Boeken

Ik heb dus echt heel veel boeken. Vind ik.
Een wand vol…
Op zolder liggen er nog meer…. en in stapeltjes, door mijn hele huis….
Zelfs in mijn krapste jaren: toen ik student was en later, toen ik ontslag nam en amper inkomen maar wel vaste lasten had, kocht ik boeken. Soms via internet. Soms op een tweedehands marktje. Soms gewoon in de winkel. Ik ben dol op boeken neuzen….
Ik kan ook echt niet zonder boeken. Ik wil/moet lezen. Soms gaat er een dagje voorbij zonder boek, maar meestal niet. Al was het maar een halve bladzijde als ik ’s avonds in bed kruip: ik lees.
Ik leerde mezelf lezen toen ik 4 jaar oud was. Als ik ondeugend was, was mijn straf: een dag niet lezen. En als ik jarig was mocht ik zelf weten wat ik deed, die dag. Lezen dus. Ik kreeg ooit, toen ik een jaar of 10 was, 8 boeken voor mijn verjaardag, en ’s avonds waren ze uit. Op mijn lijstje stond “een dik boek” dus dan weet je het wel…
Toen ik op kamers ging, had ik één hutkoffer dat voor de helft gevuld was met kleding. Voor de helft, want mijn boeken moesten ook mee.
Dus ik heb heel heel veel boeken. Waar ik heel heel veel geld aan uitgaf.
Ter verdediging van mezelf vertel ik graag even dat geen van de boeken die ik ooit kocht, ongelezen is gebleven. Soms was het een worsteling om erdoorheen te komen, maar nog nooit heb ik een boek ongelezen gelaten. Met één uitzondering: Ulysses van James Joyce. Dat boek won het van mijn ambitie een moeilijk boek te lezen…. Ik leende het van de schoolbieb toen ik een jaar of 14 was. Niet in huis dus… 
Achteraf denk ik dat ik jaren geleden lid had moeten worden van de bieb. Ik had smoesjes / redenen om dat niet te doen: ik lees boeken immers graag een tweede/derde/vierde keer. Als ik zin heb in een bepaald verhaal, weet ik bijna nooit meer hoe het boek of de schrijver heet: ik ben beter in plaatjes en herken het boek vaak aan de kleur van de kaft.
Dat wordt lastig lenen in de bibliotheek natuurlijk.
Om die reden bleef ik boeken kopen. Maar ook omdat ik ze gewoon wilde hebben, ik wilde ze in mijn kast hebben staan.
Eerlijk gezegd was het ook niet echt een bewuste keuze om boeken te blijven kopen en kopen, in plaats van een abonnement op de bibliotheek af te sluiten. Het sloop erin en ik zocht redenen om te blijven kopen.
Ik heb één all time favoriete plek om te lezen en dat is mijn hangmat. Bij voorkeur hang ik die in het voorjaarszonnetje, wat lekker knabbels erbij (komkommer, kaasje, chipje, rijstwafeltje) en ik ben vertrokken naar andere werelden.
Ik lees graag informatieve boeken, bijvoorbeeld over financiële planning (sinds een paar maanden….) ouderschap (sinds een paar jaar….) psychologie (al jarenlang favoriet onderwerp) kamperen, reisverslagen etcetera.
Maar het liefst lees ik romans. Ik ben dol op Stephen King en ik hoop dat hij, inmiddels 66 jaar oud, nog jarenlang even productief blijft als dat hij tot nu toe geweest is.Ook houd ik erg van historische romans en mag ik graag Franse en Italiaanse literatuur lezen (in het Nederlands want het moet wel leuk blijven…). Ook kinderboeken lees ik graag. 
Inmiddels heb ik die bieb-pas. En tja dat bevalt heel goed. We zijn er vaste klant… En … ja … ik had eerder lid moeten worden. Alles bij elkaar opgeteld was het veel geld, voor al die boeken. En ook mijn boeken, hoewel gekoesterd en geliefd, zijn ballast die ik niet perse met me mee wil blijven dragen. De bieb is dus een prima –  meer dan prima – alternatief.
Nu ga ik ze dus verkopen, mijn boeken. Dat was geen makkelijk besluit om te nemen. Het is alsof ik een deel van mijn leven verkoop en ergens is dat ook wel zo. Maar de bieb bevalt me prima. En ik wil echt meer naar een overzichtelijk, minimalistischer leven met minder spullen. Ik wil mijn spaarpotjes aanvullen.
Dus… de boeken gaan echt echt weg!
Mischien niet allemaal… maar de meeste…
Nu we het toch over boeken hebben… Mocht je weten hoe dat ene kinderboek heet, van een meisje dat een reis maakt en een reisverslag vastlegt door iets te weven (ik dacht een jas maar het kan ook een kleed zijn geweest…) dan houd ik me van harte aanbevolen. Het was een geel boek. Dacht ik. Ik leende het ooit in de biebbus (ken je die nog??!). Dat boek wil ik echt graag nog eens herlezen….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Boeken

  1. Mammalien zegt:

    Dat kinde3rboek ken ik niet (hoewel ik vroeger veel kinderboeken gelezen heb, misschien ben jij net wat jonger dan ik… 🙂 )

    Boeken heb ik maar heel weinig, ik lees veel maar altijd uit de bieb. Soms als ik daar niet krijgen kan wat ik wil dan koop ik er een, maar verkoop ook graag of geef weg. Heb er gewoon geen ruimte voor (over) ! Staat wel mooi, vind ik altijd. Maar ik lees zelden iets meer dan één keer.

    Like

  2. Ik was dus precies als jij. Vele vele boeken verslonden en ook altijd gekocht. Ging naar de winkel met de vraag naar het allerdikste boek. haha kwam thuis met de serie van de Aardkinderen.
    Inmiddels heb ik ook alle boeken verkocht en heb nu na jaren lid van de bieb te zijn geweest een e-reader. Ik ben er erg tevreden over.

    Like

  3. izerina zegt:

    Een moeilijke beslissing. Maar waarschijnlijk went het bij jou ook. Gewoon en kleinere hoeveelheid echte her-en herlezers in je kast.

    Like

  4. Hier hetzelfde, we hebben veel, heel veel boeken in huis. Manlief en ik zijn allebei lezers, en nu kan ik sommige enquêtes uit laten betalen met bonnen, en ga ik dus natúúrlijk voor de boekenbonnen 😉 want lezen zal ik!

    Like

Reacties zijn gesloten.