Spaardoelen 2014. Hoe gaat het?

In januari formuleerde ik een aantal spaardoelen voor dit jaar.

Ik ben nu een kleine drie maanden aan het budgetteren en ik ben in de gelukkige omstandigheid geweest dat ik iedere maand geld over gehouden heb.
Hoe gaat het dus met mijn spaardoelen?

Nou, daar komen ze!

    1. Spaarrekening voor de mini: €1.000 erbij.
      Dit spaardoel heb ik prioriteit gegeven vanwege het rente – op rente effect en (vooral) omdat het een lekker klein overzichtelijk doel was. Het is ook leuk om te sparen voor mijn meisje. Mijn idee is om ieder jaar minimaal €1.000 euro te storten op haar rekening zodat ze een leuk kapitaaltje heeft, als ze later groot is.
      Vanwege het rente – op  – rente effect wil ik in de eerste jaren proberen iets meer te storten en dit over een jaar of tien compenseren. Dan spaart de bank immers met me mee, met de rente die ze ontvangt op de rekening.
      Ik heb het bedrag dat ik dit jaar wilde sparen inmiddels overgemaakt. Ik loop voor op het spaarschema want er staat nu wat meer op dan haar leeftijd maal €1.000.
    2. Bufferspaarrekening: € 10.000
      Toen ik me dit doel stelde, stond er € 4.500 op de rekening. Mijn idee: eerst aanvullen tot €10.000 en vervolgens pas de hypotheek verder aflossen. Inmiddels heb ik €5.719 op deze rekening. Er is dus € 1.219 euro bij gekomen (inclusief rente).
    3. Leuke dingen spaarrekening
      Ik heb me niet echt voorgenomen om tot een bepaald bedrag te komen op deze rekening. Ik spaar maandelijks automatisch: als er op mijn betaalrekening meer dan x euro staat, wordt de rest afgeroomd en op de leukedingenrekening gestort. Er is iets bijgekomen: van € 400 naar € 612 (inclusief wat rente).
      Een deel van de opbrengst van de verkoop van mijn auto zal gestort worden in deze spaarrekening: leuke dingen heb ik niet langer meer maandelijks begroot maar uitgaven zal ik compenseren via deze rekening. Ik sjoemel overigens wel een beetje: cash uit mijn marktplaatsverkopen geef ik soms ook uit aan leuke dingen, zoals laatst twee ijsjes… Ach, dat zal me de kop niet kosten…!
    4. € 20.000 hypotheek aflossen
      In januari had ik nog spaargeld over en loste ik in één klap € 12.000 af. Dat tikte lekker aan: ik heb het minimale dat ik dit jaar wilde aflossen, al meteen bereikt.
      Maar ja. Je wil altijd meer en oh wat is het verslavend en verleidelijk om te blijven storten om die rente te zien zakken… Ondanks dat het aflossen dus eigenlijk mijn laagste prioriteit heeft, heb ik toch nog tweemaal een storting gedaan van in totaal € 1.500. De tussenstand is dus €13.500. 

      Sinds 1 februari heb ik dus ongeveer €3.900 kunnen sparen, wat een enorm bedrag is. Als ik dat doortrek, zou ik de buffer voldoende kunnen aanvullen en ook nog wel wat extra kunnen aflossen.

      ….hoewel…..

      Er komen wat magere maanden aan qua werk…Het gaat niet zo hard met die nieuwe opdrachten, niet zo hard als dat ik zou willen. Ik kom geen geld tekort maar toch zou ik wel weer een project of twee erbij willen om net effe wat ruimer in de slappe was te zitten. Ik ben misschien ook wel verwend geraakt in het afgelopen halve jaar met steeds veel inkomsten… Deze maand is het de vraag of sint salaris wel langs gaat komen…. Extra noodzaak voor mij om door te gaan met de zakelijke besparingen!

      Ook heb ik inmiddels de knoop doorgehakt en wil ik mijn huis verkopen en een nieuw huis kopen. In die zin is het voor nu wel handig als ik even niet verder meer aflos, maar ervoor zorg dat ik “extra veel” geld bij de hand heb om de hypotheekschuld op mijn nieuwe woning zo beperkt mogelijk te houden. Beter om die eventuele nieuwe keuken gewoon meteen te betalen, in plaats van me in de schulden te steken, toch?!

      Er is nog een appeltje voor de dorst: mijn auto gaat volgende week naar de garage voor een kleine check zodat ik hem daarna, gepoetst, gestofzuigd en wel, te koop kan zetten.

      Andere extra inkomsten via de verkopen via Markp1aats lopen eigenlijk best goed. Ik verdiende 150 euro door Stip, laarsjes, een tent en een blender te verkopen. Ik vind het alleen best veel tijd kosten: foto’s maken, onderhandelen etc. Maar goed, we moeten er iets voor over hebben… Toch maar wat meer werk van maken, dus! Binnenkort maar eens een deel van mijn honderden boeken via Bol aan gaan bieden…!

      Over mariimma

      Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
      Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, werk. Bookmark de permalink .

      2 reacties op Spaardoelen 2014. Hoe gaat het?

      1. Gelukkig heb je een goede buffer voor als je salaris echt niet gestort kan worden.
        Marktplaats vind ik ook altijd veel tijd kosten, het erop zetten en dan al die domme mailtjes erover.
        Ik ben benieuwd naar je ervaringen met BOL.
        Ik ga proberen wat dvd's te ruilen bij de Verdubbeldag!

        Like

      2. MacMama zegt:

        Hoi Mirah, hoe heb je dat mooie plaatje in dit bericht gemaakt?

        Like

      Reacties zijn gesloten.