Recht van Overpad

Er heerst een recht van overpad op mijn woning.

Mijn directe buren (lichtgroene huis) lopen door mijn (roze huis) tuin heen (rode pijl) naar hun eigen huis. We delen ook samen het hek, naast mijn huis.
Ik heb een heel goed contact met mijn buren, en eerlijk gezegd boeit het me niet zo dat ze twee keer per dag door een deel van mijn tuin lopen met de fiets en de kinderen. Als ik privacy wil, loop ik door naar het “achter de boom gedeelte” van mijn tuin, die nog veel verder doorloopt dan op de tekening. Zeg maar tot bovenaan dit blog als je het onderstaande plattegrondje zou doortrekken.
Mijn achtertuin meet immers 5 bij 60 dus genoeg tuin over mét privacy.

Bovendien ligt het “meer naar achteren deel” van mijn achtertuin heerlijk vrij: door meerdere mooie grote bomen en doordat er aan beide zijden loodsen zijn kunnen we bij wijze van spreken in onze blote billen in onze tuin rondlopen zonder dat er iemand is die dat ziet. Je hoort er ook zo goed als niets: geen buren aan de andere kant van de schutting met de daarbij horende gillende kinderen, muziek, barbecuelucht, blaffende honden en intense gesprekken. Je hoort er alleen wat vogels. Waar vind je dat nog, in een stad?!

Het contact tussen huis en tuin is echter wel beperkt en dat is één van de redenen waarom ik wil verhuizen. Voor een single mum is het gewoon niet zo handig. Als Zonnekind en ik achter in de tuin zijn en ik wil even iets halen in de keuken, dan is dat toch een wandeling. Ik kan haar dan ook niet meer zien omdat mijn tuinkamer/garage het zicht belemmeren. Dat is best vervelend wanneer je kind nog zo klein is. Sowieso heb ik allang bedacht dat het voor mijn volgende huis een “must” is dat ik gewoon schuifdeuren heb aan de achterkant van mijn huis. Dat kan niet, in mijn huidige huis, ook vanwege een badkamer die beneden aan de achterkant is kijk ik niet uit op de tuin, vanuit de huiskamer en/of keuken.

Bovendien is het voor mij: ondernemer, kostwinner, alleenstaande moeder en (aankomend) camperaar, gewoon niet ideaal om een zo grote tuin te hebben. Die moet immers wel gewoon onderhouden worden, natuurlijk. Ik vind tuinieren best leuk maar een tuin van deze omvang heeft meer aan een eigenaar die er meer tijd voor kan / wil vrijmaken dan ik.

HIER IS DE STRAAT

Voor de mensen die het precies willen weten: de aanbouw achter mijn huis bestaat uit mijn keuken en, daar weer achter, de badkamer. Mijn buren lopen dus langs mijn huiskamer – inclusief zijramen waardoor ze naar binnen kunnen kijken – , keuken, achterdeur en achter mijn badkamer langs. Tussen onze tuinen is een verlaagd muurtje van één tot anderhalve meter hoog, met daarin een hek waardoor de buren in hun eigen tuin kunnen komen…

Door het recht van overpad wordt mijn huis veel moeilijker verkoopbaar. De makelaars keken moeilijk toen we het bespraken en dat had ik ook wel verwacht. Eén makelaar dacht dat één op de vijf potentiele verkopers zou kunnen afhaken als ze zouden horen over het recht van overpad. Een andere makelaar had het over zelfs 49 van de 50…

Voordat mijn huis in de verkoop komt, wil ik eerst natuurlijk kijken of ik er iets aan kan doen!

Nu is aan de andere kant van ons rijtje van drie een mogelijkheid… De andere buurvrouw (blauwe huis) heeft een heel groot deel van haar grond verkocht aan een aannemer, die daar een grote loods heeft voor opslag (paars).
Afgelopen vrijdag heb ik aan hem gevraagd of hij een stukje grond aan mij wil verkopen, zodat de buren via de andere kant in hun tuin kunnen (groene pijl). Ze moeten dan wel nog even hun kippenhok (geel vierkantje..) verzetten.
Maar goed, ook voor de lichtgroene buren wordt het uiteindelijk beter: een eigen ingang zonder dat je door de tuin van een ander moet. En het bijhorende voordeel is ook voor hen dat hun huis wellicht beter gaat verkopen. 

De aannemer gaat erover nadenken. Het hek zou dan immers ook anders moeten voor hem en dat is toch wel wat ingewikkeld.

Fingers crossed!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in huizenverkoop. Bookmark de permalink .

4 reacties op Recht van Overpad

  1. Het zou mooi zijn als dat zou lukken! Ik zou zelf om eerlijk te zijn geen huis kopen met recht van overpad. Ik zou gewoon via mijn eigen terrein thuis willen komen en ik zou ook niemand door mijn tuin willen hebben lopen. Maar als jij er zelf niet echt last van hebt, dan neem ik aan dat er vast ook genoeg mensen zijn die daar ook geen last van hebben. Het is denk ik heel erg persoonlijk.

    Like

  2. Een case uit de lessen Recht van vroeger;)
    Je hebt m.i. een prima oplossing bedacht. Zowel voor jou als voor de 'groene' buurvrouw. Lijkt me ook niet lekker om steeds over iemand erf te moeten.
    Hopelijk gaat het je lukken.

    Like

  3. Mammalien zegt:

    Ik snap dat de makelaar dat als een probleem ziet, ik zou ook niet zomaar een huis willen met de mogelijkheid dat mijn buren (vast aardig, maar wat als ze gaan verhuizen?!) door mijn tuin en langs mijn huis wandelen. Maar wow…. 60 meter?! En dat in de stad?

    Like

  4. Bloem zegt:

    Volgens mij hoef jij helemaal niet te kopen van de buurman aannemer maar hoeft hij “alleen” recht van overpad te verlenen toch?

    Like

Reacties zijn gesloten.