Verhuizen leidt tot stop pensioenopbouw?!

Ik ga verhuizen, misschien volgende week al.

Nee niet privé. Mijn bedrijf gaat twee verdiepingen hoger.

De nieuwe huurder van mijn kantoor heeft haast. Hij heeft twee nieuwe personeelsleden aangenomen: volgende week starten ze en eigenlijk heeft hij geen werkplek voor ze. Hij groeit nu echt uit zijn jasje zegt ‘ie…

Mij komt dat goed uit. De man doet er alles aan om mij te helpen snel te verkassen. Hij regelt mijn aansluitingen voor  internet en telefoon. Hij zet druk op onze verhuurder, die beloofd heeft mannetjes te regelen voor het sjouwen van de spullen.

En ik? Ik doe niets. Ik laat het me een beetje aanleunen. Binnen een week of wat heb ik een kantoor van geen 200, maar 120 vierkante meter en niet vier, maar twee ruimtes. Waaronder één balzaal. Nog steeds te groot voor mij alleen, maar goed: het is wel een stuk betaalbaarder. Over dik twee jaar is mijn huurcontract afgelopen en dan zou ik nog veel meer zakelijke vaste lasten kunnen besparen, bijvoorbeeld door thuis te gaan werken of in een bedrijfsverzamelpand te gaan zitten.

Om nog meer te besparen ga ik via internet bellen in plaats van via een vaste lijn.

Het is echt niet zo dat ik het allemaal niet kan betalen. Maar het bespaarvirus is hardnekkig en bij iedere rekening: zowel privé als zakelijk, bedenk ik me nu: “Heb ik dit echt nodig? Kan het ook goedkoper?”

Ik weet in ieder geval zeker dat ik veel te veel betaald heb de afgelopen jaren, ook met dank aan bepaalde boefjes

Daarom overweeg ik nu ook om mijn pensioensregeling op te schorten. Dat zou me maandelijks ongeveer 400 euro schelen. 400 euro die ik kan gebruiken om mijn buffer aan te vullen en, als deze vol genoeg is, mijn hypotheek verder af te lossen. Het uitgespaarde geld blijf ik dus investeren in “later”, maar dan wel op een andere manier.

Ik kan altijd weer besluiten om opnieuw verder te sparen voor mijn pensioen, bijvoorbeeld door een bankspaarrekening of lijfrente af te sluiten. Op dit moment wil ik echter maximale flexibiliteit hebben wat betreft mijn vaste lasten, zodat ik wanneer ik even een tijd wat minder opdrachten heb (nu bijvoorbeeld…), toch niet klem kom te zitten…

Een tijd geleden rekende ik uit dat ik over een jaar of drie veel minder vaste lasten heb. Tegen die tijd kan ik weer volop sparen voor mijn oude dag en als ik in de tussentijd gewoon lekker blijf aflossen, is er niet zo veel aan de hand.

Komt tijd komt raad. Eerst maar eens verhuizen….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Verhuizen leidt tot stop pensioenopbouw?!

  1. En is het een optie om er zelf iemand bij in te nemen? Dat je de huur kunt delen?

    Huisvlijt

    Like

  2. Succes met je verhuizing! 120 m2 is nog een hele ruimte!

    Denk goed na over je pensioengeld. Het is namelijk (tot een bepaald bedrag) aftrekbaar, omdat je er pas belasting over hoeft te betalen als je het opneemt/uitgekeerd krijgt.
    Nu die ruimte niet gebruiken en straks 'buiten' die ruimte om te moeten sparen is vervelend en lastig. Je spaart dan niet belastingvrij en moet dus allerlei dingen regelen om het geld op het moment van uitkeren wel belastingvrij te krijgen.

    Dus: kijk even goed hoeveel je belastingvrij mag sparen voor je pensioen (is uit mijn hoofd gezegd in 2014 verlaagd) en bedenk goed wat je wilt. Minder sparen kan bijvoorbeeld ook. En je hebt een aftrekpost minder, dus betaalt meer belasting!

    Let op, ik ben geen financieel adviseur;) ik wil je alleen behoeden voor een foute beslissing. Zoek dus info op en neem een weloverwogen beslissing.

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Bedankt voor je waarschuwing!
    Ik ga het met mijn accountant bespreken… Is ook geen financieel adviseur, maar hij kan me wel fiscale voorlichting geven…

    Like

  4. Dat is het leuke van het bijhouden van een blog.

    Like

Wat vind jij daarvan?

