Halfjaardag

Vandaag is het jouw halfjaardag. Twee en een half jaar oud ben je. En heel aangenaam gezelschap.

Vanmorgen, zoals zo veel morgens, maakte je vrolijke geklets me heerlijk wakker. Halfslapend loop ik dan naar jouw bedje en neem je mee naar het “Gooooote bed”,  waar we gezellig samen wakker maken.
Je wil tegenwoordig ’s avonds graag weten wat je de volgende dag gaat doen, en dat is dan ook het eerste dat je ’s morgens tegen me zegt.

Je kent onze rituelen.

“Ik ga naar villa. Maar eerst boterham eten en tanne poetsen en haaren kammen. Zagjes he niet pijn doen.”

Naar de villa ging je inderdaad vanmorgen, het kinderdagverblijf. Je had het te druk om je boterhammetje te eten, dus die ging met je mee: in een klein trommeltje in je eigen tasje. En nee, haren kammen vind je niet zo fijn, ook al probeer ik het zachtjes te doen. De klitten moeten er toch echt uit meisje en nee dat is niet fijn.
Al kletsend laat je je schoenen aantrekken en gaan we op pad. Jij ook je tas mee. Volgens jouw onnavolgbaar logische conclusie betekent dat, dat je gaat werken. Mama gaat immers ook altijd werken als ze een tas meeneemt en haar jas aan doet.

Helemaal zindelijk ben je inmiddels overdag. Je roept nog niet heel hard dat je moet plassen, maar je laat het gelukkig wel echt goed merken. Soms heb je een ongelukje maar ach, dat is niet erg!

Je begint steeds meer grapjes te maken en initiatief te nemen om iets leuks te doen. “Mama waar gaan we?!” is een gevleugelde uitspraak. Soms laat ik jou beslissen, dan gaan we inderdaad zwemmen, naar de bieb of klimmen.
Verstoppertje spelen vind je geweldig en “Naarre speeltuin” is succes verzekerd. Je klimt heel stoer de hoogste glijbaan op en zonder blikken of blozen ga je eraf. Klimmen vind je sowieso leuk, natuurlijk speelt je mama, die daar erg enthousiast op reageert, daar een rol in!
Dol ben je ook op boekjes lezen: samen lezen is een feestje maar ook alleen lees je regelmatig een stapel weg. En puzzels he meisje, puzzels…! Dansen vind je ook helemaal fantastisch. Je bent niet de enige he, ook mama houdt daarvan.
Laatst bezochten we een kerk en er was een meneer op het orgel aan het spelen. Zeker een kwartier lang was je aan het dansen en rondjes aan het draaien. De hele middag had je het er nog over: waar was de meneer nou gebleven met de muziek? Je wilde eigenlijk nooit meer weg! 

Sinds een tijdje is je fantasiespel ook in volle hevigheid losgebarsten. Niet alleen jij, maar ook Nijn, Muis en – soms – de dieren die op je puzzel staan, moeten eten, plassen en slapen, sokken aan. Je bent er maar druk mee. Het lijkt erop dat je een echte poppenmoeder aan het worden bent, hoewel je knuffels duidelijk je voorkeur krijgen.

Jouw uitspraken van de laatste weken…:

Ik wil jogter (= yoghurt)
Okkar! Gamaar slapuh Okkar! Lekker peentje. Okkar! Ga onner beker (= deken) (Oskar is het speelgoedbeest dat blijkbaar af en toe streng moet worden toegesproken)
Och mama toch! Heb je baloed? Kom maar kusje… (dit is wat ik blijkbaar altijd zeg als jij even getroost moet worden.. en nu, nu je een korstje op mijn elleboog vindt, ben ik aan de beurt!)
Mama is nu klaar met knippelen hoor! (wanneer ik al een hele tijd bezig ben met snoeien in de tuin en jij met me wil spelen)
Mama ga maar naar benemen. Ik slaap in gooote bed nu. Onder de beker (het grote bed is mijn bed en dekens noem jij bekers…)
Mama waar gaan we? (als je wil weten wat de plannen zijn voor de dag)
Freya….! Kommaar binnen! Niet buiten spelen nu. Dat is koud hoor… (tegen de poes)
Mag ik ook trommeltje en beertje??! (je noemt vitaminepilletjes trommeltjes)

Oh wat geniet ik van je geklets en van je gezelschap. Dat oppasoma een tijd lang niet kan komen op maandag vind ik eigenlijk helemaal niet zo erg. Wat een luxe: slechts drie dagen ga je nog naar het kinderdagverblijf en de overige vier zijn we de hele dag gezellig samen!

Strakjes haal ik je op. En morgen, als mama niet hoeft te werken. Dan gaan we taartjes eten in de stad. We hebben immers wat te vieren…

Hoera meisje, het is je halfjaardag!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in genieten, Zonnekind. Bookmark de permalink .

4 reacties op Halfjaardag

  1. Geweldig hé, die kinderpraat. Mijn jongste zei daarstraks nog toen we cupcakes aan het maken waren: “ik wil ook roederen in de kom”.
    Geniet er maar van!

    Like

  2. Realmam zegt:

    Geweldig! En wat leuk, onze jongste is precies een jaar jonger 🙂

    Like

  3. Min of Meer zegt:

    Ontroerend herkenbaar. Gefeliciteerd!

    Like

  4. grandma zegt:

    Heerlijke genietmomenten 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.