Huis verkopen, stap 1: makelaar of niet??

Ik ben met een rotgang begonnen om het verkoopproces van mijn huis in gang te zetten.

De eerste stap is gezet: ik heb meerdere makelaars heb uitgenodigd bij mij thuis, voor een eerste gesprek.
Een dergelijk eerste gesprek en ook de offerte die ik vervolgens van ze ontvang, is gratis maar levert me wèl wat inzicht op: ik hoor van drie verschillende makelaars wat volgens hen de marktwaarde van mijn huis is en ik krijg inzicht in wat ze eraan doen om woningen te verkopen.
Ik wil natuurlijk ook weten wat ik daar zelf nog aan zou kunnen doen!

Tenslotte ontdek ik ook, wat het mij zou kosten om de woning via een makelaar te verkopen.

Nu ik zo in de bezuinigmodus zit, ben ik er namelijk nog helemaal niet van overtuigd of ik wel een makelaar wil inzetten voor de verkoop van mijn woning. Misschien wel hoor, want zo’n makelaar is natuurlijk veel ervarener dan ik, die geen enkele ervaring heeft in het verkopen van huizen.
Zeker als ik een soort bonusovereenkomst kan sluiten met een makelaar, waarin hij een lage basisvergoeding krijgt met daarbovenop een bonuspercentage voor verkoop boven een bepaald bedrag (òf: binnen een bepaalde periode…) zou het interessant kunnen worden.

Maar misschien ben ik wel zo eigenwijs om een deel of alles zelf te doen…

Ik heb nog een week tot de eerste makelaarsafspraak. In de tussentijd maar eens veel informatie tot me nemen over waarop ik moet letten, als ik met een makelaar in zee ga. En wat de voors en tegens zijn van wel of niet een makelaar in de arm nemen…

Mocht je dit lezen en denken: “Ik heb de gouden tip!!” dan lees ik die natuurlijk graag!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in huizenverkoop, wonen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Huis verkopen, stap 1: makelaar of niet??

  1. Jaren geleden verkocht ik mijn eerste huis(je). Ik informeerde bij de makelaar naar de kosten en ging met een offerte naar huis. Ik gaf hem de sleutel om mijn huis te bekijken (ik was inmiddels al verhuisd). 's Avonds stond mijn huis in de krant en hing er een bord aan mijn raam. Ik schrok, want ik vond zijn commissie wel hoog. Ik ben gelijk heengegaan en dit had hij nog nooit meegemaakt, wel het tegenovergestelde. Dat de klant boos was dat het nog niet in de krant stond. Hij had al een bod binnen, dus dat was mooi.
    Ik heb netjes de advertentie betaald en we zijn een ander percentage overeengekomen. Huis in no time verkocht!
    Het spreekt vanzelf dat ik deze makelaar wel kende en vertrouwde anders had ik hem mijn sleutel niet gegeven.

    Nu zou ik dus eerst om tafel gaan zitten en goed afspraken maken. Informeer goed wat je moet betalen. Advertenties, acties (open huizen route e.d.) alles kost geld + een percentage bij verkoop of misschien een vast bedrag. Vraag gerust of er dingen zijn die je zelf kunt doen om kosten te besparen. Bedenk wat gaat er gebeuren als de verkoop erg lang op zich laat wachten. Kun je wisselen van makelaar mocht hij niet bevallen, etc.
    Bedenk dat de makelaar meer ervaring heeft. Is jouw woning geschikt om zelf te verkopen of komt dat heel krenterig (begrijp me goed) over. Verkoop jij zelf een villa, dan lijkt het net alsof je aan het nageltje hangt als je alles van a tot z regelt.
    Zoek eens op internet naar mensen die zelf hun huis verkochten en kijk of je online een koopcontract kunt vinden en die volledig in kunt vullen.
    Ik verkocht bijvoorbeeld mijn huisje toen gemeubileerd, hierdoor ging een deel van de koopsom in de meubels zitten, waardoor de koper minder overdrachtsbelasting hoefde te betalen.

    Trouwens voor de overschrijving bij de notaris heb ik toen wel even geshopt, dat scheelde namelijk enorm. Dat moet de koper dacht ik betalen (als je k.k. doet), maar wel een kleine service (kun je gemakkelijk zelf doen) als je dat alvast uitzoekt. Dat hadden de verkopers bij mij ook gedaan.

    Als je dan ook nog even zoekt naar verkooptips op internet, dan komt het zeker goed.

    Like

  2. Lot zegt:

    Ik heb gekozen voor zelfverkopen.nl en daarin zit alles, ook koopcontract en ik heb er goede ervaring mee.
    Ik had niet de indruk dat een makelaar echt iets zou uitmaken. Ook geprobeerd te onderhandelen over snel verkopen en courtage maar dat leverde weinig zinnigs op van hen, ze zaten erniet echt op te wachten. Maar van mij is het nu 18 maanden geleden misschien is er nu iets veranderd. Uiteindelijk heb ik maar 2 serieuze kijkers gehad waarvan de tweede het al na 1 bezichtiging kocht.
    Het belangrijkste is op de diverse sites funda, jaap, huislijn te staan en zelf promotie te maken. Ik heb ook MP geprobeerd maar dat leverde niets extra op, alleen verhuurders, iemand die wel wilde “oppassen” en nog zo wat.

    Success

    Like

  3. Ons huis staat te koop via makelaarsland. Uiteindelijk in 5 maanden 2 bezichtigingen, bij de gewone makelaar 0 in een 12 maanden. Zegt dus weinig. Voordeel is dat je zelf de pluspunten van je huis goed kan benoemen. Voor de bijna 4000 euro die de makelaar hoopte te ontvangen deed ie echt geen ene reet en elke scheet moet je voor betalen. En als er nu nog contact werd gehouden, of wat ook maar nee, in een jaar tijd niets gehoord.

    Open dagen etc zijn gratis via makelaarsland en je kan steeds zelf je funda kiekjes en omschrijving updaten als je dat wil. Een paar huizen verder zijn mensen van zelfverkopen.nl naar toch een makelaar uit de buurt gegaan. Ik weet alleen niet waarom.

    Like

  4. Onze makelaar deed bedroeven weinig voor zijn geld en dan is ons huis ook nog verkocht nav een openhuizendag. De vervolgafspraak met de kijkers deed ik ook zelf omdat de makelaar niet kon (geen zin had, het was in de avond, enige moment dat de kijkers konden). Dus het enige dat de man had gedaan was foto's maken, aanmelden op funda, tekstje schrijven en aanmelden voor de openhuizendag. We hebben wel een korting bedongen en gekregen.

    Like

Reacties zijn gesloten.