vaste uitgaven, het langere termijn vooruitzicht…

De reden waarom ik mijn hypotheek aflos en aan het besparen ben, is omdat ik minder wil werken, meer wil leven, leuke dingen doen. Ik wil mijn droomhuis bouwen en ook wil ik eigenlijk stiekem nog eens echt lang op reis in de SunnyBus…
Ik heb echt geen hekel aan mijn werk maar ik leef toch niet om te werken, het was toch andersom? En later is toch al lang begonnen?!

Daarom heb ik eens uitgezocht wanneer ik minder kan gaan werken, meer leuke dingen kan gaan doen.
Wat daarvoor nodig is, is dat ik substantieel lagere vaste lasten krijg. Die variabele lasten geloof ik wel, dat is in principe maar een paar honderd euro per maand. Maar die vaste lasten van om-en-nabij 2.000 euro… die hakken er echt wel in….

Even nadenken levert me de volgende toekomstige besparingen op:

  • Vanaf oktober 2015, wanneer Genietkind vier jaar oud wordt, heb ik veel minder kosten voor kinderopvang. Aangezien ik een eigen bedrijf heb en mijn uren kan aanpassen aan het schoolrooster van mijn meisje, zou het kunnen volstaan als ze bijvoorbeeld eens per week een dag naar de BSO zou gaan, waardoor ik de mogelijkheid heb om op de BSO-dag ook in de middag zakelijke afspraken te maken. Ik hoop dat ze naar een school kan waar een soort continurooster is, zodat extra opvang tussen de middag niet nodig is. De overige dagen werk ik dan op de tijden dat zij naar school gaat. Eventueel kan ze, als het echt nodig is, misschien een keertje vanuit school bij een vriendinnetje gaan spelen dus meer dan één dag per week BSO zou echt genoeg moeten zijn… Wel zo makkelijk en een stuk goedkoper!
    Besparing: 300 – 350 euro per maand.
  • Over anderhalf jaar hoop ik toch echt wel een keertje verhuisd te zijn. Mijn nieuwe huis, dat ik op maat wil laten bouwen, wordt hopelijk helemaal energieneutraal: met zonnepanelen etcetera. Daarmee bespaar ik dus grotendeels (en hopelijk alles) van mijn huidige energierekening.
    Besparing: 150 – 200 euro per maand.
  • De afbetaling van mijn studieschuld loopt nog ongeveer drie jaar door. Vanaf 2017 ben ik dus studieschuldenvrij!
    Besparing: 170 euro per maand.
  • Op korte termijn gaat de auto eruit. Dat scheelt dus iedere maand belasting en verzekering. Én natuurlijk de nodige variabele kosten zoals voor onderhoud…|
    Besparing: 100 euro per maand.
  • Ik los mijn hypotheekschuld af en wil dat graag blijven doen. Tot nu toe zijn mijn netto woonlasten, namelijk de hypotheekrente, door deze aflossingen, ongeveer 100 euro lager geworden. Ik weet niet zeker of ik het aflostempo kan volhouden, maar als ik hierboven al zie wat ik op den duur ga besparen en wetende wat ik tot nu toe bespaard heb, zou het mogelijk moeten kunnen zijn, ook als ik minder inkomsten heb…
    Besparing: 100 euro per maand , oplopend tot meer.

Bovendien loopt in juli 2016 het zakelijke huurcontract af van het veelstegrote kantoor dat ik huur. Ook daarop kan ik erg veel besparen, waardoor ook zakelijk gezien mijn kosten substantieel zullen dalen en ik dus minder omzet hoef te draaien. In de tussentijd zeg ik overbodig geworden zakelijke verzekeringen op, ook een mooie besparing!
Sowieso zullen mijn zakelijke vaste lasten lager worden als ik niet langer zaken zal doen met bepaalde financieel adviseurs, maar daarover later meer…

Het duurt nog maar twee jaar tot 2016, dus misschien moet ik niet té hard beknibbelen en besparen en werken want er komen gouden tijden aan!

En, eerlijk is eerlijk, ik zou gewoon wat meer moeten ondernemen in de vrije tijd die ik nu al heb, in plaats van op de bank hangen en naar beeldschermen staren…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, toekomst, wonen. Bookmark de permalink .

2 reacties op vaste uitgaven, het langere termijn vooruitzicht…

  1. Fijn dat je van de dure ruimte af kunt. Ik werk vanuit huis, en heb daardoor geen kosten voor mijn kantoor.

    Huisvlijt

    Like

  2. Vaste lasten zijn altijd het hoogst. Nu ik geen hypotheek meer heb, zijn de gemeentelijke belastingen, samen met hoogheemraadschap het duurst.
    Wat ontzettend tof een eigen vrij co2. Neutraal (zoveel mogelijk) huis bouwen. De vrijheid,
    Structuur houden als je thuis werkt is lastig. Bekend is dat je vaak actiever bent in een werkomgeving,

    Like

Wat vind jij daarvan?

