boodschappen doen is niet verboden….

Gisteravond at ik met een lepeltje, een pot chocopasta leeg. Ik had zin in wat lekkers en de chocopasta kwam het meest in aanmerking.

Ter verdediging van mezelf voer ik graag even aan, dat er nog maar een bodempje in zat.

Dus… vandaag… ging ik boodschappen doen.

Uitdaging niet gehaald…

Ik had best nog een behoorlijke voorraad, hoor! Er waren maar een paar dingen “echt” op, zoals de yoghurt, boter en, op mijn werk, de koffie.

De laatste tijd heb ik eens nagedacht over de gedachtenspelletjes die ik met mezelf speel en ook die ik hier en daar op bespaarblogs van anderen tegenkom. Ik heb het dan over:

– geld uit één potje uitgeven, moeilijker vinden dan hetzelfde betalen uit een ander potje
– jezelf uitdagen een tijdlang geen boodschappen te doen
– liever iedere maand een beetje aflossen dan eens in het half jaar het zesvoudige. Of, omgekeerd: eerst een bedrag sparen en dat dan aan het einde van het jaar aflossen, in plaats van iedere maand een bepaald bedrag…
– jaarlijks vakantiegeld ontvangen in plaats van iedere maand een deel van datzelfde bedrag
– cash betalen in plaats van met de pas
– lijstjes maken van huishoudelijke klusjes die je echt niet vergeet, en deze afstrepen en jezelf dan een complimentje geven
– grafiekjes of inkleurschema’s maken met overzichten van hypotheekaflossingen
– gedetailleerde financiële planningen maken van een toekomst die op dat detail helemaal niet zo voorspelbaar is

Iedereen moet het zelf weten hoor! Maakt mij niet uit wat voor je werkt. Op zijn kop staan mag ook als dat voor jou fijn is. En natuurlijk, ik doe het zelf ook. Echt. Maar het zijn maar spelletjes / truukjes. En ik weet, zoals veel mensen die die truukjes toepassen, bèst dat het niet zo veel uit maakt of ik die kaas vandaag koop of volgende week maandag, zo lang ik hem maar niet duimendik op mijn brood doe of grote stukken weg gooi. En of ik nou vandaag of volgende week boodschappen doe maakt niet zo veel uit. Zo lang ik maar niet dure taartjes en zo ga kopen, om die lekker op te eten in plaats van een boterham met pindakaas.Of aanbiedingen koop die ik over de datum laat gaan. Of een leuk speelgoedje of keukenapparaatje erbij dat we helemaal niet nodig hebben.

Het is natuurlijk van den gekke dat ik mijn meisje geen yoghurt meer zou geven na het eten, terwijl ze er zo dol op is en al niet zo’n goede eter is, alleen maar omdat mama een wedstrijdje met zichzelf speelt om lang geen boodschappen te doen.
En ik mag best af en toe wat lekkers:ik heb geld op de bank, mijn lijn en gezondheid zijn prima. 

Dus vandaag deden we boodschappen. Voor 26 euro nogwat. Niks mis mee.

We namen ook een grote bak yoghurt mee. En een reep chocola.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dagelijksedingen, eten, geld. Bookmark de permalink .

7 reacties op boodschappen doen is niet verboden….

  1. Je hebt groot gelijk hoor. Het is geen noodzaak dus waarom zou je het je meisje en jou onnodig moeilijk maken?
    Wel herkenbaar hoor die gedachtenspelletjes die je noemt: ik doe er zelf ook aan mee hahaha
    Ik hou me er niet strak aan, maar ze helpen me wel af en toe even weer op het rechte pad: ik heb soms zo'n schop onder mijn kont nodig 🙂

    Like

  2. En chocoladepasta neem ik aan.

    Groot gelijk. Ik ben het volledig met je eens. Maar soms is het goed om jezelf eens lekker voor de gek te houden;)

    Like

  3. Je hebt helemaal gelijk!
    Dikke vette chocoreep, jammiejammie… Ennuhhhh spelletjes? Ja, waarom koop ik eigenlijk gewone chocolade terwijl ik die met hele hazelnoten het allerlekkerst vind…. mwah, omdat ik dan minder snoep? Dacht ik dat echt? pffffffffff, ech nie nie.
    Volgende x neem ik weer gewoon die met hele hazelnoten 🙂

    Like

  4. Haha dat herken ik wel.
    je zou het boek psychologeld eens moeten lezen, dat gaat hier op in: waarom we de ene uitgave wel en de andere niet voelen, de mentale boekhouder in ons hoofd die volgens een eigenaardig en willekeurig systeem met geld omgaat.
    Nu is maandelijks aflossen ipv jaarlijk trouwens geen trucje hoor, het levert meer geld op, je profiteert dan meer van het gedaalde bedrag. Heb ik net doorgerekend.

    Trucjes zijn leuk als ze je helpen gemotiveerd te blijven maar staan in de weg als het regels worden die niet prettig voelen.

    Like

  5. mm-iirraah zegt:

    Ja dat van de maandelijkse aflossingen weet ik. Ik begrijp het andersomprincipe niet: waarom mensen het hele jaar door sparen voor één grote aflossing…

    Like

  6. Lekker die chocola! En in reep vorm is beter dan uit een pot ; )

    Huisvlijt

    Like

  7. grandma zegt:

    Wat een heerlijk blogje vandaag, ook lekker herkenbaar 🙂

    Like

Wat vind jij daarvan?

