eens dat een goed stel hersens en een mooi diploma vaak wel staan voor een hoger salaris.

    Like

  3. Dat je ook de stimulans van huis uit mekreeg om te gaan studeren. Zo slim als jij ben ik niet. Ik benijd je. Geniet er van. Heerlijk eerlijk verhaal.

    Like

  4. Mammalien zegt:

    Ik zag van de week een man van rond de 60 onkruid schoffelen / vegen / weet ik het, op een miniscuul stukje niet-weg tussen allemaal drukke wegen. Wat een baan! Toen had ik ook wel zo'n gevoel. Aan de andere kant, slim zijn is niet genoeg, je hebt nog wta andere eigenschappen nodig ook en motivatie en zelfkennis.

    Wat vond jij er van om een klas over te slaan (en welke was het)? We zijn nu aan de twijfel met kleuterzoon, van 1 naar 3 of toch beter naar 2. Cognitief is het geen punt, maar…

    Ben nu ook heel nieuwsgierig naar wát je gestudeerd hebt en wat je nu voor werk doet?

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Ik heb 1 jaar op de kleuterschool gezeten, sloeg dus groep 2 over. Voor mij was het heel normaal de jongste van de klas te zijn. Ik was ook voldoende sociaal vaardig. Maar heb me wel altijd verveeld .op school. Ook dat was overigens heel normaal voor me en heb ik niet als negatief ervaren. Ik vond vooral de verwachtingen van mijn ouders vervelend: voor hen was een 7 nooit goed genoeg, voor mij eigenlijk wèl altijd….
    Die plusklassen van tegenwoordig… vraag me af of ik dat leuk gevonden had…. ik denk ik niet. Ik was een kkmd met veel fantasie en vond spelen gewoon ook heel leuk.
    Door encyclopedieën bladeren ook, trouwens…. dat was voor mij ook spelen….

    Ik heb ontwikkelings- en klinische psychologie gestudeerd. En persoonlijkheidsleer…. dat zouden nu twee masters zijn. daarnaast veel vrije ruimte vakken bij filosofie, sociale psychologie en antropologie.

    Ik ben 10 jaar geleden een bedrijf gestart. Voer de afgelopen tijd veel burgeronderzoeken uit in opdracht van gemeenten en adviseer hen op het gebied van gedragsverandering in verschillende domeinen, waaronder vooral afvalscheiding en milieivraagstukken. Ofwel: hoe zorg je ervoor dat mensen hun kunststof vverpakkingen scheiden…?

    Like

  6. Mammalien zegt:

    DAnk voor je antwoord, leuk te lezen! Boeiende studie ook.

    Ik zelf mocht ook een groep overslaan (de tweede of derde klas, geloof ik) maar ik vond het te eng en heb het zelf tegengehouden.Achteraf had ik ws een andere school moeten doen. Hmm.

    Plusklas wordt door onze oudste twee zeer gewaardeerd, door de hele plusklas eigenlijk. Heel leuk, het “leren leren”. Over geheugen, over onderzoek doen, over verschillende zienswijzen (moeilijke presentatie over saai onderwerp aan kleuiters geven!), veel spelletjes als schaak en smartgames…

    Like

  7. Janne zegt:

    ik ken mensen die nooit een klas overgeslagen hebben, geen universitaire opleiding hebben gehad en hoogbegaafd zijn!
    Misschien was een van de verhuizers ook zo'n mens!

    Like

  8. Mammalien zegt:

    Ja precies,zo jammer als “het” er niet uitkomt, wat het dan ook is…

    Like

  9. Sil zegt:

    Misschien was die man van 60 wel na 40 jaar trouwe dienst ontslagen zoals nu om de haverklap gebeurt. Kom je in de bijstand mag je fijn in zo'n stukje niemandsland gaan schoffelen. Ik vraag me af of het allemaal komt of iemand slim is of niet. Soms gebeuren er dingen in een mensenleven die je niet in de hand hebt. Ben je dan 60 en heel slim dan heb je toch niet meer zo veel in de melk te brokkelen.

    Like

  10. mm-iirraah zegt:

    Ik ben de hele dag met de mannen bezig geweest Sil en Janne. En nee, dat was niet het geval.

    Overigens jammer dat jullie mijn blog lijken op te vatten als oordelend en daar weer een oordeel over vellend. Zo is mijn blog namelijk zeker niet bedoeld.

    Like

  11. Lotus zegt:

    Wij grappen juist vaak dat als we wat minder 'slim' geweest waren, en wat minder gestudeerd hadden, dat we dan ook zo heerlijk buiten en fysiek konden werken, in plaats van hele dagen in een stoel onder de tl-balken te moeten zitten. ��

    Like

  12. Lot zegt:

    Eerlijk gezegd komt het bij mij ook een beetje zo over. Zo van wat fijn dat ik zo slim ben (of is het intelligent) en hoeveel ik daarmee verdien en anderen kan vertellen hoe ze het moeten doen.
    Zelf heb ik alleen ULO, destijds een 3-jarige Mulo/mavo en heb totaal geen studiehoofd, wel 45 jaar met plezier en inzet gewerkt zonder daarmee veel te hebben verdiend, kon net hoofd boven water houden grotendeels als alleenstaande moeder.
    Doe je ook wat voor mensen die met minder intellect gezegend zijn?

    Like

  13. mm-iirraah zegt:

    … zo denk ik er ook weleens over… maar alleen als de zon schijnt!

    Like

  14. mm-iirraah zegt:

    Hoi Lot,

    Tja je interpreteert dingen zoals je het zelf wil he, daar doe ik helemaal niets aan…

    Heb je mijn blog al verder doorgelezen om erachter te komen wat ik voor anderen probeer te doen?

    Like

  15. Sil zegt:

    mm-iirraah, mijn reactie was niet bedoeld op jouw blog maar op de reactie van Mammalien over de schoffelende man en de opmerking wat een baan. Wellicht heeft deze man niet voor deze baan gekozen en moet hij dit verplicht doen. Denk dat we daar wat genuanceerder over moeten denken. Er staan zoveel mensen in gemeentetuinen te schoffelen en wellicht door omstandigheden in deze situatie gekomen. Dat heeft niet altijd met slim zijn te maken, dat bedoelde ik.

    Like

Reacties zijn gesloten.