Pensioen

Ik dacht…

Laat ik eens inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl

Ik doe maar wat, namelijk, qua pensioenopbouw. Ook daarin wordt het dus tijd om orde op zaken te stellen….

Volgens het CBS bouwen werknemers twee maal zoveel pensioen op dan ondernemers. Nu wil dat niet meteen zeggen dat alle gepensioneerde zelfstandigen veel minder rijk zijn dan gepensioneerde werknemers. De meesten bouwen meer vermogen op tijdens hun werkzame leven. In zekere zin geldt dat ook voor mij: ik heb niet zo veel spaargeld maar hoop wel mijn hypotheekschuld geheel af te kunnen lossen voordat ik met pensioen ga.

Het goede nieuws is dàt ik pensioen opbouw. Als je een ondernemer bent is dat immers zeker geen vanzelfsprekendheid…. Zo raadde mijn accountant het een paar jaar geleden zelfs af, zou niet nodig zijn…Gelukkig ben ik heel eigenwijs want niet veel later kelderde mijn omzet en ook mijn winst…

In mijn pensioensregeling zit naast pensioenopbouw ook een uitkering voor nakomelingen jonger dan 21, wanneer ik zou komen te overlijden. Dat is vrij gebruikelijk geloof ik. Maar juist vanwege deze “nakomelingenuitkering”, deed mijn hypotheekverstrekker geen minuut moeilijk over het opzeggen van de aan mijn hypotheek gekoppelde overlijdensrisicoverzekering. Mooi!

Het mooie van ondernemerschap vind ik, dat je niet in gemeenschappelijke regelingen zit en dat je de pensioenovereenkomst dus helemaal kunt aanpassen aan je wensen. Zo betaal ik geen percentuele pensioensafdracht per maand, maar een vast bedrag. De hoogte van dat bedrag bepaal ik zelf en kan ik tussentijds aanpassen: afhankelijk van of ik meer of minder wil opbouwen en meer of minder wil overhouden, netto.

Als ik tot mijn pensioen door ga met de huidige pensioenopbouw dan kom ik uit op 1.554 euro per maand… inclusief AOW en het andere pensioentje…

Is dat genoeg? Ligt vooral aan de hoogte van mijn vaste lasten, die ik dan heb… Als ik geen hypotheeklasten meer zou hebben misschien wel. Gisteren berekende ik al dat ik sowieso minder vaste lasten ga krijgen, in de komende jaren….
We hebben natuurlijk wèl te maken met inflatie. Bij een gemiddelde inflatie van 2,1% per jaar, is 1.554 per maand, tegen de tijd dat ik met pensioen ga, nog 905 euro waard.

Hm…

Hmmm….

Klinkt niet echt veel…

Toch is het blijkbaar ongeveer evenveel als dat de gemiddelde werknemer opbouwt.

Gelukkig ga ik nog lang niet met pensioen voorlopig…. dus… note to self: over een jaar of vijf opnieuw over nadenken en de pensioensafdracht eventueel bijstellen….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, toekomst. Bookmark de permalink .

3 reacties op Pensioen

  1. Weer eens gekeken bij mijn pensioen.
    Ach, zo veel geld als toen ik werkte krijg ik nooiy, maar is toch heel redelijk, volgens de prognose van nu.
    Inmiddels weet ik dat de prognoses altijd te rooskleurig worden voorgesteld.

    Like

  2. Suus zegt:

    Hoeveel kost je dat ongeveer per maand?

    Like

  3. mm-iirraah zegt:

    Geen idee wat ik betaalde bij mijn eerste baan en welk percentage mijn toenmalige baas betaalde. In de eerste tijd dat ik als zelfstandige werkte betaalde ik meer dan nu, weet ook niet meer hoeveel. Sinds 2 jaar betaal ik 250 euro per maand (bruto natuurlijk).

    Like

Reacties zijn gesloten.